Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 June 2017, 14:33   #1
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard gedegen zelfonderzoek enkel met hoog IQ?

Beste forumleden,

de gedegen zelfonderzoeker pur sang van dit forum, Turrio, alias Looro en wat nog voor forumnamen eerder, schreef me is:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het gaat niet om begrijpen, zie je. Een beetje redelijke aandacht en een open blik om naar 'jezelf' te kijken. That's it!
Ik wil met jou deze aandacht delen om de platitudes van het 'begrijpen' te doorzien. Gedachten zoals hier geformuleerd als zien, als waarheden zijn maar dooddoeners zie je.
Nou heb ik maar een zeer laag IQ en begrijp dan ook niet waar hij het over heeft.
Op internet vond ik de betekenis van 'platitude:

Citaat:
Platte of banale zinsnede die domheid of beperktheid van de gebruiker ervan verraadt.

http://www.encyclo.nl/begrip/platitude
Goed, ik heb al erkend dat ik een laag IQ heb, wat ook dom of beperkt genoemd kan worden.
Nou is mijn vraag of men met een laag IQ ooit te weten te komen 'wat' men is.

Professor Turrio wil zijn aandacht met mij delen om de platitudes van het 'begrijpen' te doorzien maar ik weet bij God niet waar hij het over heeft.

Nou vertoef ik al enkele jaren op dit forum en verder dan Byron Katie begrijpen geraak ik niet. Ligt dat aan mijn laag IQ?
Zijn enkel mensen met een hoog IQ in staat om gedegen zelfonderzoek te doen en daardoor te weten te komen 'wat' ze zijn?

Kent iemand een voorbeeld van iemand met een laag IQ die weet 'wat' hij is?
Dan wil ik die persoon met dat laag IQ wel is praten.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 15:51   #2
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Beste forumleden,

de gedegen zelfonderzoeker pur sang van dit forum, Turrio, alias Looro en wat nog voor forumnamen eerder, schreef me is:



Nou heb ik maar een zeer laag IQ en begrijp dan ook niet waar hij het over heeft.
Op internet vond ik de betekenis van 'platitude:



Goed, ik heb al erkend dat ik een laag IQ heb, wat ook dom of beperkt genoemd kan worden.
Nou is mijn vraag of men met een laag IQ ooit te weten te komen 'wat' men is.

Professor Turrio wil zijn aandacht met mij delen om de platitudes van het 'begrijpen' te doorzien maar ik weet bij God niet waar hij het over heeft.

Nou vertoef ik al enkele jaren op dit forum en verder dan Byron Katie begrijpen geraak ik niet. Ligt dat aan mijn laag IQ?
Zijn enkel mensen met een hoog IQ in staat om gedegen zelfonderzoek te doen en daardoor te weten te komen 'wat' ze zijn?

Kent iemand een voorbeeld van iemand met een laag IQ die weet 'wat' hij is?
Dan wil ik die persoon met dat laag IQ wel is praten.
http://www.niekzervaas.nl/Niek_Site/..._About_me.html

Lees alles over Niek Zervaas.

Zwaar lichamelijk beperk, kon tot zijn 18 jaar niet communiceren.
Totdat...

Wat IS kan door elke beperking heen werken, want beperking is juist wat je niet bent.

Buiten het feit dat jouw IQ in mijn bescheiden mening heel hoog is (en jij dus de laatste bent die daarover mag klagen).
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 16:05   #3
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Kort artikel gekopieerd.



Zwaar gehandicapte Niek Zervaas communiceert met de wereld

18 februari 2013
NCRV Dokument zendt vanavond de documentaire Een Dansend Hart uit, over het fenomeen Niek Zervaas. Niek is 23 jaar, zwaar lichamelijk gehandicapt en beroemd. Niek wordt de eerste 18 jaar van zijn leven als verstandelijke gehandicapt gezien, omdat hij niet kan praten. En zo wordt hij ook behandeld. Hij wordt bij de kinderopvang op de gang gezet, in een ziekenhuis willen ze hem morfine toedienen omdat hij toch niet zoveel waard is, en in zijn bijzijn wordt tegen zijn ouders gezegd dat het een straf is om een zoon als hem te hebben. Wanneer Niek zich met behulp van een in Amerika ontwikkelde techniek verstaanbaar weet te maken, blijkt hij echter zeer intelligent te zijn en een rijke, innerlijke wereld te hebben.

