Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 November 2010, 23:43   #1
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard De orde van de dag....

Citaat:
.. het denken, zelf de schepper van deze geloofwaardige wereld.. doet niets liever dan iedere feitelijkheid tarten om z'n vermeende bestaan in ons te verankeren.. het geloof iets bestaands te hebben en daarmee iets aan te kunnen zit heel diep.. het vraagt en krijgt dan ook een voortdurende bevestiging.. niettemin kan alles wat uit het denken voortvloeit alleen maar z'n inhoud zijn en de acties dientengevolge gepredestineerd.. degenen die er geloof aan wensen te blijven hechten doen er goed aan te beseffen dat deze zogenaamde gekende wereld op onjuiste aannames berust.. dat dus dit hele gebeuren vermeend is.. en gaat over tot de orde van de dag..

Veranderlijke koptekst
"......doen er goed aan te beseffen dat deze zogenaamde gekende wereld op onjuiste aannames berust.. dat dus dit hele gebeuren vermeend is.. en gaat over tot de orde van de dag.."

Dat dit hele gebeuren vermeend is, lijkt me te berusten op een onjuiste aanname, en weinig met de orde van de dag , te maken hebben.
Nadje is offline  
Oud 5 November 2010, 18:54   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Niet dat het daardoor betekenis moet krijgen maar voor mij klopt het. Niets is wat het lijkt en iedere anticipatie daarop lijkt op de aanname van een werkelijkheid te berusten. Vermeend dus, waarbij het overgaan tot de orde van de dag betekend dat de bekendheid met deze fictie niet van invloed is op de kennelijke omgang ermee, hetgeen op zijn beurt betekend dat ik daarin dus kennelijk niet in persoon vertegenwoordigd en er dus in feite slechts de waarnemer van ben.

Waar het daarentegen wél over gaat is dat door verheffing tot het oneens zijn makkelijk over het hoofd gezien wordt dat de fictie, uit welke draden ook de persoon is gesponnen, eindeloos in onwetendheid gaat worden voortgezet.
Rennie is offline  
Oud 6 November 2010, 12:10   #3
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
..... hetgeen op zijn beurt betekend dat ik daarin dus kennelijk niet in persoon vertegenwoordigd en er dus in feite slechts de waarnemer van ben.
Hierover verschillen we dan van mening. De essentie wordt vertegenwoordigd door het leven. In ons geval als mens. En nog specifieker door onze persoonlijkheid.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waar het daarentegen wél over gaat is dat door verheffing tot het oneens zijn makkelijk over het hoofd gezien wordt dat de fictie, uit welke draden ook de persoon is gesponnen, eindeloos in onwetendheid gaat worden voortgezet.
Ik ben met je eens dat de persoon(lijkheid) uit draden van fictie gesponnen wordt, tot dat dat is ingezien. Waarmee de persoonlijkheid een transformatie ondergaat en het levende Zelf (ik weet zo gauw even geen betere term) zichtbaar wordt, ontdaan van de fictie. Maar wel in de vorm van mens(elijkheid) EN eigenheid, dus unieke persoonlijkheidskenmerken. Net zoals elke plant of dier zijn eigen unieke schoonheid heeft.
Nadje is offline  
Oud 6 November 2010, 13:49   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Hierover verschillen we dan van mening. De essentie wordt vertegenwoordigd door het leven. In ons geval als mens. En nog specifieker door onze persoonlijkheid.
Nadje ik heb geen moeite met je mening wanneer deze gaat over de beslommeringen in de duale wereld, al boeien me inhoudelijk zaken niet meer vanwege het schier oneindige karakter.
Ik zal dan om met jouw onderscheid te spreken stellen dat 'wat mij betreft' het leven als mens niet de essentie vertegenwoordigd. De hier door mij bedoelde essentie ligt ver voorbij het leven en het daarmee verbonden 'geval' mens met zijn wisselvallige persoonlijkheid.

Ergo het voorwerp van jouw belangstelling betreft niet de mijne om welke reden het terrein waarop de discussie zich kan gaan afspelen een ernstig niveauverschil vertoont.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Ik ben met je eens dat de persoon(lijkheid) uit draden van fictie gesponnen wordt, tot dat dat is ingezien. Waarmee de persoonlijkheid een transformatie ondergaat en het levende Zelf (ik weet zo gauw even geen betere term) zichtbaar wordt, ontdaan van de fictie. Maar wel in de vorm van mens(elijkheid) EN eigenheid, dus unieke persoonlijkheidskenmerken. Net zoals elke plant of dier zijn eigen unieke schoonheid heeft.
Een inhoud begint mij pas te bekoren wanneer er blijk is van zoiets als voortschrijdend inzicht en herkenning terwijl ik afhaak bij vooringenomen standpunten. Waarom zou je je bezig houden met het eens worden. Ik, althans, heb geen eensluidende standpunt met je van node.

