Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 December 2014, 03:54   #1
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard vrij zijn van ikbesef

Zat net te lezen op http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...i-wat-is-waar/
en wou er wat citaten over kwijt die me zeer aanspreken!

Citaat:
Door de toestand waarin je verkeert als feit te erkennen en niet te proberen er aan te ontkomen, word je vrij van de tegengestelden.

Neem bijv. angst. Je kunt je angst niet verdrijven alleen door aan te komen met een tegengestelde ervan. Als je angstig bent, vecht er dan niet tegen en probeer niet een onverschrokken houding aan te nemen, maar zie dat je te weten komt waarom je bang bent. Onderzoek dat, zoek het uit, ontloop het niet door een stel andere angsten naar voren te schuiven, ga het na.

De grondoorzaak van angst is gebaseerd op egoïsme, daaruit ontwikkelen zich de diverse subtielere vormen van angst. Maar als je er steeds naar streeft je volledig bewust te zijn van jezelf en daardoor vrij te zijn van ikbesef, dan houdt de angst op.

http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...wat-is-waar-05
Citaat:
Door je meer en meer bewust te worden van jezelf en dwars door het vuur van het ikbesef te gaan, kom je tot het allerhoogste, het vrij zijn van het ikbesef dat de veroorzaker van de onwetendheid is. Met andere woorden, je leeft in illusies zolang er ikbesef is, maar vrij zijn van ikbesef betekent het einde van alle illusies.

http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...wat-is-waar-15
Citaat:
In het proces van het doorbreken van het ikbesef wordt de vreugde van de wijsheid zichtbaar. Het leven en jij zijn een. Wie dat niet weet leeft in verdeeldheid. De individuele mens is vrij en daardoor beperkt. Wat kun je weten van geluk, als je niet door het dal van de ellende bent gegaan? Wat kun je weten van vrijheid, als je niet luidkeels tegen de slavernij geprotesteerd hebt? Wat kun je weten van liefde, als je niet hebt verlangd te ontkomen aan alles wat de liefde vertroebeld? Een dier kan niet beseffen wat onkreukbaarheid is, maar de mens kent het bederf en zoekt steeds de onkreukbaarheid.

http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...wat-is-waar-15
Citaat:
Zomaar zijn, zonder iets na te streven, is volmaaktheid, want het is vrij van ikbesef.

Zich ergens voor inspannen, vanuit ikbesef, wordt gezien als vooruitgang, groei, evolutie. Zolang de mens zich ergens voor inspant denkt hij dat hij iets zal bereiken, dat hij iets tot stand zal brengen, dat hij steeds dichter bij de waarheid zal komen.

Alle ikbesef, hoe ver het zich ook heeft ontwikkeld, is beperkt en inspanning zal er niet toe leiden dat de mens vervuld wordt van de waarheid of van de klaarte van de waarheid. Zomaar zijn, zonder iets na te streven, is volmaaktheid, want het is vrij van ikbesef. Maar je moet je inspannen om vrij van inspanning te kunnen zijn, vrij van de inspanning van de vele eeuwen van traditie, vrij van het iets willen hebben en van het iets willen geven, vrij van de waanideeen van de angst en van de angst zelf. Deze inspanning, bewust geleverd, in het volle besef van de doem van de angst, de doem van het iets willen hebben en het iets willen geven en de doem van het traditionele denken en voelen, zal de mens vrij maken.

http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...wat-is-waar-17
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 05:00   #2
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Zat net te lezen op http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...i-wat-is-waar/
en wou er wat citaten over kwijt die me zeer aanspreken!
Het is een mooie selectie van uitspraken die aangeven waar het op dit forum in essentie over gaat. Bedankt.

Het 'ikbesef' noem ik meestal 'het geloof in de persoon als zelfstandige grootheid'. Er is helemaal niet zoiets als 'een persoon als zelfstandige grootheid' maar kom daar maar eens om bij Ikken die leven van dat geloof ?

En dan is angst het volgende (of voorliggende) relevante thema. Volgens mij gaat het veelal om de angst voor de angst. Daar gaat (in het vermijden van angst) enorm veel energie zitten. En daarmee maakt het 'ik' zichzelf enorm (opgeblazen) groot en houdt zich zelf (althans het geloof er in) in stand.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 05:09   #3
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is een mooie selectie van uitspraken die aangeven waar het op dit forum in essentie over gaat. Bedankt.
Merci voor de bedanking.
Is inderdaad de essentie van dit forum.
Misschien een handig topic om naar te verwijzen als de essentie 'een keer' vergeten lijkt te zijn in discussies.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 09:37   #4
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
In het proces van het doorbreken van het ikbesef wordt de vreugde van de wijsheid zichtbaar. Het leven en jij zijn een.
Mooie kreet. En hij klopt ook. Maar hoe realiseer je dat? Ik zie overal mensen reageren op het leven. Dan kan je wel zeggen dat ze moeten niet-doen, maar het denken kent alleen maar doen. De dokter zegt dat je nog 6 maanden te leven hebt en hoppakee: je begint gelijk te doen. Terwijl er in feite geen enkel verschil is met een uur daarvoor. Alleen door het weten en je wil begin je te doen.

Een waarlijk slim mens zou in zo' n situatie denken: ik ga nog even 6 maanden niet-doen (zijn) met mijn familie en geliefden. Maar nee, de ik-mens gaat allerlei rare stofjes in zijn lichaam aan maken die we ook wel stress hormoontjes noemen. Het immuunsysteem welke gericht is op liefde moet in de strijd modus komen.
Kortom, de situatie was al goed klote en de ik-mens gaat er nog een schepje bovenop doen alleen door het doen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 10:01   #5
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Mooie kreet. En hij klopt ook. Maar hoe realiseer je dat? Ik zie overal mensen reageren op het leven. Dan kan je wel zeggen dat ze moeten niet-doen, maar het denken kent alleen maar doen. De dokter zegt dat je nog 6 maanden te leven hebt en hoppakee: je begint gelijk te doen. Terwijl er in feite geen enkel verschil is met een uur daarvoor. Alleen door het weten en je wil begin je te doen.

