Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 July 2011, 10:11   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Valt er nou wel iets, of niets te doen ?

Ik ga dit maar even centraal beantwoorden want ik gevoel niet de lust op alle insteekjes zelf in te gaan. Het blijft een centraal thema en heet hangijzer tussen Naadje en mij dat op ieder draadje een, voor mij onwelkom, zijspoor nalaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Machtsmisbruik en seksuele intimidatie kom je overal tegen. Zo zie je maar, zelfs "gerealiseerden" zijn net echte mensen.

Al wat we nodig hebben wordt ons door de Voorzienigheid als vanzelf aangereikt.

Nogmaals, en de herhaling begint zo langzamerhand tamelijk vervelend te worden, je maakt in de werkzaamheid van de voorzienigheid er zelf ook onderdeel van uit. Zoals je het hier neerzet wek je de indruk dat je er buiten staat en zelf niet aangestuurd wordt, dat je niets hoeft te doen.

Het is wel leuk voor een 'jij' die Nada heet die alles als vanzelfsprekend op een presenteerblaadje krijgt aangereikt. Een duaal egonaatje die aanspoort op de lauweren te rusten en de innerlijke drive te laten voor wat ie is, terwijl de wereld zonder weerstand aan het moorden en plunderen is geslagen.

Als ik zou vragen wat je zelf zou doen bij machtsmisbruik en seksuele intimidatie zou je dan antwoorden 'al wat we nodig hebben wordt ons door de voorzienigheid als vanzelf aangereikt' ? Je onderneemt actie, maar hier spoor je, zoals ik daar uit kan afleiden, aan dat vooral niet te doen.

Het machtsmisbruik en sexuele intimidatie zijn voorbeelden van signalen van een niet bewust zijn. Dat je ze overal tegenkomt wil niet zeggen dat dit een gerealiseerde toestand is. Een Guru die misbruikt maakt van z'n positie kan niet gerealiseerd zijn. Een egocentrische signaal is niet gerealiseerd en ik zou zo'n Guru mijden. Maar voor jou kan iedereen daar gewoon heen, gerealiseerden zijn net mensen.

Waar dit mij aangaat is dat ik je ervaar als een stoorzender in mijn aanbeveling op zoek te gaan naar wat je bent. Ik gevoel helemaal niet de lust om hier van af te dwalen en randverschijnselen te bespreken alsmede daarover te gaan zitten bakkeleien. Je denkt maar wat je wilt. Wat ik wel jammer vind is dat je een potentieel gevaar bent anderen van een voorgenomen zoektocht af te houden.

Wanneer je gerealiseerd bent valt het onderscheidt, zoals je kennelijk zo vreselijk graag wilt laten zien, weg. Dan is ook te zien dat het allemaal zo heeft moeten gaan zoals het gegaan is, dan zou je kunnen zeggen 'de voorzienigheid heeft me alles aangereikt om hier te komen'. Wanneer je gerealiseerd bent zie je anderen met hun zijnstoestand worstelen en ga je dat soort kreten niet op ze loslaten, zij hebben hun weg nog te gaan.

Ik zie mezelf mensen, voor zover dat niet gedwarsboomd wordt, stimuleren op zoek te gaan naar zichzelf, dat achtergelaten het ZELF is. Ik bestrijd waar ik dat maar kan alle vooropgezette ideeën over een niet haalbaarheid. Ik verlok ze niet met mooie beelden, noch geef ik aan dat het makkelijk is. Mijn belang is alleen: god te ontmoeten. Daar kun je wel weer ironisch over gaan doen, maar de meesten zijn in dat 'god' zijn in hun idee van hun persoonlijke godheid oververtegenwoordigd. Dat wil niet zeggen dat in het menselijke het goddelijke niet is te zien, het is te doorzien maar doorgaans vertroebelt.
Rennie is offline  
Oud 22 July 2011, 11:15   #2
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat ik wel jammer vind is dat je een potentieel gevaar bent ......
Als je het niet erg vindt , ga ik hier niet eens serieus op reageren. Ik zou zeggen laat je nakijken en kap eens met voortdurend alles uit hun context te halen en naar believen een eigen invulling aan te geven.
Naadje is offline  
Oud 22 July 2011, 12:18   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Als je het niet erg vindt , ga ik hier niet eens serieus op reageren. Ik zou zeggen laat je nakijken en kap eens met voortdurend alles uit hun context te halen en naar believen een eigen invulling aan te geven.
Dit is zoals ik het lees dat het bedoeld is, in de betekenis zoals ik het je al vaker heb zien doen en waar ik je op heb gewezen. Je blijft steeds maar met kreten komen die niet op je werkelijkheid gestoeld KUNNEN zijn.

