Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 February 2012, 17:19   #1
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf

Toegegeven met Thomas a Kempis in de boeken genoemd de navolging van Christus heb ik niet veel waar hij de nadruk legt op onderwerping...
Ik volg een cursus over meditatie waarin de mystiek van Thomas a Kempis volgens Eckhart Tolle centraal staat.
Veel van de 'voorschriften en geboden' gaan over het belang van de zorg voor zichzelf... Niets mis mee wanneer het niet gevolgd wordt door de oproep over anderen te zwijgen: Nooit zult gij tot innege Godsvrucht geraken, tenzij gij over de anderen stilzwijgt en bijzonder op uzelf let (Boek 2, hoofdstuk 5-2).
Nu heb ik met stilzwijgen over anderen niet zo'n moeite maar ervaar dat eerder als een gebrek aan bewuste aandacht voor de ander als Godsvrucht.
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 7 February 2012, 18:00   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Toegegeven met Thomas a Kempis in de boeken genoemd de navolging van Christus heb ik niet veel waar hij de nadruk legt op onderwerping...
Ik volg een cursus over meditatie waarin de mystiek van Thomas a Kempis volgens Eckhart Tolle centraal staat.
Veel van de 'voorschriften en geboden' gaan over het belang van de zorg voor zichzelf... Niets mis mee wanneer het niet gevolgd wordt door de oproep over anderen te zwijgen: Nooit zult gij tot innege Godsvrucht geraken, tenzij gij over de anderen stilzwijgt en bijzonder op uzelf let (Boek 2, hoofdstuk 5-2).
Nu heb ik met stilzwijgen over anderen niet zo'n moeite maar ervaar dat eerder als een gebrek aan bewuste aandacht voor de ander als Godsvrucht.
Hoi Heerda,

Is het niet als stilzwijgen over de gebreken van de ander bedoeld?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 February 2012, 18:10   #3
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 February 2012, 18:32   #4
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoi Heerda,

Is het niet als stilzwijgen over de gebreken van de ander bedoeld?
Je hebt gelijk... Maar over het belang van positieve aandacht voor de ander kom ik in de boeken (nog) niets tegen. Ik heb dit probleem trouwens ook wel met bijna alle spirituele filosofi?n waarin ook de aandacht voor hetzelf centraal staat. Nog erger dat je al goed bent hoe je bent. Terwijl ik denk dat je hier bent met een opdracht om in relatie met anderen aan je fouten te werken...
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 7 February 2012, 19:37   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Je hebt gelijk... Maar over het belang van positieve aandacht voor de ander kom ik in de boeken (nog) niets tegen. Ik heb dit probleem trouwens ook wel met bijna alle spirituele filosofi?n waarin ook de aandacht voor hetzelf centraal staat. Nog erger dat je al goed bent hoe je bent. Terwijl ik denk dat je hier bent met een opdracht om in relatie met anderen aan je fouten te werken...
Misschien voor jou weggelegd om zo een boek te schrijven Heerda?

Want alleen in relatie met anderen kan je het zien of je vrij van conflict bent of niet.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 February 2012, 20:02   #6
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Misschien voor jou weggelegd om zo een boek te schrijven Heerda?

Want alleen in relatie met anderen kan je het zien of je vrij van conflict bent of niet.
Als ik vrij was van conflicten was ik hier niet...
Maar bedankt Mihaela voor het compliment dat ik iets aan de filosofi?n zou kunnen toevoegen..
Als erkentelijkheid een blik op de God van Spinoza:
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=khySM1YBQvA
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2012, 10:15   #7
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Als ik vrij was van conflicten was ik hier niet...
Maar bedankt Mihaela voor het compliment dat ik iets aan de filosofi?n zou kunnen toevoegen..
Als erkentelijkheid een blik op de God van Spinoza:
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=khySM1YBQvA
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Nooit zult gij tot innege Godsvrucht geraken, tenzij gij over de anderen stilzwijgt en bijzonder op uzelf let. Nu heb ik met stilzwijgen over anderen niet zo'n moeite maar ervaar dat eerder als een gebrek aan bewuste aandacht voor de ander als Godsvrucht.
Hallo Heerda, ik vind je komst op het forum zo treffend.
Ik stoeide met een vraag, en jouw eerste tekst gaf mij daar antwoord op.

