Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 July 2014, 11:02   #1
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard Marie's perikelen

Ok, ik ben nieuw op dit forum en het is dan moeilijk om in de ene of andere discussie binnen te vallen.
Dus zal ik een discussie opstarten over een thema waar ik op dit ogenblik mee overhoop lig.
nl het recht op afzondering; het recht om mijzelf als een afgezonderd deel te zien in het geheel, terwijl men op de weg naar verlichting overal het omgekeerde predikt.

Hewel ik denk dat het bijzonder gevaarlijk is om zichzelf op te heffen ten voordele van het geheel, daar waar dat zelf nog niet voldoende gemaakt, gegroeid is en er maar als een losse flodder bijloopt.

Let wel; ik maak onderscheid tussen het zelf en het 'ego'; waar het zelf mijn diepste innerlijke is en het ego de persoon die strijd om alle aandacht en vervuld is van zijn Eigen voornaamheid; de persoon die de buitenwereld als arena gebruikt.
marie is offline  
Oud 10 July 2014, 11:49   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok, ik ben nieuw op dit forum en het is dan moeilijk om in de ene of andere discussie binnen te vallen.
Dus zal ik een discussie opstarten over een thema waar ik op dit ogenblik mee overhoop lig.
nl het recht op afzondering; het recht om mijzelf als een afgezonderd deel te zien in het geheel, terwijl men op de weg naar verlichting overal het omgekeerde predikt.

Hewel ik denk dat het bijzonder gevaarlijk is om zichzelf op te heffen ten voordele van het geheel, daar waar dat zelf nog niet voldoende gemaakt, gegroeid is en er maar als een losse flodder bijloopt.

Let wel; ik maak onderscheid tussen het zelf en het 'ego'; waar het zelf mijn diepste innerlijke is en het ego de persoon die strijd om alle aandacht en vervuld is van zijn Eigen voornaamheid; de persoon die de buitenwereld als arena gebruikt.
Je vous salue Marie.

Door wie laat jij je voorschrijven je niet te mogen afzonderen? Is er iemand boven jou gesteld om te bepalen wat jij mag doen of lig je met jezelf overhoop, geplaagd door gedachten dat niet te mogen?

Er zijn altijd wel schriftgeleerden die graag met de bevindingen van anderen schermen maar weigeren het onderzoek naar die bevindingen zelf te doen. Die dragen de kennis maar niet de ervaring en gaan vervolgens anderen op de weg naar verlichting ook 'beleren'. Het wordt dan een filosofie.

Het is zoals je zegt 'gevaarlijk om zichzelf (rationeel) op te heffen' daar komen ongelukken van. Zo werkt dat dan ook niet. Je moet alles zelf ont'dekken (van de bedekking ontdoen) en ervaren (zelf betekenissen doorgronden).

Je bent niet de 'ik' die je denkt te zijn dus moet je de gedachten aanpakken die daar iets van gemaakt hebben en dat heet hier waarheidvinding. Het is gedegen onderzoek naar je zelf waarin je de hoedanigheid van dat zelf en je ego leert inzien en begrijpen. En dan zie je dat er inderdaad een groot onderscheid is in het zelf en ego.

En feitelijk moet ik er bij vermelden 'dat is al heel wat' want op dit forum heb ik de indruk dat er maar weinig zijn die de kenmerken van ego kennen en door hebben hoe doorzichtig ze met die egokenmerken zijn voor degenen die ego kennen en zich er niet van bedienen.
Rennie is offline  
Oud 10 July 2014, 13:36   #3
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok, ik ben nieuw op dit forum ...
Een hartelijk welkom Marie! We hadden vroeger al eens contact waar het om 'verlichting' ging. Dit forum is hopelijk al een plaats om in afzondering te lezen en te schrijven. Een groet dan maar,
Looro
Looro is offline  
Oud 10 July 2014, 17:34   #4
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rennie Bekijk bericht
Je vous salue Marie.

Door wie laat jij je voorschrijven je niet te mogen afzonderen? Is er iemand boven jou gesteld om te bepalen wat jij mag doen of lig je met jezelf overhoop, geplaagd door gedachten dat niet te mogen?

Er zijn altijd wel schriftgeleerden die graag met de bevindingen van anderen schermen maar weigeren het onderzoek naar die bevindingen zelf te doen. Die dragen de kennis maar niet de ervaring en gaan vervolgens anderen op de weg naar verlichting ook 'beleren'. Het wordt dan een filosofie.

Het is zoals je zegt 'gevaarlijk om zichzelf (rationeel) op te heffen' daar komen ongelukken van. Zo werkt dat dan ook niet. Je moet alles zelf ont'dekken (van de bedekking ontdoen) en ervaren (zelf betekenissen doorgronden).

