Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 October 2022, 13:46   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard De trein was al tot stilstand gekomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Rob, een goed psycholoog/guru is geen leraar en dus ook geen vioolleraar.
De betekenis van 'guru' is leraar, Sam. Alleen het onderwerp verschilt.

Waarom schrijf je 'psycholoog/guru'?
Een psycholoog heeft m.i. weer niks met een guru te maken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 14:00   #2
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik heb ook een leraar gehad, twee zelfs.
Nooit heeft er één ervan van mij verwacht dat ik mij tot hem zou overgeven.
Kritiek werd ten zeerste gewaardeerd.
Dat scherpt het onderzoek enkel aan dan dat het het contraproductief ervoor zou zijn.

Daar en alleen daar gaat het om Rob.

Het is wel zo dat opgaan in verschijnselen door zo'n leraar best voorkomen wordt, en dat gaat niet als je er met rancunes tegenover staat. Dus dat laatste is wel degelijk contraproductief.

Maar dan nog, als dat zo is, dan heeft het geen zin dat zo'n leraar die rancunes gaat afdoen als ego-weerstand die hij te boven moet komen door al die gevoelens opzij te zetten en gewoon te luisteren naar wat de leraar te vertellen heeft. Dan springt de relatie gewoon af, en gaat ieder zijn kant weer uit. Einde verhaal.

En als zo iemand in de zaal blijft jengelen, en sereuze zoekers en onderzoekers blijft storen, dan ben ik er volledig mee akkoord dat de leraar die iemand gewoon buiten zet. Ook weer einde verhaal.

Het is en blijft een feit dat elke leraar zijn karakter blijft hebben, bij de ene zal dat de zachte heler zijn, bij de ander zal het een snerende autoritaire manier van doen zijn, voor elk wat wils. Maar dat karakter tot "de weg" maken, daar knelt het schoentje.
Kritiek wordt door de beste leraren gewaardeerd. Omdat het aangeeft waar bij de leerling de schoen wringt. Altijd handig om te weten, in het proces.

Hoe zie je 'overgave' als onderdeel van de zoektocht / zelfonderzoek?

Je bent er mee akkoord dat er iemand buiten gezet wordt. Ik ook. Maar mijn vragen (en ik heb die ook geregeld gesteld) is wanneer iemand (deelnemer) kennelijk op een forum terecht is gekomen waar iets anders wordt beoefend dan dat hij/zij voorstaat, niet zelf (uit zichzelf) vertrekt. Wat wil je dan, als je (toch) blijft? Ik vind dat al een mankement in het inzicht.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 14:02   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Bassie
Voormalig lid
Ah, zijn Bassie en Sam identieke deelnemers ...?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 15:49   #4
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe zie je 'overgave' als onderdeel van de zoektocht / zelfonderzoek?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat wil je dan, als je (toch) blijft?
Hoe zie jij dat wanneer iemand aan het aflsuiten is, gedag aan het zeggen is, de boel aan het afronden is, deze toch nog met een hoop vragen te bestoken?

Gelieve het in jezelf te beantwoorden, of onderzoeken.

__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 16:05   #5
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Hoe zie jij dat wanneer iemand aan het aflsuiten is, gedag aan het zeggen is, de boel aan het afronden is, deze toch nog met een hoop vragen te bestoken?

Gelieve het in jezelf te beantwoorden, of onderzoeken.

De eerste is een serieuze vraag. Je kunt gewoon antwoorden totdat er definitief een stekker uit wordt getrokken. En misschien als je antwoord en er ontstaat een zinvol gesprek, dat er nog wel wat uitstel is van het stekker-uit-trekken. Zo niet, dan houdt het op. Tot dan gaat het door. En het zijn geen hoop vragen. Slechts deze enkele aan jou. De andere is een meer retorische vraag.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 17:18   #6
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De eerste is een serieuze vraag. Je kunt gewoon antwoorden totdat er definitief een stekker uit wordt getrokken. En misschien als je antwoord en er ontstaat een zinvol gesprek, dat er nog wel wat uitstel is van het stekker-uit-trekken. Zo niet, dan houdt het op. Tot dan gaat het door. En het zijn geen hoop vragen. Slechts deze enkele aan jou. De andere is een meer retorische vraag.
Als je het dan toch zo graag wil weten:

Overgave is nooit aan een persoon. Overgave is aan dat wat vooraf gaat aan jou, je guru, Rob, Laurens,... alles wat zich voordoet.

