Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 January 2012, 06:06   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Gewaarzijn *

GEWAARZIJN.

Puur/neutraal gewaarzijn neemt enkel waar en kent/ziet geen dualiteit.

Puur/neutraal gewaarzijn neemt geen standpunt in m.a.w. kijkt niet vanuit een bepaald standpunt.

Puur/neutraal gewaarzijn neemt waar wat IS.


Wat de meeste (99,999) mensen verwarren met dat pure/neutrale gewaarzijn is het gewaarzijn van al vanuit een eigen gewaarzijn zitten.


Voorbeeldje; vanuit het pure/neutrale gewaarzijn zal je de dood van je zoontje of je leeg gehaald huis of het stoten van je grote teen simpelweg enkel waarnemen.

Je neemt dus het volgende waar; mijn zoontje is dood, mijn huis is leeg gehaald, de lichamelijke prikkel die het gevolg is van het stoten van een grote teen.

Dat is gewaarzijn van wat werkelijk IS, dat is puur/neutraal gewaarzijn.


Pas als er een persoonlijk gewaarzijn ontstaat, wordt het pure/neutrale gewaarzijn door dat persoonlijke gewaarzijn ingekleurd/lading/betekenis gegeven.

Dan kan het volgende waargenomen worden; emoties/eigen beleving/gewaarzijn/invulling m.b.t. de dood van mijn zoontje, emoties/eigen beleving/gewaarzijn/invulling m.b.t. het leeg gehaald zijn van mijn huis, emoties/eigen beleving/gewaarzijn/invulling m.b.t. het stoten van mijn grote teen.


Waar dus de verwarring/nog onbewustheid zit is dat de meeste mensen dat pure/neutrale gewaarzijn verwarren met dat wat ze waarnemen als er al een persoonlijk invulling aan het pure/neutrale waarnemen/een gebeurtenis is gegeven.

Zij zijn gewaar/zien enkel het resultaat van hun eigen invulling van een gebeurtenis en zien niet dat ze al een stap gezet hebben/iets al ingevuld hebben.


Puur/neutraal gewaarzijn kan gewaar zijn van bv het verdriet wat door persoonlijke invulling van wat IS (de dood van mijn zoontje), is ontstaan.

Maar dat is een ander verhaal.


Simpele feiten toch?
Aart is offline  
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Subjectief Gewaarzijn Nadje Alexander Smit 56 24 November 2013 22:24
Gewaarzijn van gelijkheid. Aart Boeddhisme 2 8 November 2011 18:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.