Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 May 2013, 14:58   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Belevingswereld en werkelijke wereld.

Ben jij je er van bewust dat er een werkelijke wereld is en een belevingswereld in jouw hoofd?

De werkelijke wereld is voor iedereen gelijk dan zien we allemaal hetzelfde.

Bv; een kind gaat dood, een vogel fluit, ene Niets die na een time-out de kuierlatten pakt, deze tekst, etc, etc.

De belevingswereld zit in het hoofd, die is niet zichtbaar aan de buitenkant.

In die belevenswereld wordt van de werkelijke wereld een eigen beleving gemaakt en die belevingswereld wordt als realiteit gezien/beleefd en vanuit die belevingswereld wordt gereageerd en nieuwe belevingswerelden gecreerd.

In die belevingswereld is de dood van een kind verschrikkelijk en doet tranen onstaan, een vogel die fluit is rustgevend of maakt een tering herrie als je slapen wilt, Niets wordt gemist, Niets is verkeerd veroordeeld, Niets is opgerot, lang leve Niets, deze tekst vind ik maar niets, etc, etc.

Wijziging aangebracht door Aart op 24 May 2013 om 17:58.
Reden: een 'e' toegevoegd; werkelijk e wereld
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 15:43   #2
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Je hebt het over de verschillende referentiekaders die mensen hebben? Die bijv. zijn gevormd door ervaringen? Als ik een of meerdere keren door een hond ben gebeten, en ze poepen steeds mijn stoep of tuintje onder, vind ik het rotbeesten. Als ik een hond als gezellig lief huisdier heb, vind ik honden leuk. Daarnaast heeft e.e.a. soms ook weer met aangeboren voorkeur te maken.

Nou ja, heeft soms zo z'n nut, die kleuring van de werkelijkheid, zo lijkt mij. Soms als waarschuwing, soms als lokkertje.

Maar ook hier de boel weer niet te serieus nemen, als te vaststaand en te wéér aanmerken?

Zoiets?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 15:46   #3
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Jij schreef nog:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart
De werkelijke wereld is voor iedereen gelijk dan zien we allemaal hetzelfde.
Punt is wel dat we sowieso allemaal vanaf een ander punt naar de wereld kijken. Ik ben niet jij en jij bent niet mij. (Ik eet niet graag mijn ontbijt bij de Hema bijv.! O, en we wonen ook niet achter dezelfde (kleur) voordeur.)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 16:39   #4
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Je hebt het over de verschillende referentiekaders die mensen hebben? Die bijv. zijn gevormd door ervaringen? Als ik een of meerdere keren door een hond ben gebeten, en ze poepen steeds mijn stoep of tuintje onder, vind ik het rotbeesten. Als ik een hond als gezellig lief huisdier heb, vind ik honden leuk. Daarnaast heeft e.e.a. soms ook weer met aangeboren voorkeur te maken.

Nou ja, heeft soms zo z'n nut, die kleuring van de werkelijkheid, zo lijkt mij. Soms als waarschuwing, soms als lokkertje.

Maar ook hier de boel weer niet te serieus nemen, als te vaststaand en te wéér aanmerken?

Zoiets?
Pionne, jouw antwoord op de vraag is ..........?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 16:43   #5
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Je hebt het over de verschillende referentiekaders die mensen hebben? Die bijv. zijn gevormd door ervaringen? Als ik een of meerdere keren door een hond ben gebeten, en ze poepen steeds mijn stoep of tuintje onder, vind ik het rotbeesten. Als ik een hond als gezellig lief huisdier heb, vind ik honden leuk. Daarnaast heeft e.e.a. soms ook weer met aangeboren voorkeur te maken.

Nou ja, heeft soms zo z'n nut, die kleuring van de werkelijkheid, zo lijkt mij. Soms als waarschuwing, soms als lokkertje.

Maar ook hier de boel weer niet te serieus nemen, als te vaststaand en te wéér aanmerken?

Zoiets?
Pionne, wat is dan het nut?

Ik zie totaal geen nut, die werkelijke wereld is mij ruim voldoende.

Als ik meerdere keren door een hond ben gebeten dan weet ik enkel dat honden mij bijten kunnen, meer niet.

Ik ga er dan ook niet vanuit dat elke hond bijt.

Ook al zou ik kunnen merken dat mijn lichaam of herinnering de neigeing zou kunnen hebben om te reageren vanuit oude ervaringen met honden dan weet/voel ik dat direct en zo blijf ik in de werkelijkheid ipv dat ik in mijn belevingswereld duik.

Herkenbaar?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 16:47   #6
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Jij schreef nog:

Punt is wel dat we sowieso allemaal vanaf een ander punt naar de wereld kijken. Ik ben niet jij en jij bent niet mij. (Ik eet niet graag mijn ontbijt bij de Hema bijv.! O, en we wonen ook niet achter dezelfde (kleur) voordeur.)
Pionne, de Hema is de Hema, een ontbijt een ontbijt, ik ga naar de Hema, jij niet dat is de werkelijkheid dat is wat een ieder van ons zien kan; ik naar de Hema, jij niet.

