Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 August 2011, 13:09   #1
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard Ramana - Zelfonderzoek

Vichara Sangraham



...Wat er ook maar voor gedachten opkomen die een obstakel kunnen vormen voor je geestelijke discipline (sadhana), je moet je aandacht niet toestaan erachteraan te gaan, maar deze juist laten rusten in je Zelf. Je moet uitsluitend getuige blijven van alles wat er gebeurt, met de houding '' Laat komen wat komt, hoe vreemd ook'' Laten we maar kijken! Zo moet je sadhana zijn. Met andere woorden, identificeer je niet met alles wat verschijnt; je moet nooit afstand doen van je Zelf. Dit is het juiste middel voor het uitschakelen van het denken dat het lichaam aanziet voor het Zelf, en dat de oorzaak is van alle genoemde obstakels...


...Nadat het denken ertoe is gebracht om in het Zelf te blijven, de ""God'' van het denken, en onaangedaan te staan tegenover de dingen van de wereld, omdat het niet wegdwaalt van het Zelf, zullen e rgeen gedachten meer opkomen over wat goed is of fout. Houden zulke gedachten geen gebondenheid in? Zodra zulke gedachten opkomen, vanwege overgebleven indrukken (vasana''s) moet je het denken ervan weerhouden om in die richting verder te gaan en moet je het meteen terugvoeren tot zijn oorspronkelijke staat, de staat van het Zelf, en het er toe bengen onverschillig te blijven voor wereldse zaken. Je moet gedachten als '' is dit goed?''. " is dat goed?''. "" Kan ik dit doen?'' of '' kan ik dat doen?'' geen enkele ruimte geven. Je moet waakzaam zijn, al voordat dergelijke gedachten opkomen, en het denken in zijn natuurlijke staat laten verblijven. Als dergelijke gedachten ook maar even worden gevoed, zullen zij je schade berokkenen, ze zijn vergelijkbaar met de verleidende woorden van een kwaadaardig iemand die zich voordoet als je vriend...
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 13:28   #2
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

...Net zoals je er niets aan hebt om de vuilnis die je hebt verzameld,nog eens aan een analyserend onderzoek te onderwerpen, is het voor het kennen van jezelf van geen enkel nut om al de beginselen of categorieen (tatva''s) te gaan tellen en hun kenmerken te onderzoeken. Deze beginselen zijn omhulsels die het Zelf versluieren, en ze moeten opzij geschoven worden. Je moet de hele wereld die aan je verschijnt beschouwen als een droom...
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 13:40   #3
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

ja jan...
ik had me nog zo voor genomen:

GEEN BOMMETJES!

BEHEERS JEZELF en laat je niet beheersen door anderen!

het lukt even niet.
okay.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 16:45   #4
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

En dat mag toch?
Hoop dat het bommetjes-gevoel snel weer plaats maakt voor iets anders
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 31 August 2011, 16:53   #5
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Caroline, of dit wel/niet mag...weet ik echt niet...nu niet iig.
ik zag je vanmiddag zeker wel staan in het andere topic...wilde nog zwaaien naar je...
dat lukte niet..
nu...
voor jou KiSs
glans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana quotes Rob Ramana 38 4 November 2013 11:14
Sri Ramana Maharshi Rozenhart Ramana 3 18 June 2010 14:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.