Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 August 2013, 23:27   #1
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard Dogmatiek en tweedeling.

Opvallend dat in veel (alle?) religies, culturen en ideologieen rekkelijken en preciezen bestaan. In de islam de fundamentalistische taliban versus het sufisme. In het jodendom de fundamentalisten versus de kabbalah. Enzovoorts enzovoorts.

Je zou kunnen zeggen: het 'boek' versus de vrije wil (om te ont-dekken)
Je zou ook kunnen zeggen dat de ene helft van de samenleving krampachtig vasthoudt aan 'de waarheid' en die aan de andere helft wil opleggen.
Maar 'de waarheid' kan nooit de toetssteen worden waarmee een mens zich spiritueel ontwikkelt en tot zelfkennis komt. Waarheid dient alleen maar om macht te behouden of te verwerven, in welke vorm dan ook. De enige (persoonlijke) toetssteen kan alleen zijn of je er verwant mee voelt. Alleen in een leugenvrije omgeving kan waarheid gevonden worden.

En die leugenvrije omgeving is te vinden in de leugenloze stilte?.vrij van alle dogmatiek, leerstellingen en andere door mensen bedachte 'waarheid'.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 August 2013, 23:41   #2
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

... the sound of silence....

Als we ons denken kunnen stilzetten en kunnen ZIJN in het NU....

.... gelijktijdig zijn we dan imo ook weer in een soort van egomodus want dan is er ook geen buitenwereld meer waar we ?m en/of vóór zorgen....


Het blijft dualistisch om mens te zijn.... Of ga ik nu aan iets essentieels voorbij?
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 11 August 2013, 23:53   #3
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
... the sound of silence....

Als we ons denken kunnen stilzetten en kunnen ZIJN in het NU....

.... gelijktijdig zijn we dan imo ook weer in een soort van egomodus want dan is er ook geen buitenwereld meer waar we ?m en/of vóór zorgen....


Het blijft dualistisch om mens te zijn.... Of ga ik nu aan iets essentieels voorbij?
Als mens is dualisme onontkoombaar, dat kunnen we de hele dag waarnemen. Nooit heb ik iemand gezien, ontmoet, virtueel waargenomen die niet in dualisme leefde. En dogmatici zijn kampioenen dualiteit! Op allerlei manieren zullen zij trachten anderen hun wil op te leggen. Waardoor tweedeling ontstaat.
Ook dit fenomeen is niet moeilijk waar te nemen.

Maar de mens die de dogmatici laat voor wat ze zijn kan zich ontwikkelen tot een ware zoeker. Alleen met zoeken kan je tot zelfkennis komen.

Citaat:
Als we ons denken kunnen stilzetten en kunnen ZIJN in het NU?.
In tijdelijke toestand kan het denken stilgezet. Denk maar eens aan hoe je op kan gaan in muziek, dans, creatie. Er is wel een uit-knop, maar lastig te bedienen:)
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 00:03   #4
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Als mens is dualisme onontkoombaar, dat kunnen we de hele dag waarnemen. Nooit heb ik iemand gezien, ontmoet, virtueel waargenomen die niet in dualisme leefde. En dogmatici zijn kampioenen dualiteit! Op allerlei manieren zullen zij trachten anderen hun wil op te leggen. Waardoor tweedeling ontstaat.
Ook dit fenomeen is niet moeilijk waar te nemen.

Maar de mens die de dogmatici laat voor wat ze zijn kan zich ontwikkelen tot een ware zoeker. Alleen met zoeken kan je tot zelfkennis komen.



In tijdelijke toestand kan het denken stilgezet. Denk maar eens aan hoe je op kan gaan in muziek, dans, creatie. Er is wel een uit-knop, maar lastig te bedienen:)
Inderdaad in meditatieve toestand (go with the flow: een passionele bezigheid als muziek, dans of wat voor creatieve toestand - bv koken wat ik de afgelopen middag zeer uitgebreid en met veel plezier heb gedaan - dan ook) gaan we op in wat zich voordoet en is ons denken tijdelijk alleen bezig daarmee. Ik begin nu langzaamaan het begrip te krijgen voor de opmerking van een van mijn kinderen..... Er zijn een hoop dingen die mij in flow kunnen brengen, dus ik heb een knopje met een hoop standen....

Toch kan ik op sommige momenten blijven 'hangen' in mijn denken... En heen en weer geslingerd worden door de dualiteit van het bestaan. En weten dat zowel het één als het ?nder een keuze is...
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 01:39   #5
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
... the sound of silence....

Als we ons denken kunnen stilzetten en kunnen ZIJN in het NU....

.... gelijktijdig zijn we dan imo ook weer in een soort van egomodus want dan is er ook geen buitenwereld meer waar we ?m en/of vóór zorgen....


Het blijft dualistisch om mens te zijn.... Of ga ik nu aan iets essentieels voorbij?
Om het denken te manifesteren moet er eerst STILTE zijn, dat is een voorwaarde. Elk geluid, elke gedachte komt op en verdwijnt in de stilte en is dus ahw een bevestiging van je stilte-zijn. Je hoeft de stilte en het zijn niet te zoeken want dat ben je al. Je hoeft het denken niet stop te zetten want jij bent er al vóór er een gedachte verschijnt.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 14:49   #6
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Maar 'de waarheid' kan nooit de toetssteen worden waarmee een mens zich spiritueel ontwikkelt en tot zelfkennis komt. Waarheid dient alleen maar om macht te behouden of te verwerven, in welke vorm dan ook. De enige (persoonlijke) toetssteen kan alleen zijn of je er verwant mee voelt. Alleen in een leugenvrije omgeving kan waarheid gevonden worden.
Waarheid is datgene dat overblijft na het ontmantelen van de leugens.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 16:00   #7
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om het denken te manifesteren moet er eerst STILTE zijn, dat is een voorwaarde. Elk geluid, elke gedachte komt op en verdwijnt in de stilte en is dus ahw een bevestiging van je stilte-zijn. Je hoeft de stilte en het zijn niet te zoeken want dat ben je al. Je hoeft het denken niet stop te zetten want jij bent er al vóór er een gedachte verschijnt.

Mooi beschreven!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 17:15   #8
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Waarheid is datgene dat overblijft na het ontmantelen van de leugens.
Je dient dus buiten je denken te treden, dan ontmantel je de leugens?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 18:04   #9
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Blaadje aan de boom vloog weg als een vlinder zo stil.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 19:56   #10
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Je dient dus buiten je denken te treden, dan ontmantel je de leugens?.
Gewoon eerlijk zijn tot op het bot.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.