We zien hetzelfde.

Ik heb het niet over hetzelfde doen.

Pas als jij zegt; ik vind die Hemaontbijtjes heerlijk maar ik ga niet omdat Aart dat ook doet dan reageer je vanuit je belevingswereld.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 16:47   #7
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ben jij je er van bewust dat er een werkelijke wereld is en een belevingswereld in jouw hoofd?

De werkelijke wereld is voor iedereen gelijk dan zien we allemaal hetzelfde.

Bv; een kind gaat dood, een vogel fluit, ene Niets die na een time-out de kuierlatten pakt, deze tekst, etc, etc.

De belevingswereld zit in het hoofd, die is niet zichtbaar aan de buitenkant.

In die belevenswereld wordt van de werkelijke wereld een eigen beleving gemaakt en die belevingswereld wordt als realiteit gezien/beleefd en vanuit die belevingswereld wordt gereageerd en nieuwe belevingswerelden gecreerd.

In die belevingswereld is de dood van een kind verschrikkelijk en doet tranen onstaan, een vogel die fluit is rustgevend of maakt een tering herrie als je slapen wilt, Niets wordt gemist, Niets is verkeerd veroordeeld, Niets is opgerot, lang leve Niets, deze tekst vind ik maar niets, etc, etc.
Bewust of onbewust wordt dat voor mijn gevoel wel geweten. Soms kijk ik ergens na en vraag mij dan bv. af zou mijn buurman andere mensen enz. dit op dezelfde manier zien, dezelfde kleuren enz. En dan heb ik het nog niet eens over wat je er aan beleving erbij kunt verzinnen in je hoofd.

Dit bewust te weten neemt al een hoop rotzooi in je hoofd weg. Blijft over te kijken na wat er gebeurt waar je nog wel aan vastzit. Ik blijf het onverteerbaar vinden als levenden wezens ( zoals dieren maar ook mensen) abnormale pijnen ( dus niet even zomaar even een pijntje) veroorzaakt door eigenbelangen en egoïsme moeten lijden. En ik vermoed dat juist dat onverteerbare meer is dan een persoonlijke inkleuring maar ook het besef vanuit de essentie dat dat juist afleid van...
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 17:31   #8
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ben jij je er van bewust dat er een werkelijke wereld is en een belevingswereld in jouw hoofd?
Sorry Aart, deze vraag is eigenlijk heel simpel. Ik begon er direct op los te kletsen (met een hoop vraagtekens, omdat ik het weer eens moeilijke materie vind?), terwijl ik ook simpelweg had kunnen antwoorden: "Ja, daar ben ik mij van bewust." Maar dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart
Pionne, wat is dan het nut?

Ik zie totaal geen nut, die werkelijke wereld is mij ruim voldoende.
Ik vraag mij af of een mens dat wel kan weten. Wat werkelijk is en wat je tóch 'stiekem' --al is het maar een héél klein beetje-- hebt bijgekleurd, ingekleurd, etc. In zekere zin kom jij waarschijnlijk een heel eind (ik heb je inmiddels hoog zitten), maar je blijft ook mens en lichaam en geest zijn meer verbonden dan je denkt. Er is grijs gebied, zo denk ik. En heel veel is onbewust, zo is middels psychologisch onderzoek aangetoond.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 17:36   #9
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Sorry Aart, deze vraag is eigenlijk heel simpel. Ik begon er direct op los te kletsen (met een hoop vraagtekens, omdat ik het weer eens moeilijke materie vind?), terwijl ik ook simpelweg had kunnen antwoorden: "Ja, daar ben ik mij van bewust." Maar dan?

Ik vraag mij af of een mens dat wel kan weten. Wat werkelijk is en wat je tóch 'stiekem' --al is het maar een héél klein beetje-- hebt bijgekleurd, ingekleurd, etc. In zekere zin kom jij waarschijnlijk een heel eind (ik heb je inmiddels hoog zitten), maar je blijft ook mens en lichaam en geest zijn meer verbonden dan je denkt. Er is grijs gebied, zo denk ik. En heel veel is onbewust, zo is middels psychologisch onderzoek aangetoond.
Pionne, je zit weer te kletsen toch?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 17:37   #10
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Sorry Aart, deze vraag is eigenlijk heel simpel. Ik begon er direct op los te kletsen (met een hoop vraagtekens, omdat ik het weer eens moeilijke materie vind?), terwijl ik ook simpelweg had kunnen antwoorden: "Ja, daar ben ik mij van bewust." Maar dan?

Ik vraag mij af of een mens dat wel kan weten. Wat werkelijk is en wat je tóch 'stiekem' --al is het maar een héél klein beetje-- hebt bijgekleurd, ingekleurd, etc. In zekere zin kom jij waarschijnlijk een heel eind (ik heb je inmiddels hoog zitten), maar je blijft ook mens en lichaam en geest zijn meer verbonden dan je denkt. Er is grijs gebied, zo denk ik. En heel veel is onbewust, zo is middels psychologisch onderzoek aangetoond.
Jij weet bv toch ook of je iets gedroomd hebt of niet.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 09:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.