Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 December 2020, 21:32   #1
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Boeddhisme vs egoprojectie, overgave en

https://bodhitv.nl/misbruik-in-het-b...roepsdynamiek/

Overal waar mensen samenkomen in complexe en hiërarchische systemen, ligt misbruik op de loer.
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 11 December 2020, 22:21   #2
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
https://bodhitv.nl/misbruik-in-het-b...roepsdynamiek/

Overal waar mensen samenkomen in complexe en hiërarchische systemen, ligt misbruik op de loer.
Een complex dynamisch gebeuren tussen een of meerdere personen las ik . Precies wat hier gebeurt.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 December 2020, 23:07   #3
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Een complex dynamisch gebeuren tussen een of meerdere personen las ik . Precies wat hier gebeurt.
Yep.....
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 19:30   #4
Ajnana
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 January 2021
Berichten: 0
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=z5Ka3bEN1rs

Een video van een geïncarneerde lama die zijn verhaal over seksueel misbruik uit de doeken doet en zijn visie over hoe hij vindt dat zijn traditie door moet gaan.

Als er hiërarchie heerst zal je altijd met machtsmisbruik te maken krijgen. Maar sommige mensen gaan daar te ver in en begaan wettelijk strafbare feiten. Gewoon achter slot en grendel zetten. Helaas is dit vaak niet het geval, omdat oosterse leraren voordat de juridische processen beginnen weer terug naar hun moederland zijn gevlucht en op die manier niet straf wettelijk vervolgd kunnen worden. Ik vind het altijd erg kwalijk, naast dat ze mensen hun leven hebben vergald zetten ze de traditie ook nog eens ten schande. Wat ik mij dan altijd afvraag is wat iemand bezield toch zo een leraar te blijven bezoeken? Leraren en spirituele stromingen genoeg waar je wel veilig bent toch?
Ajnana is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 20:36   #5
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ajnana Bekijk bericht
Leraren en spirituele stromingen genoeg waar je wel veilig bent toch?
Je kunt je ook afvragen of je een leraar of spirituele stroming nodig hebt.
Hoe kan een beginnend zoeker een goede leraar herkennen?
Er is in de mens een natuurlijke vraag naar zichzelf aanwezig. Daar kan een beginnend vuurtje van onderzoek gestookt worden. De "wie ben ik?" vraag en hoe verhoud ik mij tot de omringende wereld vind ik belangrijker dan leraren.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 21:57   #6
Ajnana
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 January 2021
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je kunt je ook afvragen of je een leraar of spirituele stroming nodig hebt.
Hoe kan een beginnend zoeker een goede leraar herkennen?
Er is in de mens een natuurlijke vraag naar zichzelf aanwezig. Daar kan een beginnend vuurtje van onderzoek gestookt worden. De "wie ben ik?" vraag en hoe verhoud ik mij tot de omringende wereld vind ik belangrijker dan leraren.
Terechte opmerking. Ik ben opgevoed in een atheïstisch gezin en spirituele dingen was geen onderwerp van gesprek. Het geloof in die dingen was er niet en ook niet bij de mensen in mijn directe omgeving. Praten over diepe vragen is dan onmogelijk en dat belemmerd de voortgang. In die zin helpen een spirituele leraar en spiritueel georiënteerde mensen mij enorm. Maar ja ik geef je wel gelijk dat het niet per se nodig is, dat het vuurtje brand is belangrijker. Als die niet brand kan een leraar denk ik ook niet veel helpen.
Ajnana is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 22:34   #7
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ajnana Bekijk bericht
Ik ben opgevoed in een atheïstisch gezin
Dat lijkt me, in het perspectief van gedegen zelfonderzoek een voorsprong te zijn op alle theïsten en deïsten die opgezadeld zitten met diepgaande spiritualiteit. Zij moeten er nog doorheen zien te komen om tot ontdekking te komen wat waar is.
Dat je er zelf moet uitkomen is ook een fabeltje. Kijk rondom en er is zeker materiaal genoeg dat verhelderend is voor een 'zelfstandig' zoeken in waarheid.
N.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 23:04   #8
Ajnana
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 January 2021
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Dat lijkt me, in het perspectief van gedegen zelfonderzoek een voorsprong te zijn op alle theïsten en deïsten
N.
Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Klinkt plausibel. Alleen dan zou de voorwaarde moeten zijn dat er dat vuurtje naar zelfonderzoek wel moet gaan branden. En dan is het vanuit atheïstisch perspectief meer voor de hand liggend om je op westerse filosofie of exacte wetenschap te storten. Ach ja het is toch wat unieks denk ik als je in deze hoek zit.
Ajnana is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 23:15   #9
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ajnana Bekijk bericht
Terechte opmerking. Ik ben opgevoed in een atheïstisch gezin en spirituele dingen was geen onderwerp van gesprek. Het geloof in die dingen was er niet en ook niet bij de mensen in mijn directe omgeving. Praten over diepe vragen is dan onmogelijk en dat belemmerd de voortgang. In die zin helpen een spirituele leraar en spiritueel georiënteerde mensen mij enorm. Maar ja ik geef je wel gelijk dat het niet per se nodig is, dat het vuurtje brand is belangrijker. Als die niet brand kan een leraar denk ik ook niet veel helpen.
Ik ben opgevoed in een christelijk gezin, maar dat is geen voordeel, spiritueel gezien. Geloven op zich is al een vorm van dwalen. Maar om een of andere reden ben ik van jongs af aan al niet vatbaar geweest voor geloof. In die zin was een christelijke opvoeding een goede testcase, als kind liet ik me al niet verleiden door overtuigingen.

