Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 February 2013, 20:55   #1
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard Gehechtheid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht

Ik hanteer geen kunstje, de reden dat er verdriet kan opkomen is er gewoon niet.

Dat is waar ik het over heb.

Wat is de reden dat er verdriet kan opkomen?
Een reden dat er verdriet kan opkomen is bijvoorbeeld als je iets verliest waar je aan gehecht bent geraakt. Blijkbaar ben jij nooit ergens aan gehecht geraakt. Dat kan. Maar het lijkt me een enorm gemis.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 00:40   #2
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Bigbear, hoe ontstaat dat gevoel?

Wat zijn de voorwaarden zodat dat gevoel kan ontstaan?
Soms zijn dat gedachten, soms is er geen voorwaarde of oorzaak. Net als dat een gedachte komt en gaat, komt en gaat een gevoel ook.

Citaat:
Hoe en waarom onstaat gehechtheid?

Wat is gehechtheid?
Gehechtheid ontstaat vanuit een diepe verbinding, die als die er niet meer is als gemis wordt ervaren.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 11:49   #3
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Een reden dat er verdriet kan opkomen is bijvoorbeeld als je iets verliest waar je aan gehecht bent geraakt. Blijkbaar ben jij nooit ergens aan gehecht geraakt. Dat kan. Maar het lijkt me een enorm gemis.
Okay Guy, wat is gehechtheid, hoe en waarom ontstaat dat?

Waarom zijn we aan iets gehecht?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 12:28   #4
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Soms zijn dat gedachten, soms is er geen voorwaarde of oorzaak. Net als dat een gedachte komt en gaat, komt en gaat een gevoel ook.

Gehechtheid ontstaat vanuit een diepe verbinding, die als die er niet meer is als gemis wordt ervaren.
Bigbear, heb jij wel eens verbrandde vinger gehad zonder oorzaak/er iets was wat die verbranding veroorzaakte?

Mijn inziens tot op heden is dat alles een oorzaak heeft, dat alles een logisch gevolg van is.


Het kan wel zo zijn dat de oorzaak van bv gedachten nog niet herkenbaar is, dat er nog niet die bewustheid is maar zelfs iedere gedachte heeft zijn oorzaak ook al ontstaat die door nog aanwezige oude energie/ervaringen die getriggerd is/zijn.

Zo zal er bij jou waarschijnlijk nog nooit de gedachte; 'zit mijn maandverband wel goed' geweest zijn'. Althans als je je niet hebt laten verbouwen en/of er in die bovenkamer niet wat draden kortsluiting maken, toch?

Bigbear, gehechtheid is dus enkel; 'een nodig hebben'?

Een 'ik heb dat nodig om me heel te voelen'?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 15:00   #5
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Bigbear, heb jij wel eens verbrandde vinger gehad zonder oorzaak/er iets was wat die verbranding veroorzaakte?

Mijn inziens tot op heden is dat alles een oorzaak heeft, dat alles een logisch gevolg van is.


Het kan wel zo zijn dat de oorzaak van bv gedachten nog niet herkenbaar is, dat er nog niet die bewustheid is maar zelfs iedere gedachte heeft zijn oorzaak ook al ontstaat die door nog aanwezige oude energie/ervaringen die getriggerd is/zijn.

Zo zal er bij jou waarschijnlijk nog nooit de gedachte; 'zit mijn maandverband wel goed' geweest zijn'. Althans als je je niet hebt laten verbouwen en/of er in die bovenkamer niet wat draden kortsluiting maken, toch?

Bigbear, gehechtheid is dus enkel; 'een nodig hebben'?

Een 'ik heb dat nodig om me heel te voelen'?
Nee. Ik ben gehecht aan mijn kat en heb hem niet nodig om me heel te voelen.
Ik ben ook gehecht aan mijn kinderen en ook zonder hun voel ik me heel.
Ik heb een intieme relatie met mijn partner en voel me zowel heel met als zonder. En als ik een van hun zou moeten missen dan is er verdriet. Niet vanwege een gedachte maar vanwege de ervaring.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 15:03   #6
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ik heb een intieme relatie met mijn partner
Gefeliciteerd Henk, ik had de indruk dat jij vrijgezel was een tijd geleden. Wil je daar iets over delen? Wel heel fijn voor je..
Kan je met haar je belangstelling voor je levensvragen/zoektocht delen?
Wat leuk zeg!..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 15:18   #7
Bigbear
Asprirant lid
 
Bigbear's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Gefeliciteerd Henk, ik had de indruk dat jij vrijgezel was een tijd geleden. Wil je daar iets over delen? Wel heel fijn voor je..
Kan je met haar je belangstelling voor je levensvragen/zoektocht delen?
Wat leuk zeg!..
Met mijn toenmalige partner heb ik geleerd om voor mijzelf op te komen en kon volledig bij mijzelf blijven en alleen maar doen waar ik behoefte aan had. Ik heb veel van die relatie mogen leren. Zij overleed echter plotseling (aan een hersenbloeding). Hier heb ik ook heel veel van mogen leren.

In mijn huidige relatie is er een volledig accepteren van elkaar zoals we zijn. Er hoeft aan beide niets veranderd te worden en als dat wel gebeurd is het ook fijn. Er is volledige harmonie en er is geen enkele afspraak tussen ons nodig. We nemen beide de volledige verantwoordelijkheid en daarmee is dingen samen doen geweldig.

Zijn hiermee je vragen beantwoord?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 15:25   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Met mijn toenmalige partner heb ik geleerd om voor mijzelf op te komen en kon volledig bij mijzelf blijven en alleen maar doen waar ik behoefte aan had. Ik heb veel van die relatie mogen leren. Zij overleed echter plotseling (aan een hersenbloeding). Hier heb ik ook heel veel van mogen leren.

In mijn huidige relatie is er een volledig accepteren van elkaar zoals we zijn. Er hoeft aan beide niets veranderd te worden en als dat wel gebeurd is het ook fijn. Er is volledige harmonie en er is geen enkele afspraak tussen ons nodig. We nemen beide de volledige verantwoordelijkheid en daarmee is dingen samen doen geweldig.

Zijn hiermee je vragen beantwoord?
Leuk voor je Henk. Geniet ze van. Ik vroeg me af of je met haar ook je belangstelling in Zelfkennis/Bewustwording kon delen, al is het bewust in contact zijn ook meer dan voldoende uiteraard. Hoe lang zijn jullie nu samen in een relatie?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 15:36   #9
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Okay Guy, wat is gehechtheid, hoe en waarom ontstaat dat?

Waarom zijn we aan iets gehecht?
We hechten ons aan dingen, dieren, mensen, die deel uitmaken van ons leven. Waarom? Omdat het leven ons lief is? Althans, de meesten van ons. Ik weet niet waarom Aart, ik weet alleen dat het zo is. Net zoals ik weet dat alles komt en gaat en alles een begin heeft en een einde kent. Meer kan ik er nu even niet van maken.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2013, 15:38   #10
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Nee. Ik ben gehecht aan mijn kat en heb hem niet nodig om me heel te voelen.
Ik ben ook gehecht aan mijn kinderen en ook zonder hun voel ik me heel.
Ik heb een intieme relatie met mijn partner en voel me zowel heel met als zonder. En als ik een van hun zou moeten missen dan is er verdriet. Niet vanwege een gedachte maar vanwege de ervaring.
Mooi gesproken.
Guy is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.