Ik ben me er van bewust dat ik mijn hart regelmatig sluit als ik in de wisselwerking met mensen conflict of spanning ervaar.

Ik voel me door karakter eigenschappen en gedragingen van de ander geraakt. Door mijn geraaktheid kan ik niet meer verder kijken dan de menselijke vorm, en zie ik het goddelijke niet meer in de ander.
Ik ga vervolgens naar mezelf kijken, maar dan mis ik alsnog de wisselwerking met de ander, of nog beter gezegd ervaar ik geen liefde meer voor de ander, en voel ik me schuldig dat ik mijn hart sluit. Het is ook het besef dat ik me voor liefde afsluit.
Daar waar compassie en begrip plaats zou moeten vinden, ontstaat er een gevecht tussen mijn ego en de ego van de ander.
Kan ik menselijke onvolmaaktheid accepteren, en alsnog de volmaaktheid in de ander zien?
Compassie en genade, kan ik dat toe laten, ondanks de menselijke gebreken?

Dank je voor je komst.

Mihaela
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2012, 10:30   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Je hebt gelijk... Maar over het belang van positieve aandacht voor de ander kom ik in de boeken (nog) niets tegen. Ik heb dit probleem trouwens ook wel met bijna alle spirituele filosofi?n waarin ook de aandacht voor hetzelf centraal staat. Nog erger dat je al goed bent hoe je bent. Terwijl ik denk dat je hier bent met een opdracht om in relatie met anderen aan je fouten te werken...
Ik heb een tijd Spigologie beoefend met vrienden. De nadruk werd alleen op het positieve in de ander gelegd. Het bleek uiteindelijk eenzijdig.
Een combi is volgens mij doeltreffender. Acceptatie van menselijke gebreken, en compassie en liefde toelaten. Het menselijke niet ontkennen, en het goddelijke ook blijven zien.
Wat denk jij ervan?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2012, 12:28   #9
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb een tijd Spigologie beoefend met vrienden. De nadruk werd alleen op het positieve in de ander gelegd. Het bleek uiteindelijk eenzijdig.
Een combi is volgens mij doeltreffender. Acceptatie van menselijke gebreken, en compassie en liefde toelaten. Het menselijke niet ontkennen, en het goddelijke ook blijven zien.
Wat denk jij ervan?
Acceptatie van menselijke gebreken bij de ander is voor mij natuurlijk. Ik probeer ze ook niet te veranderen want anders accepteer ik ze immers niet. Een leereervaring is dat je je ook nooit met de ego van de ander moet bezighouden. Het Goddelijke blijven zien... wat een mooie gedachte! zo kom ik toch weer terug bij mijzelf. Ik vind dus niet dat ik mijn menselijke gebreken moet accepteren maar eraan moet werken. Zoals bewuste aandacht voor alles. Mijn dilemma is dat het mij heel moeilijk valt aanwezig te zijn...Het Goddelijke zien bij de ander vind ik gemakkelijker dan bij mijzelf. Mijn mantra is: het besef dat mij niets ontbreekt en vanuit die volkomenheid mededogen met alles wat leeft.
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2012, 13:57   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Acceptatie van menselijke gebreken bij de ander is voor mij natuurlijk. Ik probeer ze ook niet te veranderen want anders accepteer ik ze immers niet. Een leereervaring is dat je je ook nooit met de ego van de ander moet bezighouden. Het Goddelijke blijven zien... wat een mooie gedachte! zo kom ik toch weer terug bij mijzelf. Ik vind dus niet dat ik mijn menselijke gebreken moet accepteren maar eraan moet werken. Zoals bewuste aandacht voor alles. Mijn dilemma is dat het mij heel moeilijk valt aanwezig te zijn...Het Goddelijke zien bij de ander vind ik gemakkelijker dan bij mijzelf. Mijn mantra is: het besef dat mij niets ontbreekt en vanuit die volkomenheid mededogen met alles wat leeft.

Als ik jou lees kom ik tot rust, alsof de tijd even stil staat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.