Ik heb je ook overigens nog geen pogingen zien doen om mij te helpen uit het gegeven te komen, zoals je dat kennelijk ziet, er een eigen invulling aan te geven.

Het enige dat ik je zag doen is weer een andere kreet slaken. Dus dat er niet serieus op in willen gaan is al wel de bekende gang van zaken. Ik heb dit draadje juist geopend om van verdere 'kreten' verlost te raken. Hier kun je desgewenst je gehele verhaal kwijt, dat er niets valt te doen, in plaats van overal verstrooit op ieder draadje.
Rennie is offline  
Oud 22 July 2011, 15:49   #4
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit is zoals ik het lees dat het bedoeld is, in de betekenis zoals ik het je al vaker heb zien doen en waar ik je op heb gewezen. Je blijft steeds maar met kreten komen die niet op je werkelijkheid gestoeld KUNNEN zijn.
Je bedoelt dat ze niet op JOUW werkelijkheid gestoeld kunnen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb je ook overigens nog geen pogingen zien doen om mij te helpen uit het gegeven te komen, zoals je dat kennelijk ziet, er een eigen invulling aan te geven.
Het enige dat ik je zag doen is weer een andere kreet slaken. Dus dat er niet serieus op in willen gaan is al wel de bekende gang van zaken.
Ik heb onlangs nog een zeer uitgebreide en uitermate vermoeiende discussie met je gevoerd. We zien de dingen anders. Ik heb simpleweg geen zin in een herhaling van zetten. Je argument dat ik niet serieus ergens op in wil gaan raakt derhalve dan ook kant noch wal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik heb dit draadje juist geopend om van verdere 'kreten' verlost te raken. Hier kun je desgewenst je gehele verhaal kwijt, dat er niets valt te doen, in plaats van overal verstrooit op ieder draadje.
Je goedheid kent geen grenzen. Is plots de moderator in je opgestaan? Ik kan me uit het verleden nog herinneren dat jij niet zo voor modereren was. Niets zo veranderlijk als de mens, zullen we maar zeggen. Of riekt dit wellicht toch naar ballingschap? En ben je eigenlijk weinig anders dan de door jou zo verfoeide Remon? Is dit een zogenaamde nette manier om me te vertellen dat je niet van mijn bijdrages gediend bent, maar krijg ik een eigen draadje, als doekje voor het bloeden. Nogmaals, laat je nakijken. Wordt dringend tijd, als je het mij vraagt.

Voor de goede orde, ik bepaal zelf wel waar ik schrijf, wanneer en waarover en als het je niet zint, dan doe me maar in de ban. Gegroet.
Naadje is offline  
Oud 22 July 2011, 16:42   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje
Je bedoelt dat ze niet op JOUW werkelijkheid gestoeld kunnen zijn.
Ik had toch een voorbeeld. Als jij sexueel geintimideerd wordt doe je dan wat of zeg je dan 'al wat we nodig hebben wordt ons door de voorzienigheid als vanzelf aangereikt' ?
Ik zou wat doen inderdaad dat is mijn werkelijkheid. Passiviteit van Naadje die altijd en overal een weerwoord op heeft, dat komt totaal onwerkelijk op mij over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje
Ik heb onlangs nog een zeer uitgebreide en uitermate vermoeiende discussie met je gevoerd. We zien de dingen anders. Ik heb simpleweg geen zin in een herhaling van zetten. Je argument dat ik niet serieus ergens op in wil gaan raakt derhalve dan ook kant noch wal.
Ok? dat begrijp ik vandaar dat het me beter leek dat in dit draadje uit te spreken zodat we het in andere draadjes kunnen laten rusten. Dat passief blijven is hetgeen je zelf steeds opnieuw weer inbrengt, dus daarmee neemt het herhalen van zetten z'n aanvang.

