Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 June 2010, 14:41   #1
Hein
Banned user
 
Hein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 March 2010
Berichten: 2
Standaard Wat is liefde? *

Ik hoef maar verliefd te zijn en ik zit al niet meer op de troon van mijn ego, maar alle aandacht, ook en vooral die van het hart, is gericht op de ander. En dat alleen is genoeg om de wereld te doen veranderen: het gras is groener, de hemel is blauwer en Schuberts bergbeek bruist onstuimiger dan ooit tevoren.

Denken en voelen worden als een kussen opgeschud en het lichaam reageert spontaan en enthousiast ? we vergeten onszelf. We zeggen in zo'n geval dat we buiten onszelf zijn van vreugde, waarmee we niet bedoelen dat we werkelijk buiten onszelf zijn ? dat is uiteraard onmogelijk ? maar we zijn mijlen groter dan dat wat we in vroeger dagen voor onszelf aanzagen en als 'ik' voelden.

De tragedie van de meeste liefdesrelaties is dat dit horizon-wijde ervaren geleidelijk aan, of zelfs met een klap, verdwijnt en geleidelijk aan ontstaat er op zijn best een relatie waarin we elkaar in huis tegenkomen en waarin we voor elkaar worden tot zoiets als delen van het meubilair dat er nu eenmaal bij hoort en dat we misschien zelfs wel graag zien, maar waaruit elk element van inspiratie is verdwenen.

In het ergste geval wordt de liefde verdrongen door het leven als hond en kat en ontstaat de hel van het ruzie-huwelijk: iets ergers kan een mens nauwelijks overkomen. Waar is het nu scheef gegaan? Hoe kon dit, zo hoort men menigeen vragen, nu juist mij overkomen? Alle grote en belangrijke waarheden zijn eenvoudige en voor de hand liggende waarheden, zo ook hier.

Als we goed gekeken hadden kon het niet anders dan duidelijk zijn dat toen de liefde ons doorstroomde, het ego en zijn zelfzuchtigheid verdwenen waren, terwijl later het slagveld door dit ego werd beheerst: we gingen onze eisen stellen, onze rechten verdedigen, beschuldigen, enzovoort.

Kortom: we gedroegen ons alsof ons ego, onze persoonlijkheid, recht had op de liefde van de ander.... we zochten liefde voor het ego, voor de persoonlijkheid. We wilden, om beter te kunnen drinken, de kurk wat vaster op de fles drukken. En toen er langere tijd geen wijn uitkwam en de kurk muurvast op de fles was gedrukt, gingen we er zelf maar bovenop zitten.Maar liefde is nooit aan de kassa staan: liefde is een soort zelfmoord.

Dit is niet iets nieuws ? dit is iets dat we zo duidelijk kunnen zien als de zon op een wolkenloze zomermiddag. Maar zo zeer zitten we vastgeroest in onze oude gewoonten, dat we weigeren goed te kijken en dat we al onze oude spelletjes weer uit de kast halen en ons weer opstellen als het kleine kind dat moeilijkheden had met zijn vader of moeder en dat nu de problematiek met vader of moeder gaat uitvechten met de arme huwelijkspartner. Is dat nodig?

Moet het beslist misgaan omdat we nu eenmaal mensen zijn en geen engelen? Voor wie een keer duidelijk begrepen heeft hoe het perspectief werkelijk ligt, zal er misschien vallen en opstaan zijn, maar mis hoeft het niet te gaan wanneer beide partners van goeden wille zijn. We hebben een partner gevonden en we hebben ons bij hem of haar gevoegd omdat we bij het samenzijn ons egoïsme verloren ? omdat de liefde alles wegvaagde wat ons enkele maanden eerder aan de ketting legde.

En onze ervaring is dan ook, dat de kettingen zijn weggevallen en dat ons hart de wereld omvat: zouden we niet elke boom in het bos willen omhelzen, zouden we ons niet naakt van de bergtoppen in de lucht willen verheffen om te vliegen als adelaars.... de wereldliteratuur staat er vol van.

Wil een liefdesrelatie niet alleen niet mislukken maar wil zij haar doel bereiken, zo er van een doel sprake kan zijn, dan moeten wij de omgekeerde weg bewandelen. Om te komen van de eerste liefde ? het stralende gevoel ? tot de tweede, waar we geheel in het licht zijn opgelost, dan moeten de partners voor elkaar kunnen dienen als altaar waarop men alles kan geven wat men heeft en wat men is..... en wanneer de liefde er is, vragen wij ook niet anders. Wie liefheeft wordt overspoeld door de drang om alles te geven wat hij heeft en is, nóg meer, nóg meer.

Het is deze drang die de natuur van de liefde zelf is, die het onderscheid bepaalt tussen echte en namaakliefde. Ook al gaat men met honderd mannen of vrouwen door de gebaren der liefde, dit alles blijft namaak zolang er niet die onvoorwaardelijke drang is om zich geheel te geven: geven is de ware aard van de liefde. Wie denkt aan een nachtje vol plezier blijft buiten de liefde staan, ook al gaat hij tien keer door de gebaren. Wie klaar staat om te incasseren blijft buiten de liefde staan.

Bron (? mogelijk Osho)
Hein is offline  
Oud 6 August 2012, 20:17   #2
Oneno
Asprirant lid
 
Oneno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 August 2012
Berichten: 0
Standaard Wat is liefde?

