Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 January 2012, 13:10   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Is de wereld een illusie?

Wat mij betreft is de wereld geen illusie.

Wat wordt er toch bedoelt met; de wereld is een illusie of de wereld is niet echt?

Volgens mij wordt er het volgende mee bedoelt.

Deze wereld zoals we die kunnen zien/voelen is echt, vanuit een neutraal waarnemen kunnen we allemaal hetzelfde waarnemen en zijn we allen gebonden aan dezelfde aardse werkzaamheden.

Een boom is een boom, water is water, van 100 meter naar omlaag vallen betekent einde oefening, etc, etc.

Dat is dus allemaal echt, waar de illusie om de hoek komt kijken is bij de eigen invulling van wat echt is.

Die eigen invulling dat is de illusie.

Bv; als je ooit bijna verdronken bent dan zul je een andere kijk/beleving/gevoel hebben bij water dan dat je enkel de plezierige kant van water kent.

Water blijft gewoon water en is levensecht en heeft zijn/haar werkzaamheden maar 'het vasthouden aan oude ervaringen' dat is de illusie.

De oude ervaring is een filter/bril geworden waardoor de echte wereld niet meer gezien wordt.

Dat niet zien van de echte wereld/in de werkelijkheid staan, is de illusie.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2012, 15:15   #2
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Je onkent/negeert gewoon een deel van de werkelijkheid.
Dit zou ik illusie noemen...of 'de grote verdwijntruc' willen noemen.
Ga in een gebied waar een tsunami over heen gerold is maar vertellen dat mensen niet bang hoeven te zijn voor water.
Degenen die het overleefd hebben kennen de vernietigende kracht.
Je speelt met vuur en hebt niet eens in de gaten dat je je handen brandt!
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2012, 16:21   #3
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Als er wordt gezegd dat de wereld een illusie is, dan ben ik ook een illusie. Want de wereld en het 'ik' verschijnen/verdwijnen m.i. tegelijkertijd.
Maar aangezien ik nog een doener ben en geen illusie, zie ik de wereld ook niet als een illusie.
Je kunt m.i. niet het paard achter de wagen spannen. En niet de wereld zal dus veranderen, maak ik.

Als je de fundamentele goedheid in jezelf hebt gerealiseerd, zul je een andere wereld om je heen ervaren. Je moet dus zelf veranderen, het in jezelf zoeken,
van je blindheid genezen, en daarmee zal de (mijn) wereld veranderen.

Er zijn duizenden werkelijkheden, ook een illusie of een droomwerkelijkheid wordt als werkelijkheid beleefd.
Soms lijkt het dat je op een geheimzinnige manier als toeschouwer buiten de tijd bent terechtgekomen,
dat je weet dat je nu al deel bent van een bestaansvorm waarin de tijd en hiernamaals geen rol meer speelt.

Dit is een beleving die je volkomen vrij maakt! Daarin onderscheid ze zich van de illusionaire werkelijkheden, die je trachten te binden.

Zodat je uiteindelijk kunt zeggen; het koninkrijk is uitgespreid over de aarde, maar de mensen zien het niet.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2012, 19:03   #4
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Die eigen invulling dat is de illusie.
Is inderdaad jammer als een mens de schoonheid van water niet meer kan zien door wat het eventueel ooit heeft meegemaakt.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2012, 20:58   #5
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Wat mij betreft is de wereld geen illusie.

Wat wordt er toch bedoelt met; de wereld is een illusie of de wereld is niet echt?
Daar wordt mee bedoelt dat de wereld van de verschijnselen of de wereld zoals die aan jou verschijnt, bij voortduring aan verandering onderhevig is.

De enige constante is verandering.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 January 2012, 22:37   #6
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Het moet zijn: ALLES is illusie.

Dat is net zo'n uitspraak als 'er is niemand.'
Eenieder begrijpt daar 't 'zijne' van en wat de een begrijpt, begrijpt de ander niet en andersom.

