Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 June 2011, 10:54   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard De waarheid.

De waarheid is niet verhuld. De waarheid is altijd vlak voor je. Als ze je ontgaat, ligt dat niet aan haar maar aan het feit dat je ogen gesloten zijn. De waarheid moet steeds opnieuw ontdekt worden.

Hoe komt dat ? Dat komt omdat de waarheid niet verhuld is. Anders zou één man haar kunnen onthullen en dan zou ze voor iedereen zichtbaar zijn ? jij bent verhuld. Dus moet iedereen zichzelf ont-hullen en moet de waarheid steeds opnieuw door ieder van jullie ontdekt worden. Waarheid kan nooit tot algemeen bezit worden. Ze kan nooit een collectieve waarheid worden.

Maar waarom zijn je ogen gesloten? Er moet veel voor je op het spel staan om ze niet te willen openen. Dat is het probleem van iedereen. Je weet veel, maar toch wil je er tegenin gaan. En het is onmogelijk van de waarheid te winnen.

Je kunt illusies scheppen, je kunt in een droomwereld blijven voortleven, maar het maakt niets uit ? je fictieve wereld is fictief en de waarheid staat toch wel te wachten. Je blijft een valse entiteit ondersteunen. Je gaat maar door met bewijzen dat je iemand bent. En je weet best dat dat niet zo is.

Hoe kun jij het centrum van de wereld zijn ?.

De wereld was er al toen jij er niet was en de wereld zal er nog zijn als jij er niet meer bent. Je bent slechts een golf en golven komen en gaan. Alleen de oceaan bestaat.

Osho
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 18:02   #2
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Goed, mijn eigen versie (zonder te spieken):

De Waarheid maakt vrij, sowieso.
Lijkt volgens mij zo'n beetje op een bezoek aan een tandarts, als je al heel lang rondloopt met een rotte en pijnlijke kies.
De Waarheid is volgens mij ook het heilige der heilige. De mens, het levende wezen van vlees en bloed, is het heilige.

Niemand die jou de Waarheid kan overhandigen door kennis of door oefening.
De Waarheid gaat zijn eigen weg.
Ons gebed kan de Waarheid niet manipuleren.
Eens ontwaakt altijd ontwaakt, voorgoed is onze hersenstructuur veranderd.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 18:45   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Goed, mijn eigen versie (zonder te spieken):

De Waarheid maakt vrij, sowieso.
Lijkt volgens mij zo'n beetje op een bezoek aan een tandarts, als je al heel lang rondloopt met een rotte en pijnlijke kies.
De Waarheid is volgens mij ook het heilige der heilige. De mens, het levende wezen van vlees en bloed, is het heilige.

Niemand die jou de Waarheid kan overhandigen door kennis of door oefening.
De Waarheid gaat zijn eigen weg.
Ons gebed kan de Waarheid niet manipuleren.
Eens ontwaakt altijd ontwaakt, voorgoed is onze hersenstructuur veranderd.
De tekst laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Om welke reden wil jij dit gezegde in je eigen woorden vertalen ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 18:58   #4
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De tekst laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
Om welke reden wil jij dit gezegde in je eigen woorden vertalen ?
Beste Renoir,

Ik heb mijn versie op de Waarheid gegeven, niet een versie ('vertaling') van de versie van Osho.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 22:58   #5
alsdan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Is het voor een mens wel gepast om over de waarheid te spreken.
Wie de waarheid kent, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus, weet dat praten over de waarheid niets meer dan een belediging is,
een schandelijke poging van een mens om groter te zijn dan ie is,
kijk naar mij.
Alleen leugenaars spreken over de waarheid.

Hebben de woorden van de leugenaars uit het verleden op enige wijze bijgedragen aan de kennis van de waarheid, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus ?

Is het niet voldoende om gewoon verder te leven in dat licht van de waarheid.
Waar ben je bang voor , dat iemand zonder jou de waarheid zou missen ?
alsdan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 07:35   #6
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alsdan Bekijk bericht
Is het voor een mens wel gepast om over de waarheid te spreken.
Wie de waarheid kent, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus, weet dat praten over de waarheid niets meer dan een belediging is,
een schandelijke poging van een mens om groter te zijn dan ie is,
kijk naar mij.
Alleen leugenaars spreken over de waarheid.

Hebben de woorden van de leugenaars uit het verleden op enige wijze bijgedragen aan de kennis van de waarheid, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus ?

