Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 March 2011, 11:42   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Gazelle/Sagnaar/Guido/Ben

Ar, ik kan maar zelden op je reageren want je spreekt niet de taal die ik ken. Wanneer ik je in onze laatste uitwisselingen correct heb begrepen ben je van mening dat je de taal van Bewustzijn spreekt en daar ik deze niet herken ik niet in deze omstandigheid zou zijn.

Het zei zo.

Je ondertiteling op het R.-forum is 'ik weet dat ik lieg als ik over 'waarheid' spreek, en wat ik weet is een leugen.' logenstraft hetgeen ik leef. Het weten dat een 'ik' doet is niet het Weten dat geleefd wordt. je hebt het hier over het duale, de beleving van een subjectieve waarheid. Goed genoeg voor een zelfkennisforum, maar niet een conclussie die je kunt verbinden aan Zijn.

Als zodanig is de subjectieve waarheid inderdaad 'a prison' omdat deze doorgaans gekoesterd wordt en tegen alle inbreuken van buitenaf moet worden verdedigd.
Dat neemt niet weg dat er een Waarheid bestaat die (ge)weten is, die geen verdediging behoeft omdat ie al ontdaan is van iedere leugen. Die in een duaal bestel kan worden gerealiseerd door iedere leugen te ontmaskeren als zijnde niet waar.
Het is het duale bestel waar je het in je ondertiteling over hebt.
Rennie is offline  
Oud 1 March 2011, 13:32   #2
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat neemt niet weg dat er een Waarheid bestaat die (ge)weten is, die geen verdediging behoeft omdat ie al ontdaan is van iedere leugen.
Dat klopt. Die valt alleen niet te duiden, er valt niet over te spreken, al wat geduid en besproken wordt is een leugen, precies zoals Ar. zegt. Spreken over, schrijven over, denken over, duiden van, is per definitie secundair, leuk tijdverdrijf, meer niet. De waarheid kan niet gekend worden, simpelweg omdat "waarheid" of dat nu met een grote of kleine letter wordt geschreven, niet meer is dan een woord, en een woord niet meer dan wat klanken en wat tekentjes, voortgebracht en geinterpreteerd door het brein.

Binnen de taal is De Waarheid eigenlijk een contradictio in terminis. Het sluit niet uit dat er dingen zijn waar wij geen weet van hebben. Er zijn zaken waarvan we weten dat we ze niet weten, en er zijn zaken waarvan we niet weten dat we ze niet weten. De waarheid is dus boven weten verheven en omvat haar.
Maria is offline  
Oud 1 March 2011, 14:33   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dat klopt. Die valt alleen niet te duiden, er valt niet over te spreken, al wat geduid en besproken wordt is een leugen, precies zoals Ar. zegt. Spreken over, schrijven over, denken over, duiden van, is per definitie secundair, leuk tijdverdrijf, meer niet. De waarheid kan niet gekend worden, simpelweg omdat "waarheid" of dat nu met een grote of kleine letter wordt geschreven, niet meer is dan een woord, en een woord niet meer dan wat klanken en wat tekentjes, voortgebracht en geinterpreteerd door het brein.

Binnen de taal is De Waarheid eigenlijk een contradictio in terminis. Het sluit niet uit dat er dingen zijn waar wij geen weet van hebben. Er zijn zaken waarvan we weten dat we ze niet weten, en er zijn zaken waarvan we niet weten dat we ze niet weten. De waarheid is dus boven weten verheven en omvat haar.
De wijsheid dat Waarheid niet te duiden zou zijn, zijn dat je bevindingen ?

De vraag van mijn niet aflatende onwetendheid op het duale vlak betreft vervolgens om welke reden zogenaamde gerealiseerden zo driftig aan de weg timmeren om kennelijk toch gehoord te worden. Wat zou de reden kunnen zijn van de noodzaak om op een forum te verschijnen en vervolgens alleen maar mede te delen dat er niks gedaan kan worden ?

En.. wat zijn dan al die pogingen anders dan bedoeld om te duiden ? Zijn Ar, en nu jij, niet eveneens doende, zei het door de tegenpool te belichten, om datgene wat niet te duiden valt zichtbaar te maken. Dit in het kader dat donker niet zichtbaar kan worden, anders dan door een licht te ontsteken.

Het bekende onthullen van datgene wat het niet is om te komen tot datgene wat het dan wel is. Dat ook werkelijk beoefend kan worden om Waarheid te vinden. Niet om te duiden.