Je bent niet de 'ik' die je denkt te zijn dus moet je de gedachten aanpakken die daar iets van gemaakt hebben en dat heet hier waarheidvinding. Het is gedegen onderzoek naar je zelf waarin je de hoedanigheid van dat zelf en je ego leert inzien en begrijpen. En dan zie je dat er inderdaad een groot onderscheid is in het zelf en ego.

En feitelijk moet ik er bij vermelden 'dat is al heel wat' want op dit forum heb ik de indruk dat er maar weinig zijn die de kenmerken van ego kennen en door hebben hoe doorzichtig ze met die egokenmerken zijn voor degenen die ego kennen en zich er niet van bedienen.
Dank voor je reactie.

Zoals je zegt is er niemand boven mij om mij te zeggen wat ik wel of niet moet doen en moet ik zelf mijn weg gaan om dieper en dieper inzicht te krijgen.

Wat ik mij afvraag is of er andere mensen, die zoekende zijn, ook zo sterk de noodzaak voelen, niet om zichzelf fysiek af te zonderen, maar om de grenzen scherp te stellen waar hun geestelijke integriteit begint; hun persoonlijk onderzoeksveld, waar derden geen uitstaans mee hebben en zich buiten moeten houden, zeker als ze ongevraagd zijn.

Zijn er andere mensen die gewoon het gebabbel van derden soms als erg storend en als bijna een fysieke inmenging in hun integriteit aanvoelen?

Of is het inderdaad de prijs die men moet betalen in deze wereld, inderdaad geregeerd door overrijpe ego's, om er nog bij te mogen horen?

Het is het dilemma tussen de afzondering in hogere sferen, maar welke sferen vlug steriel worden indien men er alleen rondwaart, toch zolang men niet volmaakt is en de noodzaak om wereldse ervaring op te doen om verder te groeien.
Alleen ben ik niets en heb ik mijn medemensen nodig (ook geestelijk); maar mijn medemensen kunnen soms zo verdomd primair zijn en mij telkens weer opnieuw onderdompelen in hun Klein menselijke problemen, die voor hen wel levensgroot en uiterst dringend blijken te zijn.
marie is offline  
Oud 10 July 2014, 17:38   #5
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Een hartelijk welkom Marie! We hadden vroeger al eens contact waar het om 'verlichting' ging. Dit forum is hopelijk al een plaats om in afzondering te lezen en te schrijven. Een groet dan maar,
Looro

Dank je, misschien dat we over het ene of andere onderwerp diepere of leerrijke discussies kunnen hebben.
marie is offline  
Oud 11 July 2014, 09:04   #6
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
...Zoals je zegt is er niemand boven mij om mij te zeggen wat ik wel of niet moet doen en moet ik zelf mijn weg gaan om dieper en dieper inzicht te krijgen...
Deze stelling opgeven is voor mij de kennis van de weg open maken, uit de afzondering bevrijden. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen om uit het zelf tot inzicht te komen. Het ik dat zich niets laat gezeggen zal dat inzicht nooit aanvaarden. Het ik zal zich er boven willen plaatsen.
Looro
Looro is offline  
Oud 11 July 2014, 10:50   #7
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Deze stelling opgeven is voor mij de kennis van de weg open maken, uit de afzondering bevrijden. Ik begrijp wel wat je wilt zeggen om uit het zelf tot inzicht te komen. Het ik dat zich niets laat gezeggen zal dat inzicht nooit aanvaarden. Het ik zal zich er boven willen plaatsen.
Looro

Neen, neen, het is niet in die zin dat ik dat gezegd heb. Ik ben niet almachtig en alwetend. Ik luister wel naar andere mensen maar ik aanvaard pas hun inzichten wanneer het ook mijn inzichten zijn geworden en ik dus steeds verantwoordelijk ben voor mijn Eigen daden en ze niet op derden kan afschuiven want zij hadden mij gezegd dit of dat te doen.

Mijn optie is het dat men steeds de waarheid onder ogen moet durven zien, hoe pijnlijk en negatief voor het Eigen ego ook en dat men op die waarheid moet verder bouwen.

Indien u mij raad geef zal ik onderzoeken of die raad overeenkomt met mijn innerlijke overtuigingen, of ze mij iets bijleert, of u misschien meer gelijk hebt dan ik en indien ik die raad dan aanvaard is het omdat ik ingezien heb dat die raad de juiste is en is het een stukje inzicht, wijsheid dat ik bijgewonnen heb; uw raad is dan mijn raad geworden en heeft mijn innerlijke persoonlijkheid doen groeien.

Als dan later blijkt dat er iets scheelt aan wat ik gedaan heb, dan ben ik daar honderd procent verantwoordelijk voor en niet u.

Dus niets belet mij naar mensen, wijzer dan ikzelf te luisteren; in tegendeel. Alle goede raad is welgekomen.
marie is offline  
Oud 11 July 2014, 11:15   #8
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok, ik ben nieuw op dit forum en het is dan moeilijk om in de ene of andere discussie binnen te vallen.
Dus zal ik een discussie opstarten over een thema waar ik op dit ogenblik mee overhoop lig.
nl het recht op afzondering; het recht om mijzelf als een afgezonderd deel te zien in het geheel, terwijl men op de weg naar verlichting overal het omgekeerde predikt.