Ik heb mij eigenlijk nooit veel met dit woord mee bezig gehouden. Wie kan er wat over vertellen?
Oneno is offline  
Oud 7 August 2012, 23:08   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno
Ik heb mij eigenlijk nooit veel met dit woord mee bezig gehouden. Wie kan er wat over vertellen?
Het bestaat uit 6 letters.
De letter e komt er als enige twee keer in voor.
Rob is offline  
Oud 8 August 2012, 09:07   #4
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno
Ik heb mij eigenlijk nooit veel met dit woord mee bezig gehouden. Wie kan er wat over vertellen?
Het heeft elf punten bij scrabble.
Rennie is offline  
Oud 8 August 2012, 21:20   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane
liefde is pijnlijk
liefde is verliezen
je geeft zoveel en verliest zoveel

liefde is warmte, het is helend
het is bijzonder
De vraag die onmiddellijk rijst is 'waarin komt dat op en verdwijnt het weer ?'.

In mij natuurlijk sufferd !

Maar wat is die 'mij' dan waarin dat plaatsgrijpt is dat 'ik' of iets anders zoals aanwezigheid, het bewuste zijn, bewustzijn ?
Rennie is offline  
Oud 8 August 2012, 21:25   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane
Heb je ooit aan de zee gevraagd waarom ze golven maakt en denk niet dat de zee van plan is dat niet te doen.
Dat doet de zee niet zelf, dat heeft met de aantrekkingskracht van de maan te maken, heb ik me laten vertellen.

Denk je dat de aarde plat is ? Nee natuurlijk niet want anders zou al dat water weglopen.
Rennie is offline  
Oud 8 August 2012, 22:40   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
Mooi die toevoeging. Die zou je eerder niet gedaan hebben. Vermoedelijk in de veronderstelling dat zoiets voor zich spreekt. Maar goed dat is dan weer mijn veronderstelling. Ik ervaar de laatste tijd een zachtere kant/energie in jouw schrijven die ik eerder niet heb waar genomen. Ik vind het mooi en fijn om te zien, ik word er warm van. KiSs
Ik ben er zelf niet blij mee een zachtere kant te laten zien. Nog steeds gaat het niet om mij, en ook aan jouw wensen zou ik niet tegemoet moeten komen wil ik toekomen aan het fundamentele onderzoek (met jou en iedereen hier) van wat je niet bent.

Het forum lijkt echter die kant maar niet op te willen.

Niettemin (ongeacht aan al dan niet toegekomen wensen) heb ik je lief KiSs
Rennie is offline  
Oud 8 August 2012, 23:07   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane Bekijk bericht
Dat is echt liefdeloos; dat kan zo uit de snuit van een kjhdpiuqhdv;n qfv;jh komen.
Omdat je geen benul hebt wat liefde is, af te leiden aan de omstandigheid dat het aan voorwaarden voor jou moet voldoen.

Advies: zoek hier in de catacomben wat er onder Liefde verstaan wordt, doe wat meer moeite voor het vinden van ultieme waarheid zodat die plaats maakt voor je subjectieve. Kom uit je comfortzone en ga aan het werk. Heb je dan nog vragen beantwoord ik ze graag.
Rennie is offline  
Oud 8 August 2012, 23:22   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
Het ging me dan ook niet om de inhoud, maar de vorm.

De vorm is soms heel belangrijk om de inhoud over te brengen. Allereerst moet er openheid zijn, bereidheid tot opnemen, kwetsbaar durven zijn. In het overbrengen van de boodschap, moet je je voortdurend bewust zijn van de kwetsbaarheid van mensen. Een gekwetst mens stelt zich niet open. Nou ja...what the fuck...i love you anyway.
Dat is juist hetgeen waar het om draait, voor 'wie' is de vorm belangrijk en voldoet ie daar niet aan 'wie' ervaart dan de aversie.
Die 'wie' dat ben je niet, dus daar waar het steekt daar zit niet 'wat' in het zadel maar de 'wie'. De 'wat' is wat je bent en ervaart geen aversie.

De toegang tot de 'wie' gaat langs de voorwaarde van het zijn van open, de 'wie wil namelijk niet gefrustreerd raken. De bereidheid tot opnemen gaat langs de kant van het geloven, ik (de 'mij' ter dezer zijde) moet eerst aan vertrouwen winnen, mogelijk geliefd zijn, alvorens de 'mij' aan jouw kant bereid is de 'mij' aan deze kant toe te laten. Wat ik 'win' is dat je me geloofd.

Ik wil niet dat je me geloofd dus ik ga die weg niet die die opening biedt.
Daarnaast vind er tussen ons continu een wisselwerking plaats (let maar op) bevestig ik jou dan ga jij mij bevestigen want dat is wat egoos willen, bevestigd worden.

En ik wil jou niet bevestigen want je bent de 'wie' niet. Wat ik graag wil is jou ontmoeten in wat we samen zijn, namelijk bewustzijn, daar hebben we al die vormvoorschriften helemaal niet nodig.
Rennie is offline  
Oud 9 August 2012, 18:32   #10
Oneno
Asprirant lid
 
Oneno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 August 2012
Berichten: 0
Standaard

Ik kan niet vertellen wat liefde is, maar ik kan het het meest relateren met 'aandacht'. Of het nou je partner, je hobby, of je auto is. Het is altijd 'aandacht' geven aan iets, zelfs de aandacht je aan je woede, verdriet, schaamte en ga zo maar door. Dat wat wij altijd doen en dat wat wij altijd zijn. Liefde is overal en altijd..
Oneno is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Liefde Nathan Waar gaat het hier verder ook nog over? 40 25 July 2011 16:20


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.