Het staat je vrij dat te doen maar je beweerd en wanneer ik m'n twijfel uitspreek reageer je daar niet op. Dus wat betreft dat kant noch wal raken is er een makkelijk constatering te doen met het onbeantwoord blijven van de vraag wat je doet bij sexuele intimidatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje
Je goedheid kent geen grenzen. Is plots de moderator in je opgestaan? Ik kan me uit het verleden nog herinneren dat jij niet zo voor modereren was. Niets zo veranderlijk als de mens, zullen we maar zeggen. Of riekt dit wellicht toch naar ballingschap? En ben je eigenlijk weinig anders dan de door jou zo verfoeide Remon? Is dit een zogenaamde nette manier om me te vertellen dat je niet van mijn bijdrages gediend bent, maar krijg ik een eigen draadje, als doekje voor het bloeden. Nogmaals, laat je nakijken. Wordt dringend tijd, als je het mij vraagt.
Zoals gezegd ervaar ik het als lastig om in iedere draadje steeds dezelfde discussie te voeren. Je zegt zelf ook het een herhaling van zetten te vinden. Dan mag ik toch wel een praktische oplossing aandragen ? Ik modereer niet, dus die veranderlijkheid van de mens is een navenante conclussie die nergens op gebaseerd is, noch is de verwijzing naar Remon, die ik overigens niet verfoei, dat. Het is zijn gedrag dat me niet aanstaat en wel omdat ik daar nog steeds en iedere keer weer de nare consequenties van ondervind.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje
Voor de goede orde, ik bepaal zelf wel waar ik schrijf, wanneer en waarover en als het je niet zint, dan doe me maar in de ban. Gegroet.
Natuurlijk bepaal je zelf wat en waar je schrijft. Het was maar de opvolging van een idee dat in me opkwam dit zich herhalende euvel in een apart draadje uit te spreken en daar te laten zodat de rest er van gevrijwaard kan blijven. No hard feelings.
Rennie is offline  
Oud 22 July 2011, 18:13   #6
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik had toch een voorbeeld. Als jij sexueel geintimideerd wordt doe je dan wat of zeg je dan 'al wat we nodig hebben wordt ons door de voorzienigheid als vanzelf aangereikt' ?
Ik zou wat doen inderdaad dat is mijn werkelijkheid. Passiviteit van Naadje die altijd en overal een weerwoord op heeft, dat komt totaal onwerkelijk op mij over.
Zoals gezegd, je rukt de dingen volledig uit hun verband. Ik had het over dat we kwetsbaar(heid) zijn. In reactie op jouw bijdrage over dat we niks bezitten. Dat er op het moment dat je zelf met de dood wordt bedreigd, iemand verliest , of anderszins iets ontnomen wordt, met de neus op de feiten wordt gedrukt. Dan realiseer je je dat er niks te bezitten valt en dat er niks is om mee te nemen naar gene zijde. En de Voorzienigheid voorziet dan in (bv)bovengenoemde omstandigheden om je dat inzichtelijk te maken. Da's al wat ik gezegd heb.

Verder heb ik gezegd dat machtsmisbruik en seksuele intimidatie overal voorkomen zelfs onder zogenaamde gerealiseerden. Jij bracht te berde dat we al dat realisatiegeleuter niet nodig hadden, en hierop had mijn reactie betrekking, dat de Voorzienigheid voorziet in al wat we nodig hebben. Niet op dat we machtsmisbruik en seksuele intimidatie nodig hebben. Maar nu nog eens teruglezend snap ik de verwarring.