Een waarlijk slim mens zou in zo' n situatie denken: ik ga nog even 6 maanden niet-doen (zijn) met mijn familie en geliefden. Maar nee, de ik-mens gaat allerlei rare stofjes in zijn lichaam aan maken die we ook wel stress hormoontjes noemen. Het immuunsysteem welke gericht is op liefde moet in de strijd modus komen.
Kortom, de situatie was al goed klote en de ik-mens gaat er nog een schepje bovenop doen alleen door het doen.
Hoe realiseer je dat? Door in te zien dat het leven niks anders is dan onze ervaring ervan. Als ik ervaren is en als het leven bestaat uit ons ervaren van het leven, dan zijn ik en het leven een.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 10:23   #6
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Hoe realiseer je dat? Door in te zien dat het leven niks anders is dan onze ervaring ervan. Als ik ervaren is en als het leven bestaat uit ons ervaren van het leven, dan zijn ik en het leven een.
Zou je denken? Zou jij zo reageren in de door mij geschetste hypothetische situatie? Dat kan je natuurlijk niet weten zolang je niet daadwerkelijk in die situatie geplaatst bent geweest.

De facto heb je natuurlijk gelijk met je uitspraak dat het leven niks anders is dan onze ervaring er van. Maar zolang zich dat als een geloof in jou voordoet, dan werkt het niet meer zodra de dokter daadwerkelijk tegen jou zegt dat je nog maar 6 maanden te leven hebt.

Ik kan niet in Nadje kijken. Maar als dit slechts een geloof is wat je verstandelijk hebt aangenomen omdat Jan of Piet jou dat heeft aangepraat. dan zal dit geloof jou verlaten zodra je het echt nodig hebt. Als je bij de dokter zit dus.

Je kan je leven lang roepen dat alles 1 is, maar dat zal je niet helpen op het moment supreme. Dan zal je zijn als het kind wat per ongeluk de baard van sinterklaas er af trekt en de buurman herkent. Je geloof in die eenheid valt weg.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 10:56   #7
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zou je denken? Zou jij zo reageren in de door mij geschetste hypothetische situatie? Dat kan je natuurlijk niet weten zolang je niet daadwerkelijk in die situatie geplaatst bent geweest.

De facto heb je natuurlijk gelijk met je uitspraak dat het leven niks anders is dan onze ervaring er van. Maar zolang zich dat als een geloof in jou voordoet, dan werkt het niet meer zodra de dokter daadwerkelijk tegen jou zegt dat je nog maar 6 maanden te leven hebt.

Ik kan niet in Nadje kijken. Maar als dit slechts een geloof is wat je verstandelijk hebt aangenomen omdat Jan of Piet jou dat heeft aangepraat. dan zal dit geloof jou verlaten zodra je het echt nodig hebt. Als je bij de dokter zit dus.

Je kan je leven lang roepen dat alles 1 is, maar dat zal je niet helpen op het moment supreme. Dan zal je zijn als het kind wat per ongeluk de baard van sinterklaas er af trekt en de buurman herkent. Je geloof in die eenheid valt weg.
Er is geen dokter die kan weten hoe lang ik nog te leven heb. Dus het begint al bij het geloof in de uitspraak van een dokter. Leef iedere dag alsof het je laatste is, zeggen ze wel eens. Leuke variant daarop is, leef iedere dagalsof het je eerste is. Als je vrede hebt met het leven, kun je ook vrede hebben met de dood, dunkt mij. Dat laat onverlet dat het lichaam nu eenmaal gericht is op overleven. Dat is dan zo.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 12:16   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het is een mooie selectie van uitspraken die aangeven waar het op dit forum in essentie over gaat. Bedankt.
In dat geval is dit forum niet bezig met hetgeen waar het over moet gaan. Ik heb globaal wat gelezen en de teksten hebben aangrijppunten in de verschijnselen dus waar iets qua het verschijnsel mens beter zou kunnen, oftewel bewustwording.

Gedegen zelfonderzoek komt nog steeds op de eerste plaats bewustwording op de tweede, ook niet slecht bij gebrek aan belangstelling voor de eerste maar geen substituut.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Zat net te lezen op http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...i-wat-is-waar/
en wou er wat citaten over kwijt die me zeer aanspreken!
Wat heb je er eigenlijk aan om overal maar teksten vandaan te slepen en ze hier als mooi en geweldig aan te prijzen. Zeg er wat over waar het in je beweegt, wat het in gang zet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Mooie kreet. En hij klopt ook. Maar hoe realiseer je dat? Ik zie overal mensen reageren op het leven. Dan kan je wel zeggen dat ze moeten niet-doen, maar het denken kent alleen maar doen.
Precies, bij het lezen hiervan denken ze in termen van 'het anders gaan doen'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 12:28   #9
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Gedegen zelfonderzoek komt nog steeds op de eerste plaats bewustwording op de tweede, ook niet slecht bij gebrek aan belangstelling voor de eerste maar geen substituut.
Zou je voor mij het verschil zoals jij dat ziet in het kort kunnen beschrijven?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 9 December 2014, 12:35   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zou je voor mij het verschil zoals jij dat ziet in het kort kunnen beschrijven?
Gedegen zelfonderzoek heeft geloof als aangrijppunt, bewustwording heeft geloof als uitgangspunt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De frustratie van verlicht zijn Natan Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 69 29 January 2017 18:15


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.