Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 July 2012, 18:36   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Het doel heiligt de middelen.

Ik had een paar weken geleden zomaar een speels idee door mijn gedachten. Het forum was een beetje rumoerig de laatste tijd dus liet ik dat even rusten, vond ik toen niet zo passend.
Nu lijkt erop dat de rust een beetje gekeerd is, dus ga ik alsnog met mijn vraag een beetje spelen.

Stel, dat jij in het verleden gebracht wordt.
Dat je daar bent kan je niet vermijden.
Je weet dat jij een keuze moet maken en vervolgens ben je weer terug in jouw leven van nu, zonder dat jij in gevaar verkeerd.
Wat wel gebeurd is dat jij een verpleegster ben, en een baby in je armen hebt. Je weet dat jij allen keuzes omtrent de baby zou kunnen maken, en vervolgens weer veilig terug in jouw leven nu komt ongeacht wat je kiest.
De baby is Hitler, en jij hebt op dat moment volledig de zeggenschap over het leven van de baby.
Je weet wie hij is, en je weet wat hij zou verrichten in de toekomst.

Verder gaat het niet over wat voor invloed op de hele toekomst en heden je daad heeft, en hoe alles anders zou gaan verlopen.

Je mag kiezen of hij leven mag of sterven. Je hoef hem niet te doden (mag wel als je dat graag wilt), maar je hebt dus zeggenschap op dat moment over zijn leven.

Wat zou jij doen?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2012, 18:40   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

De vraag kwam in me op tijdens een gesprek met een vriend. Het zit geen addertje onder het gras, is gewoon puur spelen met gedachten volgens mij..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2012, 19:08   #3
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Zonder enige twijfel laten leven. Anders zou ik degene zijn die dood vanwege mijn "idealen"
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2012, 19:24   #4
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Ik betwijfel of ik in staat zou zijn iemand doelbewust te laten sterven.
Wat geeft mij het recht om dat te besluiten? Dan doe je inderdaad hetzelfde als hij.
Mag je de geschiedenis ook zomaar veranderen? Dat gaat niet zonder gevolgen. Hoe gruwelijk het ook was, kan het misschien ook zijn dat de mensheid het nodig had?
De vraag is ook of de toekomst vast ligt. Of Hitler opnieuw precies hetzelfde leven zou leiden. Er hoeft in principe maar 1 ding anders te lopen om grote gevolgen te hebben.
Tot slot, ook al kan ik verstandelijk beredeneren dat ik niet verantwoordelijk ben voor de acties van anderen, zou ik niet uitsluiten dat ik me mede verantwoordelijk voel.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2012, 21:43   #5
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

De WOII en de Holocaust zijn niet alleen door Adolf veroorzaakt. De tijdgeest, de politieke en economische omstandigheden en miljoenen anderen hebben bijgedragen aan de gebeurtenissen. Als Adolf er niet was geweest, dan was er een ander geweest die zijn rol had opgenomen. Adolf is dus slechts een radartje, zij het een niet onbelangrijke, in de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden. Een vroeg vertrek van Adolf naar de eeuwige jachtvelden zou de situatie niet veel anders hebben gemaakt.

Zou ik zeker weten dat dit alles enkel en alleen door Adolfje zou worden veroorzaakt, dan was de keuze makkelijk geweest en zou ik geen moment getwijfeld hebben. Kleine Adolf zou bij zijn volgende wasbeurt net iets te lang onder water blijven en de Kindergarten nooit bezocht hebben, als daarmee de gebeurtenissen van de WOII en de Holocaust voorkomen hadden kunnen worden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2012, 21:50   #6
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat zou jij doen?
Het feit dat iemand van nu daar terecht komt, betekent dat de situatie,
zoals elke situatie, compleet nieuw is.
Volgens mij, als ik hier lees, zijn we nogal op zoek naar recepten, zekerheden en veiligheid.
Dan komt ook de gedachte aan Jezus, die het heeft over zand.
En een gedachte aan Gautama, die het leven onvolkomen vind.
J. Krishnamurti, die zegt dat onze hersens behoefte hebben aan zekerheid,
maar dat dat niet gaat lukken met onze aanpak, zoals de wereld dat reeds getuigt.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 15 July 2012, 22:13   #7
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Ik zou er geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 16 July 2012, 08:09   #8
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Was er geen adolfje, was er wel weer een ander opgestaan.

Onvoorspelbaarheden zijn dan ook niet te voorspellen, zelfs niet wanneer we nu terug zouden keren in de geschiedenis en het tij keren, ook dan zouden gruwelijkheden plaatsvinden, wellicht enkel in een andere vorm.

Kijk om je heen er vinden op dit moment ( al is het niet direct waarneembaar/voor de meesten van ons) de verschrikkelijkste gruwelheden/daden plaats.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 16 July 2012, 11:07   #9
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ten eerste weet je niet wat er dán zou gebeuren.
Ten tweede gebeurt er niets dat niet door alle kosmische krachten tesamen als één geheel wordt bewerkstelligt.
Ten derde is het enkel maar een fantastisch droomverhaal.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 16 July 2012, 11:27   #10
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Uiteraard is het zwaar hypothetisch en valt er niets te voorspellen.
Als je de situatieschets loslaat, is de vraag misschien meer: zou je één leven wegnemen om er velen te kunnen redden?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Doel van verlichting tandem Niet verlicht 30 3 March 2021 00:00


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.