Hewel ik denk dat het bijzonder gevaarlijk is om zichzelf op te heffen ten voordele van het geheel, daar waar dat zelf nog niet voldoende gemaakt, gegroeid is en er maar als een losse flodder bijloopt.

Let wel; ik maak onderscheid tussen het zelf en het 'ego'; waar het zelf mijn diepste innerlijke is en het ego de persoon die strijd om alle aandacht en vervuld is van zijn Eigen voornaamheid; de persoon die de buitenwereld als arena gebruikt.
Het lijkt mij een onvervreemdbaar recht om jezelf te zien als een afgezonderd deel van het geheel. De vraag is alleen (gesteld door vele verlichtingswegen) of het waar(heid) is.

Er zijn veel momenten waarop ik mij graag terug zou trekken op een onbewoond eiland. Maar ik kan daar alleen 'leven' bij gratie van het bestaan van een dergelijk eiland en dat er iets is om mij 'in leven' te houden. Een deel, (als ik mij zelf daar al voor zou willen aanzien) kan onmogelijk 'bestaan' zonder het geheel.

Verder ben ik benieuwd naar wat dat 'zelf', door jou omschreven als 'mijn diepste innerlijk', dan precies is. Het kan zijn dat ik niet goed gezocht heb, maar ik heb het niet kunnen vinden ?.
Rob is offline  
Oud 11 July 2014, 11:41   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dank voor je reactie.

Zoals je zegt is er niemand boven mij om mij te zeggen wat ik wel of niet moet doen en moet ik zelf mijn weg gaan om dieper en dieper inzicht te krijgen.

Wat ik mij afvraag is of er andere mensen, die zoekende zijn, ook zo sterk de noodzaak voelen, niet om zichzelf fysiek af te zonderen, maar om de grenzen scherp te stellen waar hun geestelijke integriteit begint; hun persoonlijk onderzoeksveld, waar derden geen uitstaans mee hebben en zich buiten moeten houden, zeker als ze ongevraagd zijn.

Zijn er andere mensen die gewoon het gebabbel van derden soms als erg storend en als bijna een fysieke inmenging in hun integriteit aanvoelen?

Of is het inderdaad de prijs die men moet betalen in deze wereld, inderdaad geregeerd door overrijpe ego's, om er nog bij te mogen horen?

Het is het dilemma tussen de afzondering in hogere sferen, maar welke sferen vlug steriel worden indien men er alleen rondwaart, toch zolang men niet volmaakt is en de noodzaak om wereldse ervaring op te doen om verder te groeien.
Alleen ben ik niets en heb ik mijn medemensen nodig (ook geestelijk); maar mijn medemensen kunnen soms zo verdomd primair zijn en mij telkens weer opnieuw onderdompelen in hun Klein menselijke problemen, die voor hen wel levensgroot en uiterst dringend blijken te zijn.
Je vraagt je af of er andere mensen zijn om hun grenzen scherp te stellen waar hun geestelijke integriteit begint en dan kan ik alleen voor mijzelf antwoorden dat dat bij mij niet speelt.

Toen ik dat nog nodig had telde zowel het zijn van integer als dat anderen voor mij betrouwbaar moeten zijn zwaar. Dat heeft zich bij mij, na gedegen zelfonderzoek gedaan te hebben verplaatst naar het zijn van Waarheid. In Waarheid zijn is een dimensie van het onpersoonlijke (omdat ontdekt is dat wie ik ben niet op waarheid berust), waarbij niet langer een persoonlijk belang telt (bijvoorbeeld integer willen zijn). Daarbij is het ook losgekomen van dat anderen betrouwbaar moeten zijn. Wat nu telt is dat Waarheid Waarheid herkent.

Waar het de behoefte betreft vrij te zijn van de mening van anderen, je recht op afzondering, begint het weg te krijgen dat je persoonlijke visie in het gedrang komt bij die van anderen en laat het bij zelfonderzoek nou juist noodzakelijk zijn je eigen gedachten op houdbaarheid te onderzoeken. Dus dat wat je klaarblijkelijk zo graag wenst te beschermen wordt hier danig op de proef gesteld. Is dit dan wel het ge?igende forum voor je?
Rennie is offline  
Oud 11 July 2014, 13:08   #10
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
...
Mijn optie is het dat men steeds de waarheid onder ogen moet durven zien, hoe pijnlijk en negatief voor het Eigen ego ook en dat men op die waarheid moet verder bouwen.
Hier is het niet anders. De waarheid is vlakbij en in het innerlijk van alles. Om waarheid te verwerkelijken kunnen wij de raad die wij elkaar geven ook gebruiken. Inderdaad zoals je zegt in eigen naam, met eigen zorg en verantwoordelijkheid. Looro
Looro is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.