Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Sri Nisargadatta
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 June 2010, 17:53   #1
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard Sri Nisargadatta

Ik heb hem nooit ontmoet, ik heb wel contact gehad met een leerling van hem, Alexander Smit.
Wat ik begrepen heb, dat ie iedere vorm van tweedehands-kennis bekritiseerde. Wat weet je werkelijk, wat heb je werkelijk onderzocht?
Hij kon vrij direct zijn en dat was Alexander Smit ook ... Beide heren leven niet meer, maar zij hebben wel boeken nagelaten. Alleen is de vraag, als je hun teksten leest, lees je dan enkel je eigen uitleg van hun teksten?

Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2010, 18:14   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ik heb hem nooit ontmoet, ik heb wel contact gehad met een leerling van hem, Alexander Smit.
Wat ik begrepen heb, dat ie iedere vorm van tweedehands-kennis bekritiseerde. Wat weet je werkelijk, wat heb je werkelijk onderzocht?
Hij kon vrij direct zijn en dat was Alexander Smit ook ... Beide heren leven niet meer, maar zij hebben wel boeken nagelaten. Alleen is de vraag, als je hun teksten leest, lees je dan enkel je eigen uitleg van hun teksten?
Ja je leest aanvankelijk de eigen perceptie, er wordt niet echt gezien wat er staat.
Je moet het een beetje hebben van het contact binnenin, van al hetgeen er al intrinsiek geweten wordt. Dat contact gaat aan de perceptie voorbij.

Daar kan het worden ontvangen en van daaruit breid het zich langzaam uit.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2010, 18:50   #3
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja je leest aanvankelijk de eigen perceptie, er wordt niet echt gezien wat er staat.
Je moet het een beetje hebben van het contact binnenin, van al hetgeen er al intrinsiek geweten wordt. Dat contact gaat aan de perceptie voorbij.

Daar kan het worden ontvangen en van daaruit breid het zich langzaam uit.
Kijk je naar Nisargadatta zelf, hoe hij tot de verlichting kwam, tot zelfrealisatie, dan deed ie gewoon wat zijn guru hem had geadviseerd. Geen discussie maar doen.
Het betrof een heel simpele maar duidelijke opdracht en als ik me niet vergis stierf in die periode ook zijn guru maar hij ging gewoon door met die opdracht. En op een dag klaarde het weer, zakte de duisternis weg. De onwetendheid omtrent zichzelf was verdwenen!
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 11 June 2010, 21:11   #4
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Alleen is de vraag, als je hun teksten leest, lees je dan enkel je eigen uitleg van hun teksten?
Je hebt van die teksten die rechtstreeks binnenkomen. Wam! Dat zijn doorgaans die teksten die niet voor twee?rlei uitleg vatbaar zijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2010, 07:44   #5
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Je hebt van die teksten die rechtstreeks binnenkomen. Wam! Dat zijn doorgaans die teksten die niet voor twee?rlei uitleg vatbaar zijn.
Dat zou je denken maar als je om een bevestiging vraagt bij de leermeester, dan kun je een schop voor je hol krijgen. Dat's de praktijk.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2010, 09:28   #6
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Wellicht omdat die 'meester' vind dat je de bevestiging bij/in jezelf moet vinden.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2010, 11:12   #7
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Wellicht omdat die 'meester' vind dat je de bevestiging bij/in jezelf moet vinden.
Nee, hij zegt dat je er geen zak van hebt begrepen, dat je alleen maar gezien hebt wat je wilde zien. Zoiets.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2010, 12:13   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Nee, hij zegt dat je er geen zak van hebt begrepen, dat je alleen maar gezien hebt wat je wilde zien. Zoiets.
Ja, dat zegt ie, omdat je je inderdaad nog immer tot hem wendt, voor bevestiging. Ik ga met Caroline mee.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2010, 12:25   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Kijk je naar Nisargadatta zelf, hoe hij tot de verlichting kwam, tot zelfrealisatie, dan deed ie gewoon wat zijn guru hem had geadviseerd. Geen discussie maar doen.
Het betrof een heel simpele maar duidelijke opdracht en als ik me niet vergis stierf in die periode ook zijn guru maar hij ging gewoon door met die opdracht. En op een dag klaarde het weer, zakte de duisternis weg. De onwetendheid omtrent zichzelf was verdwenen!
Dit is een zeer onorthodoxe methode, vlgs mij zie je deze nauwelijks elders ingang vinden. De ratio wordt omzeild, het denken (nadenken) word simpelweg verbannen.

Dan is het wel een vereiste dat je ook consequent iedere opkomende gedachte blijft bannen, want als je er een de kans geeft om inhoud en betekenis te krijgen slaat de twijfel alweer toe.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 June 2010, 12:29   #10
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Dat zou je denken maar als je om een bevestiging vraagt bij de leermeester, dan kun je een schop voor je hol krijgen. Dat's de praktijk.
Ja bevestiging is afhankelijkheid geen 'weten'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Dorje en Nisargadatta Laurens Sri Nisargadatta 51 17 September 2021 19:00
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Leerling van Nisargadatta Nathan Bob Adamson 0 10 June 2011 18:22
Sri Nisargadatta en Ik ben Rozenhart Sri Nisargadatta 7 9 August 2010 14:07
Sri Ramana Maharshi Rozenhart Ramana 3 18 June 2010 14:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.