Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 May 2013, 23:04   #1
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard Rationeel denken bestaat niet

Wij nemen bijna als vanzelf aan dat we rationeel denken. Maar is dat nu werkelijk zo? Uit onderzoek blijkt dat er veel meer aan de hand is. Wij nemen vaak onlogische beslissingen, gebaseerd op aannames die we niet checken, gebaseerd op herinneringen aan oude beslissingen, gebaseerd op impulsen waarvan we de oorsprong maar al te vaak niet eens kennen. Soms doen we zelfs dingen waarvan we weten dat we ze niet moeten doen (zoals roken, geen nee kunnen zeggen, te hard werken, noem maar op) en we doen ze tóch! Eigenlijk zijn er in ons denken maar twee motivaties. We willen ?f naar liefde, waardering, goedkeuring en plezier toe, ?f we willen van pijn, angst, afwijzing en verlies af. Net zoals onze lichaamscellen die zich ?f voeden ?f beschermen. Meer manieren zijn er niet. En daar draait de hele wereld om. Inmiddels hebben we wél geleerd om onze motivaties mooi ingepakt en gepresenteerd, ?n beargumenteerd aan te bieden aan anderen.

Mijn ervaring is dat mensen die om het hardst roepen dat ze rationele denkers zijn, juist degenen zijn die hun gevoelens ontkennen of er niet mee om kunnen gaan. Door rationeel te willen zijn nemen ze afstand van de waardevolle effecten van gevoelens. Gevoelens en daarmee het contact met je lichaam is van wezenlijk belang in ons leven. En met het ontkennen van gevoelens doen we onszelf en ook anderen te kort en staan we niet open voor gevoelseffecten in situaties. Hoe je je voelt in een situatie is altijd van doorslaggevende betekenis en wat gevoelens willen is alleen maar gevoeld te worden. Ontken je dat of stop je gevoelens weg (als dat al lukt), dan ontstaat op den duur kans op een crisis in welke vorm dan ook. Want niet erkende gevoelens worden steeds sterker en vaak ook onhandelbaarder. Dan kan depressie ontstaan, of leegte of een ontploffing. Voor jezelf is dat heel moeilijk, maar ook voor de omgeving.

Naast ons rationele, of eigenlijk niet zo rationele denken, laat onze intuïtie van zich horen. intuïtie waarschuwt, geeft richting, brengt je op ideeën en geeft inzicht, maar....het vertelt niet waar?m. En wij willen graag allerlei redenen en argumenten hebben, maar zo werkt intuïtie niet. Soms wordt pas achteraf duidelijk wat de reden was van een intuïtieve ingeving en het is ook mogelijk dat je daar helemaal niet achter komt. Deze overgave aan het signaal van de intuïtie is een van de grote uitdagingen als je meer met je intuïtie wilt doen en in contact wilt blijven met de kracht van intuïtie. intuïtie vraagt om het te volgen, ??k als je het (nog) niet begrijpt en ??k als het onlogisch lijkt en o?k als als de argumenten het tegendeel lijken te "bewijzen". Zie hier een van de grootste blokkades waarom het zo lastig is om naar je intuïtie te luisteren.

http://www.werkenmetintuitie.com/201...taat-niet.html
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2013, 23:40   #2
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Je verrast me iedere keer opnieuw....

Ik ga een poosje slapen, je tekst met mn ratio overdenken en af laten zakken naar mn hart, of nog dieper naar mn intuïtie....

.... maar misschien eerst meenemen naar mijn dromen.

Slaap lekker Niets en
.... mooie dromen :)
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 5 May 2013, 23:46   #3
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Jij ook mooie dromen, Virgo.

Btw, dat is een hele goede methode om stof tot je te nemen. Eerst even doorlezen. Beetje overdenken tijdens het tandenpoetsen. En dan wegzakken in dromenland.

Welterusten en bedankt voor je vertellingen en leringen vandaag.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 08:23   #4
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard Gerelateerde boekentip

(Hallo, ik ben nieuw hier, een dezer dagen zal ik mij netjes voorstellen.)

In het kader van dit (interessante!) onderwerp heb ik een mooie boekentip, van de Portugese neuroloog en schrijver Antonio Damasio:

De Vergissing Van Descartes - Gevoel, Verstand En Het Menselijk Brein

(Of in Engels: Descartes' Error - Emotion, Reason And The Human Brain)
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 08:33   #5
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Hallo, ik ben nieuw hier, een dezer dagen zal ik mij netjes voorstellen.)

In het kader van dit (interessante!) onderwerp heb ik een mooie boekentip, van de Portugese neuroloog en schrijver Antonio Damasio:

De Vergissing Van Descartes - Gevoel, Verstand En Het Menselijk Brein

(Of in Engels: Descartes' Error - Emotion, Reason And The Human Brain)
Welkom Pionne,
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 09:07   #6
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Welkom Pionne. Dat je maar een leuke tijd hier moge hebben en wat kan leren.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 17:01   #7
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Mijn ervaring is dat mensen die om het hardst roepen dat ze rationele denkers zijn, juist degenen zijn die hun gevoelens ontkennen of er niet mee om kunnen gaan.
Wie herkent dit?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 18:50   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Wie herkent dit?
Wie niet?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 19:40   #9
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Wie herkent dit?
Weet ik eigenlijk niet, ik hoor zelden iemand specifiek roepen dat die een rationele denker is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 May 2013, 20:18   #10
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Dag Pionne. Moeite met uitspreken van de s? WiNk
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe stop je het denken? Nathan Jiddu Krishnamurti 1 5 September 2011 12:23
Problemen en denken ... Nathan Eckhart Tolle 0 3 June 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.