Niek heeft niet alleen rijk innerlijk gemoedsleven, hij wil andere mensen helpen met hun spirituele vragen. Niek schrijft nieuwsbrieven, een boek en hij geeft lezingen. Aangetrokken tot het wonder bezoeken steeds meer mensen zijn bijeenkomsten en lezen zijn nieuwsbrieven. Zijn ouders, die liefdevol voor hem zorgen, staan versteld. Maar ze zijn ook verdeeld over de tumultueuze ontwikkelingen rond hun zoon. Nieks vader heeft twijfels. Hij heeft de nieuwe communicatietechniek niet nodig omdat hij precies weet wat Niek hem wil zeggen. Daarnaast wil hij niet dat het huis een bedevaartsplaats wordt.

Nieks gezondheid is kwetsbaar, hij heeft regelmatig epileptische aanvallen. Via de communicatietechniek maakt hij duidelijk geen medicijnen te willen slikken tegen zijn epilepsie, wat zijn dood kan betekenen. Maar volgens Niek is de dood een terugkeer naar huis.

Op filmmaker Rishi Chamman heeft Niek grote indruk gemaakt. ?Niek heeft van zijn beperking zijn kracht gemaakt. Die jarenlange stilte heeft iets opgeleverd. Hij kijkt anders. Hij zegt ?Kijk met de ogen van je hart?. Het is een intuïtieve manier van kijken. Alle etiketten vallen weg.?
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 19:12   #4
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Heb ik gedaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Wat IS kan door elke beperking heen werken, want beperking is juist wat je niet bent.
Ja maar, weet Niek 'wat' hij is?
Heeft hij gedegen zelfonderzoek gedaan?
Heeft hij onmiddelijkheid verwerkt als van ander begin zonder voorwaarden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Buiten het feit dat jouw IQ in mijn bescheiden mening heel hoog is (en jij dus de laatste bent die daarover mag klagen).
Ik klaag over de voor mij taal uit de ivoren toren van Turrio en Ben.
Turrio, de gedegen zelfonderzoek onderzoeker pur sang van dit forum schrijft daar al jaren topics vol over en ik heb nog steeds geen flauw benul waar hij het over heeft.

Wordt jij er dan iets wijzer van?
Begrijp jij iets van dit 'verwerken van onmiddelijkheid zonder voorwaarden als van ander begin' waar vooral Turrio maar niet over uitgeschreven geraakt?
__________________
God is alles & goed.

Wijziging aangebracht door katerie op 16 June 2017 om 19:42.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 19:39   #5
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard doorpakken

@Alliswell: ben ik het fameuze 'doorpakken' nog vergeten dat blijkbaar een belangrijke handeling is in het gedegen zelfonderzoek zoals op dit forum voorgesteld.

Begrijp jij als 'moeilijke boeken' (eciw) aankunner iets van dat 'doorpakken'?

Allemaal goed en wel dat het niet gaat om begrijpen, maar hoe kan men doorpakken in het gedegen zelfonderzoek als men niet weet wat doorpakken betekend?
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 21:27   #6
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
@Alliswell: ben ik het fameuze 'doorpakken' nog vergeten dat blijkbaar een belangrijke handeling is in het gedegen zelfonderzoek zoals op dit forum voorgesteld.

Begrijp jij als 'moeilijke boeken' (eciw) aankunner iets van dat 'doorpakken'?

Allemaal goed en wel dat het niet gaat om begrijpen, maar hoe kan men doorpakken in het gedegen zelfonderzoek als men niet weet wat doorpakken betekend?


Ik ben uit mijzelf geen moeilijke boeken aankunner.

Ik verlangde naar vrede, niet naar kennis.