Illusoirder kan 't niet meer.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 12:31   #7
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Je onkent/negeert gewoon een deel van de werkelijkheid.
Dit zou ik illusie noemen...of 'de grote verdwijntruc' willen noemen.
Ga in een gebied waar een tsunami over heen gerold is maar vertellen dat mensen niet bang hoeven te zijn voor water.
Degenen die het overleefd hebben kennen de vernietigende kracht.
Je speelt met vuur en hebt niet eens in de gaten dat je je handen brandt!
Ik zie dat niet hoor Glans dat in post #1 een deel genegeert/ontkent wordt.

Angst voor bv water, omdat er bv een tsunami over iemand is heen gerold, is gebaseerd op herinnering/oude ervaring.....

Volgens mij is dat het enige wat er gezegd is geworden, voor mij geen reden om op de achterste benen te gaan staan of iets in die geest.

Ik ben overspoeld door een tsunami en ben derhalve geconfronteerd geweest met 'mijn' stervelijkheid/eindigheid, no big deal, tenzij ik bang ben om te sterven of iets in die geest en ect.

Wijziging aangebracht door Vagebond op 1 February 2012 om 12:44.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 13:21   #8
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Angst voor bv water, omdat er bv een tsunami over iemand is heen gerold, is gebaseerd op herinnering/oude ervaring.....
zo berust het plezierige aspect van water ook enkel en alleen op prettige herinneringen/ervaringen, een eigen invulling.
voor iemand die bijna verdronken is, is dit een eenzijdig filter wat dan vervolgens werkelijkheid genoemd wordt.
iemand die bijna verdronken is kent ook een andere kant van water en een reageren vanuit deze ervaring wordt vervolgens illusie genoemd...dat is wat ik lees in bericht 1.

Wijziging aangebracht door glans op 1 February 2012 om 13:37.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 15:19   #9
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Volgens mij heb je het bericht niet goed gelezen Glans...

Ik lees dat beiden op basis van persoonlijke ervaring invulling/illusie/niet berustend op de realiteit zijn. Geen tegenstelling cq voortrekkerij ect, dus.

Ik zie jou echter één van beiden ervaringen eruit trekken, namelijk de tsunami negatieve ervaring, en die nu vervolgens tegenover de positieve ervaring met water zetten waardoor m.i. een scheefgetrokken beeld ontstaat, terwijl je misschien, dat hoop ik, wilt zeggen dat de persoonlijke ervaring, ongeacht of het nu een positieve danwel negatieve ervaring is, van iemand geen illusie voor de betrokkene is.....

Ik ben echter van mening dat het weldegelijk een illusie is. Voor mij persoonlijk bv bevat angst voor water geen realititeit terwijl omkeerde zal gelden voor iemand die wel angstig is voor water.

Kortom het gaat dus over persoonlijke waarheid op basis van de eigen ervaring mbt de wereld ect..
Als gevolg daarvan betekent dat dus dat persoonlijke waarheid berust, en dat ben ik met de schrijver eens, op één grote illusionaire toestand ect.

M.i. zou overigens het idee dat angst slechts op een illusie berust een gerustelling/hoopvol teken moeten zijn want het wil zeggen dat het vanwege zijn, in principale, ongeloofwaardigheid binnen de werkelijkheid als sneeuw voor de zon in het niks kan verdwijnen waardoor water weer gewoon water, voor praktisch gebruik, wordt.

Ik laat plezier maar even buiten beschouwing omdat voor de meeste mensen het verdwijnen van plezier mogelijk een uitermate onaangenaam idee is WiNk.

Wijziging aangebracht door Vagebond op 1 February 2012 om 15:50.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 1 February 2012, 18:52   #10
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Daar wordt mee bedoelt dat de wereld van de verschijnselen of de wereld zoals die aan jou verschijnt, bij voortduring aan verandering onderhevig is.

De enige constante is verandering.
Wat ben ik dan blij dat mijn bed er nog steeds staat.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.