Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Sri Nisargadatta
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 October 2013, 08:13   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Nisargadatta quotes

Bezoeker: Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat u precies bedoelt als u zegt dat u geen subject en geen object bent. Nu we zitten te praten, op dit ogenblik, ben ik nu niet het object van uw ervaring en uzelf het subject?

Maharaj: Kijk, mijn duim en wijsvinger raken elkaar. Beide raken ze aan en worden ze aangeraakt. Als ik mijn aandacht op de duim richt, is die de waarnemer en de vinger het waargenomene. Als je je aandacht naar de andere kant verplaatst, wordt de relatie omgekeerd.

Als ik mijn aandacht verplaats, ontdek ik dat ik op de een of andere manier het ding word waar ik naar kijk en ik ervaar wat zich daarin afspeelt; ik word de inwendige waarnemer van dat ding. Ik noem deze mogelijkheid om in andere punten door te dringen liefde; noem het zoals je wilt. Liefde zegt: ?Ik ben alles?. Wijsheid zegt: ?Ik ben niets?. Tussen deze twee oevers stroomt de rivier van mijn leven. Omdat ik overal en op elk ogenblik zowel het subject als het object van mijn ervaring kan zijn, zeg ik dat ik beide ben en geen van beide, omdat mijn wezen ver voorbij die beide ligt.

(uit: Shri Nisargadatta Maharaj ? Zijn p. 16)
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2013, 13:06   #2
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Die is erg mooi schat.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2013, 17:16   #3
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bezoeker: Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat u precies bedoelt als u zegt dat u geen subject en geen object bent. Nu we zitten te praten, op dit ogenblik, ben ik nu niet het object van uw ervaring en uzelf het subject?

Maharaj: Kijk, mijn duim en wijsvinger raken elkaar. Beide raken ze aan en worden ze aangeraakt. Als ik mijn aandacht op de duim richt, is die de waarnemer en de vinger het waargenomene. Als je je aandacht naar de andere kant verplaatst, wordt de relatie omgekeerd.

Als ik mijn aandacht verplaats, ontdek ik dat ik op de een of andere manier het ding word waar ik naar kijk en ik ervaar wat zich daarin afspeelt; ik word de inwendige waarnemer van dat ding. Ik noem deze mogelijkheid om in andere punten door te dringen liefde; noem het zoals je wilt. Liefde zegt: ?Ik ben alles?. Wijsheid zegt: ?Ik ben niets?. Tussen deze twee oevers stroomt de rivier van mijn leven. Omdat ik overal en op elk ogenblik zowel het subject als het object van mijn ervaring kan zijn, zeg ik dat ik beide ben en geen van beide, omdat mijn wezen ver voorbij die beide ligt.

(uit: Shri Nisargadatta Maharaj ? Zijn p. 16)
Rob!

Dit is zo mooi en brilliant!
Bovendien biedt het een opening naar een nieuwe manier van begrijpen.
Hij zegt het zo nauwkeurig en maakt daarmee inzichtelijk de principes die aan het werk zijn.

De zin die begint met " Als ik mijn aandacht verplaats..enz" maakt een ragfijn onderscheid tussen jezelf als instrument en hetgeen je uiteindelijk blijkt te zijn.
Jijzelf bent op hetzelfde moment zowel in de wijsvinger als in de duim.
Wat er gebeurt is, dat doormiddel van het instrument de aandacht van het ene naar het andere wordt verplaatst en ik vervolgens dat ding word.......!!
De Heilige raakt middels deze woorden aan het mysterie van de vereenzelviging......." ..dat ik op een of ander manier dat ding word...."

Nogmaals, het is zo mooi, zo subtiel en het is een opstap naar het slotakkoord waarin Hij zegt dat ons wezen nog ver voorbij deze dingen ligt....!!

"I am neither conciousness nor ingnorance...!"

Sankara, AtmaBhoda

On the Nature of Self
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2013, 17:22   #4
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Bezoeker: Ik vind het moeilijk om te begrijpen wat u precies bedoelt als u zegt dat u geen subject en geen object bent. Nu we zitten te praten, op dit ogenblik, ben ik nu niet het object van uw ervaring en uzelf het subject?

Maharaj: Kijk, mijn duim en wijsvinger raken elkaar. Beide raken ze aan en worden ze aangeraakt. Als ik mijn aandacht op de duim richt, is die de waarnemer en de vinger het waargenomene. Als je je aandacht naar de andere kant verplaatst, wordt de relatie omgekeerd.

Als ik mijn aandacht verplaats, ontdek ik dat ik op de een of andere manier het ding word waar ik naar kijk en ik ervaar wat zich daarin afspeelt; ik word de inwendige waarnemer van dat ding. Ik noem deze mogelijkheid om in andere punten door te dringen liefde; noem het zoals je wilt. Liefde zegt: ?Ik ben alles?. Wijsheid zegt: ?Ik ben niets?. Tussen deze twee oevers stroomt de rivier van mijn leven. Omdat ik overal en op elk ogenblik zowel het subject als het object van mijn ervaring kan zijn, zeg ik dat ik beide ben en geen van beide, omdat mijn wezen ver voorbij die beide ligt.

(uit: Shri Nisargadatta Maharaj ? Zijn p. 16)
Rob Att> zie PB mbt ado
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Alexander quotes Rob Alexander Smit 99 5 February 2016 12:10
Ramana quotes Rob Ramana 38 4 November 2013 11:14
Leerling van Nisargadatta Nathan Bob Adamson 0 10 June 2011 18:22
Sri Nisargadatta en Ik ben Rozenhart Sri Nisargadatta 7 9 August 2010 14:07
Sri Nisargadatta Nathan Sri Nisargadatta 13 12 June 2010 22:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.