Is het niet voldoende om gewoon verder te leven in dat licht van de waarheid.
Waar ben je bang voor , dat iemand zonder jou de waarheid zou missen ?
Hoi Alsdan,

Dit stukje van jou moet me denken wat Osho ooit heeft gezegd over het mysterie of mysterie van het leven.
Het leven vraagt niet om opgelost te worden maar geleefd.

De Waarheid kan daarom ook niet gekend worden, zoals je een theorie kunt leren kennen.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 10:38   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Beste Renoir,

Ik heb mijn versie op de Waarheid gegeven, niet een versie ('vertaling') van de versie van Osho.
Ow ok?, maar ontgaat je de quote van Osho dan niet wanneer je er direct een eigen betekenis aan vast koppelt ?

Het lijkt vaak wel of bepaalde mensen ook op een bepaald eigen niveau aangesproken willen worden en dat het ze ontgaat wanneer dat niet zo is. Ze verliezen de belangstelling of gaan dan naar eigen inzichten vertalen en daardoor missen ze de betekenis.

Althans had ik aanvankelijk bij Nisargadata wel dat ik op een dieper niveau aangesproken werd maar ik begreep pas na vele male herlezen de diepere betekenis van z'n woorden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 10:44   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alsdan Bekijk bericht
Is het voor een mens wel gepast om over de waarheid te spreken.
Wie de waarheid kent, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus, weet dat praten over de waarheid niets meer dan een belediging is,
een schandelijke poging van een mens om groter te zijn dan ie is,
kijk naar mij.
Alleen leugenaars spreken over de waarheid.

Hebben de woorden van de leugenaars uit het verleden op enige wijze bijgedragen aan de kennis van de waarheid, op de enige manier waarop de waarheid voor een mens te kennen is, niet dus ?

Is het niet voldoende om gewoon verder te leven in dat licht van de waarheid.
Waar ben je bang voor , dat iemand zonder jou de waarheid zou missen ?
Ja dat mag omdat het nog steeds gaat om de subjectieve waarheid. Overigens is Waarheid geen heiligdom, geen verheven iets waarbij het verboden zou zijn te proberen deze onder woorden te brengen. Waarheid is uit zichzelf onaantastbaar en behoeft geen bescherming.

Je zou het zo kunnen zien dat je middels het elimineren van waarheid tot de kern komt, tot datgene wat met recht Waarheid genoemd mag worden.
Aan Waarheid heb je dan ook niks, je kan niet schermen deze in je bezit te hebben, Waarheid kan niet worden bezeten.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 13:50   #9
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ow ok?, maar ontgaat je de quote van Osho dan niet wanneer je er direct een eigen betekenis aan vast koppelt ?
Ik heb een eigen betekenis gegeven aan de titel: 'De waarheid'. Niet aan de rest, die heb ik toen niet gelezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het lijkt vaak wel of bepaalde mensen ook op een bepaald eigen niveau aangesproken willen worden en dat het ze ontgaat wanneer dat niet zo is. Ze verliezen de belangstelling of gaan dan naar eigen inzichten vertalen en daardoor missen ze de betekenis.

Althans had ik aanvankelijk bij Nisargadata wel dat ik op een dieper niveau aangesproken werd maar ik begreep pas na vele male herlezen de diepere betekenis van z'n woorden.
Ja, ik heb ooit Sri Ramakrishna bestudeerd en pas na 1000 pagina's had ik het gevoel, het idee, dat het kwartje viel. Die man vertegenwoordigt heel veel van India.

Verder ben ik in het begrijpen van andere leraren wat bescheidener geworden, want hoe weet ik nou echt wat iemand anders bedoelt, als ie er niet is om mij eventueel in mijn denken en voelen te corrigeren?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 14:23   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Verder ben ik in het begrijpen van andere leraren wat bescheidener geworden, want hoe weet ik nou echt wat iemand anders bedoelt, als ie er niet is om mij eventueel in mijn denken en voelen te corrigeren?
Ik heb die eigen interpretatie over bepaalde frasen altijd enorm bekritiseert.

Toch kun je als zijnde dezelfde bron, bij een Jezus, Ramana, Roberts maar evengoed ieder willekeurige ander die vanuit diezelfde bron en zuiver (zonder eigen invulling) spreekt een rode draad herkennen en die als zijnde Waarheid herkennen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat is Waarheid. Rennie Beginnend zelfonderzoek 1 21 September 2024 09:10
Het ego en de waarheid. Freerider Byron Katie 26 13 May 2013 07:32


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.