En zoals Jezus in de bijbel zegt:
"dat gij deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens* geopenbaard."

Zo ervaar de ik het ...het werd gegeven... en ben op weg om mij nog meer te ontdoen van wat deze wereld wijs en verstandig noemt.

Wat er wordt bedoeld met "doorpakken" weet ik niet, maar als het vrede brengt juich ik het toe.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 21:35   #7
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Wat er wordt bedoeld met "doorpakken" weet ik niet,...
Ha, ik ben niet alleen met een laag IQ!
Da's een troost.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
...maar als het vrede brengt juich ik het toe.
Ja, dat zal dan wel zeker.
Alhoewel, vrede zal ook wel een object zijn (Als een 'ervaren.) van bewustzijn.
Zie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Licht, liefde, leegte.. allemaal object (Als een 'ervaren.) van bewustzijn.
Alleen onmiddellijke Helderheid van 'ander begin/Wat te zijn, doorstaat de toets van Gedegen zelfonderzoek.

Gedegen zelfonderzoek is een d??rpakken op het 'ervaren van 'zelf'-kennis.
Dat laat zien dat er geen 'zelf' is.. anders dan het 'ervaren zelf.
Het wel of niet ergens in gevangen zijn is deel van het subjectief 'ervaren wat noch gevangen noch vrij is. Waar er een constateren is van gevangen of vrij, is er eenvoudig een objectivering van ervaring (Kennis).

Gedachten kun je niet verlaten.. je kunt ze alleen laten voor wat ze tonen, een vluchtig z??r relatief herhalings verschijnsel.
...
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 22:03   #8
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht

Wat er wordt bedoeld met "doorpakken" weet ik niet, maar als het vrede brengt juich ik het toe.
En anders leg ik het naast mij neer.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 16 June 2017, 22:11   #9
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
En anders leg ik het naast mij neer.

Maar wacht, als we hoogleraar gedegen zelfonderzoek Ben zijn bevindingen bekijken staat 'd??rpakken' niet los van gedegen zelfonderzoek.
Zie
Citaat:
Gedegen zelfonderzoek is een d??rpakken op het 'ervaren van 'zelf'-kennis.
Zodus: ervaringsgericht zelfkennis opdoen?

Tsja, dat is gewoon het leven dan h?.
Zoveel emotioneel pijn lijden tot men niet anders kan dan tot inkeer komen. Is het niet in dit leven dan wel in een volgend leven.
Geen fora voor nodig.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 June 2017, 00:02   #10
Turrio
Asprirant lid
 
Turrio's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 March 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Goed, ik heb al erkend dat ik een laag IQ heb, wat ook dom of beperkt genoemd kan worden.
Nou is mijn vraag of men met een laag IQ ooit te weten te komen 'wat' men is.
Domheid is een kwaliteit van het lichaam/geest-organisme en die zoals intelligentie, zelfredzaamheid, taalvaardigheid, lichaamsbeleving, enz. waarde geven aan de beleving van ego. Lees er maar eens Mathias Van Boxtel op na en je zal best tevreden zijn met je domheid en de domheid in het algemeen.

Weten 'wat-is' in de zin van wat het waard is en of het waar is, is achter het net vissen.
Wat-is heeft geen waarde. Er kan niet aan deelgenomen worden. Er zijn geen ervaringen noch is er een idee van te vormen.

Wat-is is er op aanwijzen. Een aanwijzen dat volkomen los staat van het weten dat het lichaam/geest-organisme voldoening brengt.
Het aanwijzen is een doen als van wat-is. Alleen door doen als van wat-is, is er wat-is.
Het is als zien zonder zicht, horen zonder geluid, tasten zonder aanvoelen, smaken zonder proeven, ruiken zonder geur. 'Zonder' verwijst hier niet naar het afwezig zijn, het weggelaten worden; 'zonder' is het openen zelf, de onveranderlijke openheid van wat-is.
__________________
om so hum
Turrio is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
FAQ rond gedegen zelfonderzoek gevraagd. Puppetji Forum; regels, vragen, idee 22 18 December 2014 23:27


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.