Waar het echter mij om gaat is dat er, zoals doorgaans gebruikelijk, met het kippenhok aan intelectuele wetenschappers meegekakelt wordt zonder ook maar de geringste intentie te hebben ooit iets zelf te onderzoeken.
Rennie is offline  
Oud 1 March 2011, 17:59   #4
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De wijsheid dat Waarheid niet te duiden zou zijn, zijn dat je bevindingen ?
Ja, dat is mij zonneklaar. De waarheid toont zich en that's it.

Citaat:
De vraag van mijn niet aflatende onwetendheid op het duale vlak betreft vervolgens om welke reden zogenaamde gerealiseerden zo driftig aan de weg timmeren om kennelijk toch gehoord te worden. Wat zou de reden kunnen zijn van de noodzaak om op een forum te verschijnen en vervolgens alleen maar mede te delen dat er niks gedaan kan worden ?
Dat is een vraag die je aan zogenaamde gerealiseerden zou kunnen stellen. Dat ben ik niet. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou zit overigens. Jij ambieert het leraarschap.

Citaat:
En.. wat zijn dan al die pogingen anders dan bedoeld om te duiden ? Zijn Ar, en nu jij, niet eveneens doende, zei het door de tegenpool te belichten, om datgene wat niet te duiden valt zichtbaar te maken. Dit in het kader dat donker niet zichtbaar kan worden, anders dan door een licht te ontsteken

Het bekende onthullen van datgene wat het niet is om te komen tot datgene wat het dan wel is. Dat ook werkelijk beoefend kan worden om Waarheid te vinden. Niet om te duiden.
Ik weet het niet. Ik ben ook van mijn geloof gevallen dat er zoiets als eindeloos bewustzijn zou zijn zoals dat in Advaita gepredikt wordt. Die "stilte" in de zin als dat die "mij" zou omvatten. Ik ontsnap niet aan mijn beperking als mens. De mooiste inzichten zijn nog altijd vanuit mijn maria-zijn dat "aan staat". Ik weet niet wat ik niet ben, en ook niet wat ik wel ben.

Niets is "van mij", dat weet ik ondertussen wel. De identiteit is een letterlijk hersenspinsel. Verander iets aan de samenstelling van de grijze cellen en plots is mijn arm een alien thing. Of neem ik mijn hele linkerkant niet meer waar, bestaat die voor mij niet meer.

Citaat:
Waar het echter mij om gaat is dat er, zoals doorgaans gebruikelijk, met het kippenhok aan intelectuele wetenschappers meegekakelt wordt zonder ook maar de geringste intentie te hebben ooit iets zelf te onderzoeken.
Er zijn er veel die anderen napraten, dat denk ik ook. Maar waarom gaat het jou daarom? Dat maakt toch niet uit? Zoals je zelf zegt, de waarheid hoeft niet verdedigd te worden.
Maria is offline  
Oud 1 March 2011, 21:30   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ja, dat is mij zonneklaar. De waarheid toont zich en that?s it.

Dat is een vraag die je aan zogenaamde gerealiseerden zou kunnen stellen. Dat ben ik niet. Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou zit overigens. Jij ambieert het leraarschap.

Ik weet het niet. Ik ben ook van mijn geloof gevallen dat er zoiets als eindeloos bewustzijn zou zijn zoals dat in Advaita gepredikt wordt. Die "stilte" in de zin als dat die "mij" zou omvatten. Ik ontsnap niet aan mijn beperking als mens. De mooiste inzichten zijn nog altijd vanuit mijn maria-zijn dat "aan staat". Ik weet niet wat ik niet ben, en ook niet wat ik wel ben.

Niets is "van mij", dat weet ik ondertussen wel. De identiteit is een letterlijk hersenspinsel. Verander iets aan de samenstelling van de grijze cellen en plots is mijn arm een alien thing. Of neem ik mijn hele linkerkant niet meer waar, bestaat die voor mij niet meer.

Er zijn er veel die anderen napraten, dat denk ik ook. Maar waarom gaat het jou daarom? Dat maakt toch niet uit? Zoals je zelf zegt, de waarheid hoeft niet verdedigd te worden.
Het is geen 'verdediging' van waarheid maar het vrijmaken van het mogelijke directe zicht erop.

