Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Ramana
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ramana Ook wel de grootste wijze van de twintigste eeuw genoemd leefde in India van 1879-1950.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 October 2013, 07:30   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Ramana quotes

"Hoewel in de Veda's staat: 'Gij zijt Dat'
getuigt het van mentale luiheid
geen onderzoek te verrichten naar het eigen wezen
ten einde als Dat voort te bestaan."

Uit: Ramana Maharshi - Veertig verzen over de werkelijkheid.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2013, 12:24   #2
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
"Hoewel in de Veda's staat: 'Gij zijt Dat'
getuigt het van mentale luiheid
geen onderzoek te verrichten naar het eigen wezen
ten einde als Dat voort te bestaan."

Uit: Ramana Maharshi - Veertig verzen over de werkelijkheid.
Ik weet niet waar je ze alsmaar vandaag haalt, maar dit is weer een zeer kernachtige!
Een aansporing om niet bij de conclusies te beginnen maar het onderzoek ter hand te nemen om vervolgens je eigen resultaat te vieren.

Een andere prachtige uitspraak van Zijn hand is de volgende.

"Het ontdekken van de Waarheid is als een droom over een reis vanuit een ver vreemd land naar huis. De reis neemt lange tijd in beslag.
Als je de volgende ochtend wakker wordt realiseer je je dat je gedurende die droom al die tijd al thuis was."

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2013, 13:01   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik weet niet waar je ze alsmaar vandaag haalt, maar dit is weer een zeer kernachtige!
Een aansporing om niet bij de conclusies te beginnen maar het onderzoek ter hand te nemen om vervolgens je eigen resultaat te vieren.

Een andere prachtige uitspraak van Zijn hand is de volgende.

"Het ontdekken van de Waarheid is als een droom over een reis vanuit een ver vreemd land naar huis. De reis neemt lange tijd in beslag. Als je de volgende ochtend wakker wordt realiseer je je dat je gedurende die droom al die tijd al thuis was."

Hab
Juist !! En wat betreft het onderstreepte in bold, want de sluier lichten van de uiteindelijke uitkomst van gedegen zelfonderzoek (die ware zoekers dus hebben gedaan) is voor de tegenwoordige (neo of nieuwlichterij) advaitist aanleiding om te zeggen, (zie je nou wel) je bent al thuis en hoeft niets te doen en laat dus dat onderzoek maar gerust achterwege.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2013, 17:29   #4
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Veertig verzen over de werkelijkheid.
welke werkelijkheid
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2013, 18:04   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
De werkelijkheid, ook in het licht van de werkelijkheid corrigerende hersenen, is bedriegend en niet zoals de dingen zich werkelijk voordoen, inderdaad.
Ik vraag me overigens af of de Engelse 'verses' in 'Forty verses on reality' door Ramana niet zienswijzen betekenen in plaats van het vertaalde veertig verzen over de werkelijkheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2013, 20:29   #6
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De werkelijkheid, ook in het licht van de werkelijkheid corrigerende hersenen, is bedriegend en niet zoals de dingen zich werkelijk voordoen, inderdaad.
Ik vraag me overigens af of de Engelse 'verses' in 'Forty verses on reality' door Ramana niet zienswijzen betekenen in plaats van het vertaalde veertig verzen over de werkelijkheid.
In het huidige India gebruikt men de term "Brahman", hetgeen in Advaita kringen en door leraren daar als "Supreme Reality" wordt vertaald.
In het Nederlands wordt het als "Allesoverstijgende Werkelijkheid" vertaald.
Ramana Maharsi kwam en sprak uit deze traditie en er bestaat geen twijfel over dat Hij dit bedoelde en zeker niet iets in de trand van 'zienswijze' of iets dergelijks, hetgeen zou refereren aan een subjectieve werkelijkheid.

Er is echter geen sprake van objectieve werkelijkheid als een soort mentaal begrip of iets dat vergelijkbaar zou zijn met een Platonische werkelijkheid.
De Platonische lichamen zijn welliswaar absoluut maar hebben wel degelijk kenmerken en zijn daarmee eindig en relatief.

