Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 November 2012, 15:29   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard De Biecht.

Hoe en wat biechten.

Ik voel mijn einde naderen en stel dat er nou toch een hemel is wat kan het dan voor kwaad dat ik effe snel biecht voordat ik door de tunnel van licht ga en daar voor de hemelpoort sta.

Vandaar mijn oprechte interesse voor het biechten.

Ik ben de tekst van 'hoe en wat biechten' aan het lezen maar er rijzen toch nog wat vragen bij mij op vooral bij punt 8 Gewetensonderzoek.

b. Heb ik andere ?goden? in mijn leven?

- de afgod geld
- de afgod bezit
- de afgod macht
- de afgod genot
- de afgod prestige
- de afgod ?lekker eten?, mooie kleding, enz.?

- Hecht ik overdreven belang aan bepaalde ?krachten? in de kosmos, hierbij vergetend dat God aan de oorsprong staat van het gehele universum en er niets buiten Hem om gebeurt?

c. Gebruik ik Gods naam lichtvaardig?

- in vloeken?
- in bedenkelijke moppen over God en de heilige zaken?
- in ijdele discussies over God waarin ik gelijk wil halen?
- door het zweren bij God of de heilige zaken?
- heb ik me schuldig gemaakt aan het publiceren of verspreiden van heiligschennende literatuur?

d. Maak ik Satan en de andere duivelen ( = de gevallen engelen) tot meesters over mijn leven?

- door deel te nemen aan occulte praktijken?
zoals: - oproepen van geesten ( = seances/spiritisme)
(het zijn niet de overledenen die antwoorden, maar de
duivelen!)
- zwarte missen en Satanskultussen

- door meesters van het occulte te raadplegen?
zoals - waarzeggers
- handlezers
- pendelaars
- sterrenwichelaars
- witte of zwarte magi?rs
- mediums

- door horoscopen te raadplegen of amuletten te dragen?
- door naar genezers te lopen die hun gave van genezing van Satan verkregen hebben en niet van de heilige Geest?
(Na een schijnbare verbetering, zal de ziekte daarna steeds verergeren.)
- door mij met hekserij bezig te houden?

e. Volbreng ik m?n religieuze plichten?

- Bid ik dagelijks tot mijn Schepper en Vader of wend ik mij slechts tot Hem als het mij niet goed gaat?
- Heb ik steeds de dag des Heren geheiligd?
* door ?s zondags trouw naar de H. Mis te gaan?
* door van de zondag een gewijde dag te maken waarop ik elke
zonde en elke zware arbeid probeer te vermijden?
- Heb ik ooit in staat van doodzonde gecommuniceerd en zo het lichaam van Christus heiligschennend ontvangen?
- Heb ik de vereiste eerbied vor de Eucharistie: het geconsacreerde brood en de geconsacreerde wijn waarin Christus met zijn godheid aanwezig is?
- Heb ik eerbied in de kerk, waar Christus aanwezig is in de H. Hosties in het tabernakel?
- Ga ik regelmatig (minstens 1 maal per jaar) te biechten of ben ik ook gedurende lange tijd niet te biechten geweest?
Is mijn zondenbelijdenis steeds oprecht geweest in de biecht? Heb ik alles gezegd, ook als het me veel moeite kostte of draaide ik dan rond de pot?
- Heb ik ooit heiligschennis gepleegd (door bv. te spotten met de sacramenten) en daardoor afbreuk gedaan aan de verschuldigde eerbied tegenover God?

Ja, ik bezit wel wat geld mits het niet het einde van de maand is.

Ja, ik bezit een bed, een tafel en 2 stoelen, een laptop, een fiets, wat kleding en een stofzuiger.

Neen, macht herken ik niet. Ik voel me meestal machteloos. Pfffff kom ik daar effe goed weg.

Ja/neen, genot, ik kan me niet heugen ergens van genoten te hebben, okay als het zonnetje schijnt zeg ik wel eens; he lekker.

Prestige, dat woord ken ik niet.

Lekker eten, mooie kleding, enz, ach het eten smaakt mij nooit, kleding staat me niet. Al zeg ik wel eens; nou ik ga effe lekker schijten. Ben benieuwd of dat onder enz valt.

Krachten in de kosmos, k ben op een bepaalde manier wel gehecht aan de zwaartekracht en als het flink regent zet ik wel eens de plu op maar natuurlijk steeds in gedachte dat de Heer alles doet.

Ja, met hekserij bezig houden, mijn schoonmoeder kwam wel eens op bezoek maar ja verder was het een lief wijffie.

Poe, effe bijkomen en checken of ik wel echt heel eerlijk ben geweest.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.