Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 October 2015, 13:21   #1
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard Over compassie.

Wat gebeurt er wanneer alle verlangens verdwijnen? Energie kan niet verdwijnen, energie is onverwoestbaar. Vraag het maar aan natuurkundigen, zelfs zij zeggen dat energie niet vernietigd kan worden. In Gautama de Boeddha was een bepaalde energie aanwezig toen hij verlicht werd. Die energie was actief geweest in seks, in boosheid, in begerigheid, in talrijke verschijningsvormen, en vervolgens verdwenen al die vormen, dus wat gebeurde er met de energie?

Energie kan het bestaan niet uit en wanneer er geen verlangens zijn, wordt ze vormloos maar bestaat nog steeds. Welke functie heeft ze dan nu? Dat energie compassie wordt. Je kunt compassie niet aankweken. Wanneer je zonder verlangens bent ontstaat compassie, je hele energie beweegt richting compassie en deze beweging is heel anders. In verlangen zit een motivatie, een doel. Compassie is zonder motivatie, er is geen doel. Het is gewoon overvloeiende energie.

Osho.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 13:34   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat gebeurt er wanneer alle verlangens verdwijnen? Energie kan niet verdwijnen, energie is onverwoestbaar. Vraag het maar aan natuurkundigen, zelfs zij zeggen dat energie niet vernietigd kan worden. In Gautama de Boeddha was een bepaalde energie aanwezig toen hij verlicht werd. Die energie was actief geweest in seks, in boosheid, in begerigheid, in talrijke verschijningsvormen, en vervolgens verdwenen al die vormen, dus wat gebeurde er met de energie?

Energie kan het bestaan niet uit en wanneer er geen verlangens zijn, wordt ze vormloos maar bestaat nog steeds. Welke functie heeft ze dan nu? Dat energie compassie wordt. Je kunt compassie niet aankweken. Wanneer je zonder verlangens bent ontstaat compassie, je hele energie beweegt richting compassie en deze beweging is heel anders. In verlangen zit een motivatie, een doel. Compassie is zonder motivatie, er is geen doel. Het is gewoon overvloeiende energie.

Osho.
Bedankt voor het plaatsen ik vroeg me dat precies af, de in mij aanwezige energie is nooit verdwenen. Alleen geeft de quote van Osho daar niet echt antwoord op, althans zie ik zo veel verstrooide energie niet in zijn geheel samengebald worden in compassie.
  Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 13:54   #3
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Bedankt voor het plaatsen ik vroeg me dat precies af, de in mij aanwezige energie is nooit verdwenen. Alleen geeft de quote van Osho daar niet echt antwoord op, althans zie ik zo veel verstrooide energie niet in zijn geheel samengebald worden in compassie.
Bedoel je hier te zeggen dat er iets (nog) niet gezien wordt?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 16:58   #4
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat gebeurt er wanneer alle verlangens verdwijnen? Energie kan niet verdwijnen, energie is onverwoestbaar. Vraag het maar aan natuurkundigen, zelfs zij zeggen dat energie niet vernietigd kan worden. In Gautama de Boeddha was een bepaalde energie aanwezig toen hij verlicht werd. Die energie was actief geweest in seks, in boosheid, in begerigheid, in talrijke verschijningsvormen, en vervolgens verdwenen al die vormen, dus wat gebeurde er met de energie?

Energie kan het bestaan niet uit en wanneer er geen verlangens zijn, wordt ze vormloos maar bestaat nog steeds. Welke functie heeft ze dan nu? Dat energie compassie wordt. Je kunt compassie niet aankweken. Wanneer je zonder verlangens bent ontstaat compassie, je hele energie beweegt richting compassie en deze beweging is heel anders. In verlangen zit een motivatie, een doel. Compassie is zonder motivatie, er is geen doel. Het is gewoon overvloeiende energie.
Osho.
Ik weet het niet hoor Nadje. Waarom ervan uitgaan dat energie in 1 lichaam blijft? Het is een continu gaan en komen van energie in en uit het lichaam. Misschien "stroomt" het in andere verhoudingen met de zgn buitenwereld.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 17:03   #5
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Compassie is zonder motivatie, er is geen doel. Het is gewoon overvloeiende energie.

Osho.
Een beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Een onmiddellijke tegenwoordigheid zonder onderscheid.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 17:39   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik weet het niet hoor Nadje. Waarom ervan uitgaan dat energie in 1 lichaam blijft? Het is een continu gaan en komen van energie in en uit het lichaam. Misschien "stroomt" het in andere verhoudingen met de zgn buitenwereld.
Dat bedoel ik, zoals de wind door een korenveld strijkt.
  Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 17:41   #7
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik weet het niet hoor Nadje. Waarom ervan uitgaan dat energie in 1 lichaam blijft? Het is een continu gaan en komen van energie in en uit het lichaam. Misschien "stroomt" het in andere verhoudingen met de zgn buitenwereld.
Alleen het verschijnsel kan in de veronderstelling verkeren (ervaring/beleving) dat energie 'ogenschijnlijk' komt en gaat.
Gedegen zelfonderzoek laat die veronderstelling/aanname verdwijnen als sneeuw voor de zon, energie is een constante potentie die komt noch gaat, en absoluut onafhankelijk van balans/evenwicht. Balans en evenwicht zijn voorwaarden van het onderscheid overall.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 23:20   #8
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Alleen het verschijnsel kan in de veronderstelling verkeren (ervaring/beleving) dat energie 'ogenschijnlijk' komt en gaat.
Gedegen zelfonderzoek laat die veronderstelling/aanname verdwijnen als sneeuw voor de zon, energie is een constante potentie die komt noch gaat, en absoluut onafhankelijk van balans/evenwicht. Balans en evenwicht zijn voorwaarden van het onderscheid overall.
Uiteindelijk is energie (zoals hier bedoeld) zelfs geen "constante potentie".
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2015, 23:23   #9
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Wat is nu weer een 'constante potentie'?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 15 October 2015, 07:36   #10
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Uiteindelijk is energie (zoals hier bedoeld) zelfs geen "constante potentie".
Exact.
De duiding: Constante potentie' is de voorwaarde die het onderscheid stelt.
Het onmiddellijk ,Kennen' /tegenwoordig zijn' van energie als potentie laat zich niet 'vatten' in iets wat constant noch veranderlijk is.
Energie als potentie onttrekt zich perfect aan alle onderscheid en afwegende benadering.
Daarom kan zoiets als Realisatie ook nooit een ervaring/beleving zijn van het verschijnsel/fenomeen, (wie') omdat dat een voorwaarde is van het onderscheid.
Wat' te zijn en wat is' kunnen feitelijk worden genoemd in één adem, maar wat is' is absoluut niet zoals het is.
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.