Dan nu alsnog over naar de vraag of ik van mening ben dat we machtsmisbruik en seksuele intimidatie nodig hebben. Ik ben van mening dat we dat niet nodig zouden moeten hebben. Maar het is er en daaruit concludeer ik dat het blijkbaar nodig is (geweest). Het is mijn heilige overtuiging dat alles wat zich in een mensenleven voordoet tot doel heeft bij te dragen aan bewustwording. Of heelwording, welke naam je er maar aan wilt geven. Op een onbewust niveau roepen we allerlei gebeurtenissen over ons zelf af. Met als doel....juist het bewust maken/worden van het onbewuste. En daartoe krijgen we van de Voorzienigheid alles aangereikt. Afhankelijk van het gebied waarop jij je levensles hebt te leren.

Ben je iemand zoals Rob, die zijn lichaam veronachtzaamd (heeft), dan krijg je (in zijn geval) een hartinfarct, ma.w. dan krijg je de (levens)les op het gebied van gezondheid. Iemand die slachtoffer wordt van machtsmisbruik heeft blijkbaar een issue met (on)macht en op dat terrein iets te leren. Slachtoffers van seksuele intimidatie hebben op dat gebied iets te leren, enz.

Daarom kan ik rustig zeggen dat ik niet (snel) slachtoffer zal worden van seksuele intimidatie of machtsmisbruik. Mijn lessen liggen niet op dat terrein. Mocht ik er getuige van zijn dat iemand misbruik maakt van zijn macht of iemand seksueel intimideert, dan zal ik daar uiteraard op reageren. Anders dan met te zeggen: al wat we nodig hebben wordt ons door de Voorzienigheid aangereikt. Dat spreekt voor zich. Hetgeen overigens niet wegneemt dat ik beiden zal wijzen op hun aandeel in de ontstane situatie. Daderschap en slachtofferschap zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt iemand alleen misbruiken als die zich laat misbruiken, zo simpel is het.
Naadje is offline  
Oud 22 July 2011, 19:20   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Zoals gezegd, je rukt de dingen volledig uit hun verband. Ik had het over dat we kwetsbaar(heid) zijn. In reactie op jouw bijdrage over dat we niks bezitten. Dat er op het moment dat je zelf met de dood wordt bedreigd, iemand verliest , of anderszins iets ontnomen wordt, met de neus op de feiten wordt gedrukt. Dan realiseer je je dat er niks te bezitten valt en dat er niks is om mee te nemen naar gene zijde. En de Voorzienigheid voorziet dan in (bv)bovengenoemde omstandigheden om je dat inzichtelijk te maken. Da's al wat ik gezegd heb.

Verder heb ik gezegd dat machtsmisbruik en seksuele intimidatie overal voorkomen zelfs onder zogenaamde gerealiseerden. Jij bracht te berde dat we al dat realisatiegeleuter niet nodig hadden, en hierop had mijn reactie betrekking, dat de Voorzienigheid voorziet in al wat we nodig hebben. Niet op dat we machtsmisbruik en seksuele intimidatie nodig hebben. Maar nu nog eens teruglezend snap ik de verwarring.

Dan nu alsnog over naar de vraag of ik van mening ben dat we machtsmisbruik en seksuele intimidatie nodig hebben. Ik ben van mening dat we dat niet nodig zouden moeten hebben. Maar het is er en daaruit concludeer ik dat het blijkbaar nodig is (geweest). Het is mijn heilige overtuiging dat alles wat zich in een mensenleven voordoet tot doel heeft bij te dragen aan bewustwording. Of heelwording, welke naam je er maar aan wilt geven. Op een onbewust niveau roepen we allerlei gebeurtenissen over ons zelf af. Met als doel....juist het bewust maken/worden van het onbewuste. En daartoe krijgen we van de Voorzienigheid alles aangereikt. Afhankelijk van het gebied waarop jij je levensles hebt te leren.

Ben je iemand zoals Rob, die zijn lichaam veronachtzaamd (heeft), dan krijg je (in zijn geval) een hartinfarct, ma.w. dan krijg je de (levens)les op het gebied van gezondheid. Iemand die slachtoffer wordt van machtsmisbruik heeft blijkbaar een issue met (on)macht en op dat terrein iets te leren. Slachtoffers van seksuele intimidatie hebben op dat gebied iets te leren, enz.