"Nirguna Brahman" is Absolute Werkelijkheid zonder enig kenmerk of atribuut! Het is Niet dit, niet dat.
Het kan slechts gedefinieerd worden in termen van ontkenning.

Sankara zegt echter in zijn commentaren op de principiele Upanishads dat de Absolute Werkelijkheid drie relatieve gestaltes kent die zich in de Schepping voordoen als Kennis (God is Alwetend), Bewustzijn (God is Omnipotent), en Geluk (God is totale vreugde).

Vervolgens zegt Hij dat dit ons erfgoed is en dat onze ware natuur bijgevolg vol is van

Kennis, Bewustzijn en Geluk.

Tat Tvam Asi

Dat zijt Gij.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2013, 21:46   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ramana Maharsi kwam en sprak uit deze traditie en er bestaat geen twijfel over dat Hij dit bedoelde en zeker niet iets in de trand van 'zienswijze' of iets dergelijks, hetgeen zou refereren aan een subjectieve werkelijkheid.
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom Ramana niet zou refereren (of kunnen refereren) aan een subjectieve werkelijkheid waar dat het terrein is waar er überhaupt over kan worden gesproken. Aansporen onderzoek te doen is al zo'n referentie.

Ook in de vertaling van Prof. K. Swaminathan hier hebben de oorspronkelijke verses opnieuw door Ramana geordend en toegelicht eerder iets weg van een zienswijze dan van een vers.

Me dunkt dat de oorspronkelijke leer uit een oogpunt van het in de loop van de tijd ontstane voortschrijdend inzicht wel enige modernisering kan gebruiken.
Ook Ramana maakt zich in de quote van Rob en met een herordening en duiding van de verses aan modernisering schuldig en inmiddels is ook de duiding van Ramana door de tand des tijds alweer door toedoen van weer anderen aan verandering onderhevig geweest.

Aan Waarheid zelve doet dat alles niets af, het is aan eenieder individueel die te ont'dekken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2013, 06:31   #8
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Mooi filmpje Glans, bedankt voor het plaatsten! Inderdaad, welke werkelijkheid? Om te beginnen maar de mogelijkheid open laten dat er een werkelijkheid is voorbij de werkelijkheid die ik (tot nu toe) ken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2013, 06:38   #9
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik weet niet waar je ze alsmaar vandaag haalt, maar dit is weer een zeer kernachtige!
Een aansporing om niet bij de conclusies te beginnen maar het onderzoek ter hand te nemen om vervolgens je eigen resultaat te vieren.

Een andere prachtige uitspraak van Zijn hand is de volgende.

"Het ontdekken van de Waarheid is als een droom over een reis vanuit een ver vreemd land naar huis. De reis neemt lange tijd in beslag.
Als je de volgende ochtend wakker wordt realiseer je je dat je gedurende die droom al die tijd al thuis was."

Hab
Waar ik ze vandaan haal zet ik er altijd netjes bij ...

Er gaan momenteel veel boeken door mijn handen (een andere keer over hoe dat zo komt). En sommige blijven dan in mijn handen steken en vragen er om om gelezen of soms herlezen te worden. Momenteel zijn dat toch de wat oudere teksten van de hand van Ramana, Nisargadatta en Vivekananda. En soms spetteren de letters me van het papier tegemoet, ook al heb ik ze eerder gelezen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2013, 13:39   #10
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
De werkelijkheid, ook in het licht van de werkelijkheid corrigerende hersenen, is bedriegend en niet zoals de dingen zich werkelijk voordoen, inderdaad.
ik zeg verder niks.
Citaat:
Ik vraag me overigens af of de Engelse 'verses' in 'Forty verses on reality' door Ramana niet zienswijzen betekenen in plaats van het vertaalde veertig verzen over de werkelijkheid.
om dit te weten zou je eigenlijk naar de authenthieke/oorspronkelijke tekst moeten kijken.
ik weet niet in welke taal Ramana schreef.
bij vertalingen van vertalingen liggen onzorgvuldigheden op de loer.
glans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53
Sri Ramana Maharshi Rozenhart Ramana 3 18 June 2010 14:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.