Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 May 2010, 11:14   #1
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard Advaita is niet voor doetjes

Als je niet geïnteresseerd bent in wat je werkelijk bent, moet je je niet gaan bezighouden met advaita. In advaita is er geen plaats voor romantiek en flauwekul.

Anders dan met skileraren val je hier niet voor een leraar om z'n mooie blauwe ogen, niet voor z'n mooie serene uitstraling, of de roerende woorden.

Er word niet gedweept of gezweemd maar je wordt in advaita keihard in je hemd gezet. De instelling is er een als de bekende kadaverdiscipline voor gladiatoren, je bent bestemd voor een roemloze nederlaag in de arena. Je bent hier als een misdadigers in het vreemdelingenlegioen die geen clementie hoeft te verwachten van z'n soortgenoten.

Of zoals in het leger waar je wordt klaargestoomd als kanonnenvoer. Je krijg je nummer en dat ben je gedurende je opleiding. Langzaam gaat duidelijk worden dat je helemaal niks voorstelt.

Er is geen liefje waar je even bij kunt uithuilen, een mammie die een pleister plakt op je wond. Een lieve Guru die je weer even hoop geeft om verder te kunnen. Nee Advaita is een keiharde nietsontziende leer, die voortdurend aanwezig is om je kop af te hakken als je je ook maar enigszins verheft en je kop boven het maaiveld uitsteekt.

Wie wil dat nou ? Je bent redelijk ingenomen met jezelf en misschien heb je jezelf zelfs een beetje lief. Waarom zou je een laatste strohalmpje in godsnaam kwijt willen ?

Omdat je je daar angstig aan vasthoud. Je hele leven draait er om jezelf staande te houden als iets wat je denkt te zijn, je verdedigd en valt aan om dat wat je denkt te zijn te beschermen. Je wordt depressief als je niet bij machte bent jezelf te verheffen en je povere omstandigheden gaat meten aan het welzijn van anderen.

De energie om jezelf bij elkaar te houden is vele male groter dan de energie om jezelf af te breken. Maar wat je denkt dat je bent is nou eenmaal alles wat je hebt en daarvoor ben je bereid als een leeuw te vechten. Je staat niemand toe jou iets afnemen je zult vechten tot je erbij neervalt.

Euh ja.. sommige realisaties zijn het gevolg van de omstandigheid dat je alle hoop op een wederopbouw van jezelf hebt opgegeven. Voorbeeld is Byron Katie die besefte dat je bestaat uit gedachten die niet waar zijn. Een uitstekend uitgangspunt om mee te werken en daar heeft ze zich dan ook op toegelegd.

Welke methode je ook voorstaat, het gaat er nooit zachtzinnig aan toe, je geloof in wat je bent is hardnekkig en staat in de weg. Daarom is het zaak iedere aanname te onderzoeken op waarheid.

Iedereen is pas enigszins geïnteresseerd wanneer de beloning voor z'n harde werken maar groot genoeg is, daarom wordt je een wortel voorgehouden. Een onbekommerd leven zeggen velen, je raakt van niets meer van slag zegt een ander. Je bent helder en doorziet alles meteen weet weer iemand anders. Het is echter alleen maar zo dat je reeds aanwezige kwaliteiten niet langer meer belemmerd worden

Ik zou willen zeggen, je hebt geen idee hoeveel energie en levenskwaliteit je overhoudt als je niets meer in stand moet hoeven houden. Je ideeën en je verlangens en hoop moet koesteren om dat alles levendig te blijven houden. Je bent mild en verzadigd en geniet van alles wat je nou net toevallig onder handen hebt.
Maar het summum van alles is het weten dat je met alles verbonden bent en dat niets je meer onverschillig laat.

Ik lees dat gerealiseerden hard, meedogenloos en ongeïnteresseerd zijn geworden.

De aanpak vraagt dan misschien wel zo'n behandeling maar ze ZIJN het in genen dele.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 May 2010, 19:33   #2
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik lees dat gerealiseerden hard, meedogenloos en ongeïnteresseerd zijn geworden.

