Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 August 2024, 11:37   #1
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard Jezus

Markus 8:34:

"En toen Hij de menigte met Zijn discipelen bij Zich geroepen had, zei Hij tegen hen: Laat wie achter Mij aan wil komen zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen." (Bijbel, HSV)

In Waarheidvinding herken je Waarheid is hier vaker geopperd, je beziet dan de uitspraken van wie dan ook in het licht van Waarheid. Of dat nou Tolle is of Jezus doet daarbij niet ter zake. Waarheidvinding confronteert waarheid.

Wat Jezus hier zegt is niet te bezien in termen van Waarheid maar als een aanbeveling. Het is een advies 'leeg' te zijn van de subjectief beleefde waarheid. Osho heeft ook zoiets gezegd in termen als 'een vol glas kan ik niet vullen' het is uit zichzelf al te vol van zichzelf.

Veelvuldig worden boeken aangeprezen als zou den ze de ultieme waarheid bevatten. Het euvel daarbij is echter dat je zoiets leest met jouw eigen subjectief beleefde waarheid. Je vind een boek goed omdat het 'past' in je beleving en daar gaat waarheidvinding nou juist niet over. Bij het ontbreken van een 'ik', door de wetenschap dat je middels gedegen zelfonderzoek ontdekt hebt dat het 'ik' nergens is te vinden, is er niet zoiets als een subjectief beleefde waarheid in je, ook wel het directe zien genaamd. Bij het directe zien spelen niet je gebruikelijke voorkeuren mee.

Wanneer je een boek geweldig vind, soms verwordt het vanwege de verwantschap een verlengstuk van je ego, voel je je aangevallen als een ander dat boek bekritiseerd. Op zulke momenten zou je kunnen gaan beseffen dat je in je defensieve modus staat, in de ban van je ego reageert.

Bij het wel of niet lezen kun je je afvragen of de vertolker een belang heeft. Iemand met een eigen belang zal niet gouw jou belang en jouw heil op het oog hebben. Daarbij is de ultieme waarheid altijd zonder copyright en zonder verdienmodel. Het is universeel erfgoed.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.