Idem idealisme wat feitelijk ook een vorm is van geloof. Daar ben ik ook nooit gevoelig voor geweest. Waarom ik zo was als kind/ jongeman? Dat zijn zaken die niet te weten zijn. Hoewel zelfonderzoek een bepaalde structuur kent zijn er ook bepaalde factoren onbekend. Een leraar is alleen dienstig als men leergierig is. Waar mijn leergierigheid vandaan komt, dat weet ik zelf niet. Ik kan alleen zeggen dat niet-twee een aantrekkingskracht is geweest voor me. Dat maakt de innerlijke leraar wakker en daar zie ik meer heil in dan in uiterlijke leraren of meditatie.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 January 2021, 23:39   #10
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ajnana Bekijk bericht
Zo heb ik er nog niet over nagedacht. Klinkt plausibel. Alleen dan zou de voorwaarde moeten zijn dat er dat vuurtje naar zelfonderzoek wel moet gaan branden. En dan is het vanuit atheïstisch perspectief meer voor de hand liggend om je op westerse filosofie of exacte wetenschap te storten. Ach ja het is toch wat unieks denk ik als je in deze hoek zit.
In de aard van de persoon ligt het verlangen om te weten. De persoon is voor weten uitgerust door de vermogens om zichzelf en de natuur te kennen, te onderzoeken. Het zelfonderzoek is vanzelfsprekend en hoeft niet aangewezen te worden.
Wat aangewezen wordt is dit onderzoek ook te doen. In welke hoek de onderzoek(st)er gaat zitten doet er niet toe. Het is dezelfde ruimte waarin onderzocht wordt. De opmerkingen en besluiten waartoe een onderzoek leidt, moeten, ongeacht de hoek, elkaar kunnen verhelderen, zo niet dan komt de werkelijkheid in het gedrang.
Een goeie nacht, N.

Wijziging aangebracht door Nowee op 29 January 2021 om 23:44.
Reden: toevoeging
Nowee is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Boeddhisme, egoprojectie, groepsdynamiek, misbruik, overgave


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlichting vanuit het boeddhisme Ulla Boeddhisme 4 14 August 2014 23:21
Vrienden van het (zen)boeddhisme... Nathan Boeddhisme 10 2 June 2011 14:08
Boeddhisme Nathan Boeddhisme 0 1 May 2010 08:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.