Dat aangehaalde met gerealiseerden poogde rationeel aan te zetten tot afzien van de aanname dat duiden niet tot de mogelijkheden behoort.

Hoe het met mij zit mag als evident worden verondersteldt. Als levend voorbeeld van Waarheid getuig en ben ik de duiding ervan.

Mijn reactie werd ingegeven door (opnieuw weer) de droefenis die in mij plaats vond dat andermaal de innige wens tot onbelemmerd zien is opgegeven.

Bevestigd met je 'ik ontsnap niet aan mijn beperking als mens', en het vrede hebben 'niet te weten wat je bent'. Kennelijk zonder de geringste behoefte dat te weten te komen.
Rennie is offline  
Oud 1 March 2011, 22:43   #6
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is geen 'verdediging' van waarheid maar het vrijmaken van het mogelijke directe zicht erop.

Dat aangehaalde met gerealiseerden poogde rationeel aan te zetten tot afzien van de aanname dat duiden niet tot de mogelijkheden behoort.

Hoe het met mij zit mag als evident worden verondersteldt. Als levend voorbeeld van Waarheid getuig en ben ik de duiding ervan.

Mijn reactie werd ingegeven door (opnieuw weer) de droefenis die in mij plaats vond dat je het onbelemmerd zien hebt opgegeven.

Bevestigd met je 'ik ontsnap niet aan mijn beperking als mens', en het vrede hebben 'niet te weten wat je bent'. Kennelijk zonder de geringste behoefte dat te weten te komen.
Lekker toch KiSs
Maria is offline  
Oud 1 March 2011, 20:57   #7
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ar, ik kan maar zelden op je reageren want je spreekt niet de taal die ik ken. Wanneer ik je in onze laatste uitwisselingen correct heb begrepen ben je van mening dat je de taal van Bewustzijn spreekt en daar ik deze niet herken ik niet in deze omstandigheid zou zijn.

Het zei zo.

Je ondertiteling op het R.-forum is 'ik weet dat ik lieg als ik over 'waarheid' spreek, en wat ik weet is een leugen.' logenstraft hetgeen ik leef. Het weten dat een 'ik' doet is niet het Weten dat geleefd wordt. je hebt het hier over het duale, de beleving van een subjectieve waarheid. Goed genoeg voor een zelfkennisforum, maar niet een conclussie die je kunt verbinden aan Zijn.

Als zodanig is de subjectieve waarheid inderdaad 'a prison' omdat deze doorgaans gekoesterd wordt en tegen alle inbreuken van buitenaf moet worden verdedigd.
Dat neemt niet weg dat er een Waarheid bestaat die (ge)weten is, die geen verdediging behoeft omdat ie al ontdaan is van iedere leugen. Die in een duaal bestel kan worden gerealiseerd door iedere leugen te ontmaskeren als zijnde niet waar. Het is het duale bestel waar je het in je ondertiteling over hebt.
beste renoir.

al enige maanden vertoef ik samen met mijn vriendin en nog wat andere mensen op een zeiljacht voortvarende op de atlantische oceaan' afrikaanse westkust...we zijn bezig met een kust traject. nu bevinden we ons ongeveer 100 mijl uit de kust iets ten noorden van dakar. ik maak gebruik van een iridium verbinding (vrij kostbaar)...omdat ik internet tijd moet kopen. op alle andere reizen de afgelopen jaren had ik mij niet de decadente luxe gepermiteert om een laptop mee te nemen..(internet cafes of gebruik van anderen) nu heb ik er zelf een aangeschaft..op la palma, ik ben er wel content mee. anzicht kaarten naar het thuis front hoeft niet meer...we sturen films en fotos direct door. de techniek staat voor niets.
en een beetje computer know how doet de rest.
ik zit op verschillende fora...o.a zeevaart forums om gegevens uit te wisselen met andere jachten in deze contreien. uiteraard plop ik ook van tijd tot tijd op deze forums, die van jou en remon. ik heb er gewoon aardigheid in om te spuien wat mij zoal te 'binnen' schiet.....vandaar mijn begaandheid.

als ik over 'waarheid' spreek...dan weet ik dat ik lieg' en wat ik weet is een leugen. dus dat ik weet dat ik lieg als ik over 'waarheid' spreek....is ook een leugen. ik weet niet wat 'waarheid' is...en ik weet ook niet wat het niet is. binnen de parameters van duale kennis , ervaring, en ondervinding gilt het van de 'relatieve waarheden', ook een absolute duiding is slechts een relatieve....en los van het verklarende zijn de gevoels sensaties (ook de alomvattende en hèèlheids belevingen e.n.z) slechts relatief.

wat mij betreft bestaan er ook geen relatieve waarheden....hooguit verklaringen en taxaties om een totaal aan gegevens en indrukken overzichtelijk en 'passend' te maken.....wederom binnen de parameters van illusie en begoocheling.