Als die guru een verhaal ophangt, en dat verhaal ook nog gelooft, kan je nog steeds in overgave zijn voor wat daar aan vooraf gaat en tegelijkertijd het verhaal verwerpen. Geen enkel probleem.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Verhalen moeten nooit bevestigd worden, als ze nog geloofd worden moeten ze nog wat dieper onderzocht worden. Dat geldt voor 'elk' verhaal, ook de verhalen die [de guru] liever bevestigd ziet.
Als die guru verwijst vooraf aan elk verhaal, nog beter. Maar dan nog geef je je niet over aan de persoon die zich voordoet maar aan dat wat vooraf gaat aan het voordoen, met een beetje extra dankbaarheid omdat wat zich voordoet verwijst naar wat er vooraf gaat in plaats van naar zichzelf. Dat maakt het gewoon allemaal veel helderder.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 17:35   #7
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Hoe zie jij dat wanneer iemand aan het aflsuiten is, gedag aan het zeggen is, de boel aan het afronden is, deze toch nog met een hoop vragen te bestoken?



Bye bye
__________________
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 18:17   #8
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kritiek wordt door de beste leraren gewaardeerd. Omdat het aangeeft waar bij de leerling de schoen wringt. Altijd handig om te weten, in het proces.

Hoe zie je 'overgave' als onderdeel van de zoektocht / zelfonderzoek?

Je bent er mee akkoord dat er iemand buiten gezet wordt. Ik ook. Maar mijn vragen (en ik heb die ook geregeld gesteld) is wanneer iemand (deelnemer) kennelijk op een forum terecht is gekomen waar iets anders wordt beoefend dan dat hij/zij voorstaat, niet zelf (uit zichzelf) vertrekt. Wat wil je dan, als je (toch) blijft? Ik vind dat al een mankement in het inzicht.
Denk je niet dat indien er op dit forum iets anders wordt voorgezeten dan dat de titel 'waarheidsvinding' zegt dat dan het eerste en het minste dat er gedaan moet worden is de titel van het forum te veranderen...
Zo lang ik op dit forum zat heb ik aan waarheidsvinding gedaan... Punt en ik zie dan ook geen enkele maar ook geen enkele reden om uit mijzelf te vertrekken...

Gewoon al het feit dat men dat niet inziet, weigert in te zien is al een enorme leugen tegen de titel van dit forum en, je moet toegeven dat dat het geloof in zijn guru en zijn 'dwaze' volgelingen alles behalve goed doet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 19:06   #9
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Denk je niet dat indien er op dit forum iets anders wordt voorgezeten dan dat de titel 'waarheidsvinding' zegt dat dan het eerste en het minste dat er gedaan moet worden is de titel van het forum te veranderen...
Zo lang ik op dit forum zat heb ik aan waarheidsvinding gedaan... Punt en ik zie dan ook geen enkele maar ook geen enkele reden om uit mijzelf te vertrekken...

Gewoon al het feit dat men dat niet inziet, weigert in te zien is al een enorme leugen tegen de titel van dit forum en, je moet toegeven dat dat het geloof in zijn guru en zijn 'dwaze' volgelingen alles behalve goed doet...
Grapjurk.

Je voldoet misschien aan je eigen definitie van waarheidsvinding maar niet aan die (waarheidvinding - zonder s er in ...) hier geldig is en je vele malen is uitgelegd.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 13 October 2022, 19:22   #10
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Overgave is nooit aan een persoon. Overgave is aan dat wat vooraf gaat aan jou, je guru, Rob, Laurens,... alles wat zich voordoet.
Heb je een relatie, Dorje? Bedrijven jullie de liefde? Met passie en overgave? Ik hoop het voor jullie. Of zingen, zing je wel eens een lied? Uit volle borst? Met passie en overgave en dat het uit je tenen komt?

Het klinkt me allemaal wat klinisch, wat je schrijft ...
Ik hoop dat je wel plezier hebt in het leven. Met overgave.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Voorstel tot zomerreces. Aart Forum; regels, vragen, idee 19 21 June 2013 14:32
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd) Rozenhart Advaita 86 13 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.