Daarom kan ik rustig zeggen dat ik niet (snel) slachtoffer zal worden van seksuele intimidatie of machtsmisbruik. Mijn lessen liggen niet op dat terrein. Mocht ik er getuige van zijn dat iemand misbruik maakt van zijn macht of iemand seksueel intimideert, dan zal ik daar uiteraard op reageren. Anders dan met te zeggen: al wat we nodig hebben wordt ons door de Voorzienigheid aangereikt. Dat spreekt voor zich. Hetgeen overigens niet wegneemt dat ik beiden zal wijzen op hun aandeel in de ontstane situatie. Daderschap en slachtofferschap zijn twee kanten van dezelfde medaille. Je kunt iemand alleen misbruiken als die zich laat misbruiken, zo simpel is het.
Er is niets van wat je hier zegt waarop ik de behoefte gevoel tegen te willen argumenteren, het zijn voorbeelden van situaties waarop je kunt anticiperen en waarvan je aangeeft dat dat ook gebeurd, terwijl je verder nergens de mogelijkheid van interactie uitsluit. Dit was de toelichting die ik nog nodig had. Ik begrijp nu wat je bedoeld met 'Al wat we nodig hebben wordt ons door de Voorzienigheid als vanzelf aangereikt.'. Ik had dit, onze eerdere tegenstelling indachtig, opgevat als zou je buiten de actie staan. Mijn excuses voor het door mij ontstane misverstand.
Rennie is offline  
Oud 22 July 2011, 19:40   #8
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is niets van wat je hier zegt waarop ik de behoefte gevoel tegen te willen argumenteren, het zijn voorbeelden van situaties waarop je kunt anticiperen en waarvan je aangeeft dat dat ook gebeurd, terwijl je verder nergens de mogelijkheid van interactie uitsluit. Dit was de toelichting die ik nog nodig had.
Ik zeg toch: al wat je nodig hebt wordt je door de Voorzienigheid aangereikt. Je wordt op je wenken bediend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Mijn excuses voor het door mij ontstane misverstand.
Excuses aanvaard. Het was je op voorhand reeds vergeven.
Naadje is offline  
Oud 22 July 2011, 20:07   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naadje Bekijk bericht
Ik zeg toch: al wat je nodig hebt wordt je door de Voorzienigheid aangereikt. Je wordt op je wenken bediend.


Excuses aanvaard. Het was je op voorhand reeds vergeven.
KiSs
Rennie is offline  
Oud 23 July 2011, 08:04   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ik zie mezelf mensen, voor zover dat niet gedwarsboomd wordt, stimuleren op zoek te gaan naar zichzelf, dat achtergelaten het ZELF is. Ik bestrijd waar ik dat maar kan alle vooropgezette ideeën over een niet haalbaarheid. Ik verlok ze niet met mooie beelden, noch geef ik aan dat het makkelijk is. Mijn belang is alleen: god te ontmoeten.
Hoi Renoir, sinds ik op dit forum ben, heb ik de indruk dat er geen gelijkwaardige wisselwerking is tussen ons. Het komt op mij over dat jij open staat om me te stimuleren, en om dat wat jij 'Zelf' noemt te vinden. Ik meen van jouw kant geen gelijkwaardige houding naar mij toe te voelen, daaraan heb ik ook mee gewerkt door me ongelijkwaardig op te stellen.

Hierbij een poging van mijn kant om dat recht te zetten!!

Ik heb de discussie die je net gevoerd hebt met Naadje gevolgd. Het komt op mij over dat, zoals jij en Naadje jullie je gedurende het gesprek hebben gedragen, getuigt van gebrek aan zelfkennis, vooral in de manier van beëindigen.

Renoir, ben jij je er bewust van waarom jij de discussie met Naadje aan ging?
Waaraan ergerde jij je aan het gedrag van Naadje, en wat heeft dat over jou te zeggen?

Een discussie is volgens mij alleen vruchtbaar als jij je jezelf afvraagt wat je (on)bewuste intenties zijn, en bereid bent je blinde vlekken te willen zien die schuilgaan achter de ergenis.
Wat zegt volgens jou deze situatie over jouw reactie, en gevoelens. Hoe sta jij er in?

Wijziging aangebracht door Mihaela op 23 July 2011 om 10:22.
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.