Het gaat (verder) allesbehalve om een 'persoonlijke' transformatie. Op geen enkele wijze, ook bestaansrechtelijk (het leven zelf) is er een dienstbaarheid aan de persoon. Nooit en te nimmer. De waardering van eigenheid is een optredend nevelverschijnsel geen doel op zich.
KiSs
Rennie is offline  
Oud 6 November 2010, 16:00   #5
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De hier door mij bedoelde essentie ligt ver voorbij het leven ....
Zo heb ik het ook lang gezien, maar ik ben er weer van teruggekomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ergo het voorwerp van jouw belangstelling betreft niet de mijne om welke reden het terrein waarop de discussie zich kan gaan afspelen een ernstig niveauverschil vertoont.
Ik weet niet of dat zo is. Volgens mij betreft de belangstelling in essentie hetZelfde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een inhoud begint mij pas te bekoren wanneer er blijk is van zoiets als voortschrijdend inzicht en herkenning terwijl ik afhaak bij vooringenomen standpunten. Waarom zou je je bezig houden met het eens worden. Ik, althans, heb geen eensluidende standpunt met je van node.
Ik ben het met je eens dat we het niet eens hoeven zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het gaat (verder) allesbehalve om een 'persoonlijke' transformatie. Op geen enkele wijze, ook bestaansrechtelijk (het leven zelf) is er een dienstbaarheid aan de persoon. Nooit en te nimmer. De waardering van eigenheid is een optredend nevelverschijnsel geen doel op zich.
KiSs
De vraag zou misschien moeten zijn, wat is het doel, zo er al een doel is. Hoe weten we waar het werkelijk om gaat?
Nadje is offline  
Oud 6 November 2010, 17:51   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Nada dat we het niet over hetzelfde hadden is nu opnieuw bevestigd in je antwoord waar het in tegenstelling tot wat ik bedoel niet een zien betreft waar je naar believen van terug kunt komen. Je bent (in het verlengde zoals dat op het Remonforum gangbaar is) bezig met het continuem van al het mogelijke gepriegel in de marge der veranderlijkheid. Het wekt de indruk dat het ten doel heeft een ijzersterk idee te vinden, eentje waar stelligheid aan kan worden ontleend, om er vervolgens iemand mee af te kunnen serveren. Omdat je (in z'n algemeenheid) met het aanpassen van telkenmale weer andere betere en sterkere zienswijzen tot in het oneindige kunt doorgaan is het, voor mij althans, inmiddels helemaal over om nog weer eens met 'van alles en nog wat' mee te blijven discussieren.

Voor mij lijkt een discussie op onderhandelen over iets waarover we het uiteindelijk misschien wél eens een klein beetje eens zouden kunnen worden. Het gaat hoe dan ook nooit 'ergens' over en een ander doel dan dat is er niet, althans niet bezien vanuit wederom dat veelgeroemde absolute.
Rennie is offline  
Oud 6 November 2010, 23:11   #7
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het gaat hoe dan ook nooit 'ergens' over en een ander doel dan dat is er niet,
En toen was het stil.

Het blijft bij mij alleen niet stil.
De stilte wordt telkens weer overdonderd.
Maar ook telkens weer gevonden.. wetend dat het niet weg was.

Nou ja.
Ben ook maar mens.
Danique is offline  
Oud 7 November 2010, 00:42   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
En toen was het stil.

Het blijft bij mij alleen niet stil.
De stilte wordt telkens weer overdonderd.
Maar ook telkens weer gevonden.. wetend dat het niet weg was.

Nou ja.
Ben ook maar mens.
Die stilte is van een inmense schoonheid Caroline.

En natuurlijk speelt het gedachtenverkeer weer eens op. Dit alles omwille van het aan- en afwezig zijn opdat bewustzijn het telkens opnieuw kan bevolken.
Rennie is offline  
Oud 7 November 2010, 16:24   #9
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je bent (in het verlengde zoals dat op het Remonforum gangbaar is) bezig met het continuem van al het mogelijke gepriegel in de marge der veranderlijkheid.
Je hebt werkelijk geen idee waar ik mee bezig ben. En je wilt het er ook niet over hebben. Prima, maar wat moet je dan met een forum? Opdoeken is mijn advies. In ieder geval mag je mijn naam van de lijst halen.
Nadje is offline  
Oud 7 November 2010, 18:06   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Je hebt werkelijk geen idee waar ik mee bezig ben. En je wilt het er ook niet over hebben. Prima, maar wat moet je dan met een forum? Opdoeken is mijn advies. In ieder geval mag je mijn naam van de lijst halen.
Het komt door mijn attitude natuurlijk helemaal niet van de grond, het heeft het absoluut niet in zich om het gewenste lieflijke klimaat, waarbij mensen zich behaaglijk beginnen te voelen, te scheppen.
Als je nogmaals bevestigd dat het je wens is zal ik je lidmaatschap doorhalen.
Rennie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.