'waarheid' die geduid word...is geen 'waarheid'...als iets van 'binnen' (er is geen 'binnen' noch 'buiten') reageert op' of 'aanraking' voelt van' iets onnoembaars of onduidbaars....dan is dat al een respons, een 'beweging' 'bewogen zijn'. elke beweging is van een 'werkelijkheid' niet van de realiteit.....die is on-bewogen.


dat wat 'waarheid' meent te duiden, door te geven, vrij te maken, overdrachtelijk wil laten zijn, 'bewust' te maken, naar te verwijzen, richten, sturen, te geven, e.n.z e.n.z......is het mentale karakter van n' mens.
een mens bestaat eigenlijk (relatief natuurlijk) uit drie karakters ; een vitaal fysieke, een gevoelsmatig emotionele, en een mentaal geestelijke...en een intrinsieke wisselwerking van deze 3 vormen het voorkomen van een mens.

wanneer we taal gebruiken in direct woord' of schrift...dan gebruiken we ons mentale karakter, ik heb een ander mentaal karakter dan jij...en de jouwe verschilt van mij, zo als die van ieder ander ook weer verschilt. het is het mentale karakter wat het 'belang' heeft een duiding van dit of dat, zus of zo te zijn....een 'geweten' van het ware...of de 'waarheid'. een onvermijdbaar 'geweten' van 'gedachten' samenhang belang....een inhoud (welwetende) gereduceerd tot 'niets' juist vanwege het 'mentale belang' van die samenhang...ofwel continuïteit' die feitelijk niet bestaat.

het duiden van het ware of de 'waarheid' is goed bedoeld en uit menslievende wil bij de meeste mensen (zeker die uit de realisatie en non-dualiteits clan) maar altijd slechts een uiting van illusionair vermogen.
waar je meent, voelt geraakt te zijn of te worden' daar gaat illusie en begoocheling met je op de loop. je kunt niet geraakt worden in 'wat' je bent...je kunt alleen geraakt worden in 'wie' je bent.

wat zich 'herkent' en 'merkt' bij mijn bestaan laat zich niet duiden, laat zich niet verwoorden, kan door mij niet worden gevoeld of worden 'ervaren'...waar ik mij bewust 'waan'...ontgaat het mij.....waar het mij onbewust roert...ontgaat het mij, waar 'ik' niet ben is dat. een extreme potentie van on-bewogenheid.....een onweerlegbare zekerheid, die niets neemt, en niets geeft.

''leven''



''leven''....is in-gebed, tot en als zichzelf.

dat gebed 'valt' eerst te 'herkennen'......als stille 'ledigheid'...

waarna een 'merken' van ''leven'' zijn...die ''ledigheid'' vol maakt.

Wijziging aangebracht door sagnaar op 2 March 2011 om 00:03.
sagnaar is offline  
Oud 1 March 2011, 21:32   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Intermezzo

Waar het nou werkelijk over gaat is om het werkelijk bestaan van onze beleving niet om de woorden die het proberen te duiden. Er is zoveel te duiden aangaande bijvoorbeeld bewustzijn. Is dat iets wat wij hebben en dus kunnen verliezen of is bewustzijn iets dat door ons heenstroomt en na ons verscheiden gewoon in een andere vorm doorgaat. Is datgene wat doorgaat dat wat we ziel noemen en ben je na de overgang daarin dan nog te herkennen. Hoeveel eigenheid gaat er over?

We beleven de realiteit als bestaande uit losstaande elementen terwijl de wetenschap aantoont dat het na deductie van de materie allemaal met elkaar is verbonden. We hebben feitelijk alleen maar ideeën over de werkelijkheid. Uit gedegen zelfonderzoek blijkt dat niets is wat het lijkt te zijn.

Doen we er dan maar beter het zwijgen toe of onderzoeken we dat?
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De verlichte visie van Sagnaar sagnaar Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 548 24 June 2017 11:05


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.