De aanpak vraagt dan misschien wel zo'n behandeling maar ze ZIJN het in genen dele.
Een liefdevol pakslaag?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 22 May 2010, 20:51   #3
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Ik kan eigenlijk helemaal niets met je tekst.
In die zin.. vind het een prachtig stukje tekst.
Echt waar.
Maar ik ben een doetje... en vind mezelf echt lief
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 11:46   #4
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik lees dat gerealiseerden hard, meedogenloos en ongeïnteresseerd zijn geworden.

De aanpak vraagt dan misschien wel zo'n behandeling maar ze ZIJN het in genen dele.
Kan het niet zijn of lijken dat hiermee een excuus wordt gezocht voor een bepaald gedrag?
Dat zullen beslist bepaalde mensen vinden.
Aan de andere kant kan het zijn of lijken dat deze mensen met die mening, overtuiging, een excuus zoeken om maar niet te hoeven luisteren naar hen die bot en/of te direct overkomen.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 12:08   #5
Mo
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Porselein heeft zo zijn schoonheid, breekbaar is het ook.
Ik vind het onzin om porseleinen zielen af te doen met doetjes.
Klinkt naar een vrijheidsbrief je ding, je eigen botheid te kunnen botvieren.
Mo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 12:35   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Kan het niet zijn of lijken dat hiermee een excuus wordt gezocht voor een bepaald gedrag?
Dat zullen beslist bepaalde mensen vinden.
Aan de andere kant kan het zijn of lijken dat deze mensen met die mening, overtuiging, een excuus zoeken om maar niet te hoeven luisteren naar hen die bot en/of te direct overkomen.)

Van welke kant uit bezien bedoel je dat het als excuus kan gelden ?

Als je bedoeld dat advaita een rechtvaardiging betekend voor lomp gedrag mag dat niet zo zijn.

In Advaita mag je wel verregaand confronterend zijn, echter op een zelfkennisforum zitten vogels van diverse pluimage en niet iedereen wil zo'n advaita confrontatie.

Maar indien je te kennen geeft of de bereidheid toont of de indruk wekt tot het uiterste te willen gaan moet je ook niet piepen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 12:36   #7
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mo Bekijk bericht
Porselein heeft zo zijn schoonheid, breekbaar is het ook.
Ik vind het onzin om porseleinen zielen af te doen met doetjes.
Klinkt naar een vrijheidsbrief je ding, je eigen botheid te kunnen botvieren.
Als dit je conclussie is moet je deze context toch verkeerd hebben begrepen. Er staat dat Advaita niet voor doetjes is.

Advaita is geen porselein en porselein geen advaita.
Het is eveneens niet gezegd dat je je met advaita bezig MOET houden.

Een verkorte uiteenzetting van het artikel zou kunnen zijn dat indien je je met Advaita inlaat je niet bezig kunt zijn je wonden te likken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 12:50   #8
Mo
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 7 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als dit je conclussie is moet je deze context toch verkeerd hebben begrepen. Er staat dat Advaita niet voor doetjes is.
Ach..het moest mijnerzijds blijkbaar enkel gezegd worden.
Deze vogel vliegt weer verder..
Mo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 12:57   #9
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mo Bekijk bericht
Ach..het moest mijnerzijds blijkbaar enkel gezegd worden.
Deze vogel vliegt weer verder..
Nou ja het is dienstig dat je in ieder geval weergeeft hoe het door je is opgevat. Zonder zo'n korte dialoog zou ik in de valse veronderstelling verkeren dat het niet voor meerdere uitleg vatbaar is, dan wel zou jij zonder een correctie een verkeerde opvatting behouden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2010, 17:25   #10
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Van welke kant uit bezien bedoel je dat het als excuus kan gelden ?

Als je bedoeld dat advaita een rechtvaardiging betekend voor lomp gedrag mag dat niet zo zijn.
Dat bedoelde ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

In Advaita mag je wel verregaand confronterend zijn, echter op een zelfkennisforum zitten vogels van diverse pluimage en niet iedereen wil zo'n advaita confrontatie.
Duidelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Maar indien je te kennen geeft of de bereidheid toont of de indruk wekt tot het uiterste te willen gaan moet je ook niet piepen.
Ik ga 'sowieso' tot het uiterste, als dat mijn pad op het moment blijkt te zijn. Het is niet alleen eerlijk met de ander willen zijn maar ook met jezelf, lijkt me.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wat Advaita niet is Natan Advaita 80 22 March 2021 13:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.