Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 April 2013, 14:45   #1
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard Macht zorgt voor afgescheidenheid.

Macht zorgt voor afgescheidenheid. En dan met name voor degene die macht uitoefent. De "bemachtigde" kan zich er mogelijk aan onttrekken door de machtsstrijd niet aan te gaan. Eigenlijk is het dus niet erg slim om macht na te streven. Als je een-heid zoekt tenminste.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 14:48   #2
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Historiche figuren als Stalin, Hitler, Saddam, moeten in een enorme afgescheidenheid hebben verkeerd. Uiteindelijk was er niemand meer te vinden waar ze nog een een-heid mee konden vormen.

Maar vergis je niet: ook wij kunnen macht uitoefenen. Op het werk, in de gezinssituatie of binnen het huwelijk. Of we kunnen het nalaten om macht uit te oefenen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 15:11   #3
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Er is ook nog zoiets dan natuurlijk leiderschap.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 16:30   #4
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Volgen zorgt voor macht,....waarom zijn er volgers?

Ik heb pas schindlers list gezien,...nou dan zeggen ze wel eens wat over die joden,....maar die duitsers waren ook geen lieverdjes!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 16:45   #5
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Volgen zorgt voor macht,....waarom zijn er volgers?

Ik heb pas schindlers list gezien,...nou dan zeggen ze wel eens wat over die joden,....maar die duitsers waren ook geen lieverdjes!

Kom je daar nu pas achter? En geen volk zijn lieverdjes in die zin.
Alleen van de een wordt het meer bekend dan van de ander.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 20:26   #6
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Er is ook nog zoiets dan natuurlijk leiderschap.
Je kan ook leider zijn zonder macht uit te oefenen. Dan moet je wel steeds een ongezegd mandaat hebben. Maar het gaat met niet zo zeer om leiderschap. Het gaat er om dat uitoefenen van macht afgescheidenheid geeft. Absolute macht geeft ook absolute afgescheidenheid. Daarom zouden wij in onze relaties ook nooit het machtswoord moeten laten geleden.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 20:53   #7
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Maar behalve als je je partner vast zou binden, martelen, dreigen(fijne relatie) is het toch ook de zogenaamde "ondergeschikte" die de ander de macht geeft?
Ligt het dan bij de machtbebber of bij degene die het ondergaat,...of bij beide?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:00   #8
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Maar behalve als je je partner vast zou binden, martelen, dreigen(fijne relatie) is het toch ook de zogenaamde "ondergeschikte" die de ander de macht geeft?
Ligt het dan bij de machtbebber of bij degene die het ondergaat,...of bij beide?
Soms zijn er geen ondergeschikten Hans. Als we het bij de man/vrouw relatie houden zijn er allerlei verfijnde instrumenten. Zoals het wel/niet toestaan van uitgeven van geld. Sex kan natuurlijk een machtsmiddel zijn. En de "lieve vrede" is ook een machtmiddel.

Maar een van beide partners kan dan wel voor het moment even zijn zin krijgen, hij of zij bouwt ook een stukje afgescheidenheid in ZICHZELF op.
En macht corrumpeert ook nog eens!
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:04   #9
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Soms zijn er geen ondergeschikten Hans. Als we het bij de man/vrouw relatie houden zijn er allerlei verfijnde instrumenten. Zoals het wel/niet toestaan van uitgeven van geld. Sex kan natuurlijk een machtsmiddel zijn. En de "lieve vrede" is ook een machtmiddel.

Maar een van beide partners kan dan wel voor het moment even zijn zin krijgen, hij of zij bouwt ook een stukje afgescheidenheid in ZICHZELF op.
En macht corrumpeert ook nog eens!
Ben ik dan nu na?f?

Als dat niet besproken/veranderd kan worden,...maak je het toch uit?

Ik denk dat angst voor afgescheidenheid zorgt, en dat dat oa via macht naar boven kan komen, maar het is angst wat dat doet volgens mij.
Net zo goed als het tegen gaan van die macht ook uit angst vandaan komt.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 April 2013, 21:10   #10
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ben ik dan nu na?f?

Als dat niet besproken/veranderd kan worden,...maak je het toch uit?
Op zich is dat een optie. Maar een mens heeft zo veel relaties. Vrienden, familie. En ja, soms is de keuze om er maar een einde aan te maken. Dan zit er niets anders op. Maar ik hou van de mensen waar ik een relatie mee heb. Of soms kan je onder relaties niet uit. (denk aan je werkkring)

Dus ik denk dat het verstandig is om op een uiting van macht niet ook met macht te reageren. Eigenlijk zou je nooit je machtswoord moeten laten gelden, al was het maar om afgescheidenheid te voorkomen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gnosis, geloof en macht Freerider Overige religie 64 5 August 2013 17:24


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 07:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.