Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 August 2012, 20:16   #1
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard 'Het verlichte etalage forum'

Je kunt volgens mij beter tot de bodem elkaars ideeen op waarheid onderzoeken, dan steeds maar weer het spelletje spelen: Ben je verlicht? Ik denk het niet, of, Ik denk het wel.
Er wordt heel makkelijk veel energie gestopt in al die verhalen over eigen verlichting, terwijl zoiets helemaal niet valt te onderzoeken, in ieder geval niet op zo'n forum. Daarentegen lenen leringen zich beter voor een discussie en grondig onderzoek.

__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 20:34   #2
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Je kunt volgens mij beter tot de bodem elkaars ideeen op waarheid onderzoeken, dan steeds maar weer het spelletje spelen: Ben je verlicht? Ik denk het niet, of, Ik denk het wel.
Er wordt heel makkelijk veel energie gestopt in al die verhalen over eigen verlichting, terwijl zoiets helemaal niet valt te onderzoeken, in ieder geval niet op zo'n forum. Daarentegen lenen leringen zich beter voor een discussie en grondig onderzoek.
Geen enkel idee of lering (over waarheid) is waar.
Het is hoogstens een hulpmiddel om waarheid te helpen onthullen.

Ik hou er van om een beetje te pulken aan overtuigingen die als waarheid worden gebracht. De reactie is vaak al veelzeggend. Vragen worden niet beantwoord, er worden wedervragen gesteld of ontwijkende antwoorden gegeven of het wordt met een grap afgedaan. Het kan heel behulpzaam zijn om elkaar het mes op de keel te zetten.

Laten we gewoon afspreken dat ieder die hier lid wordt op het forum op dat moment per direct verlicht is. Dan hebben we die discussie ook weer gehad en kunnen we over tot de orde van de dag. Verlichten schijnen elkaar ook geregeld in de haren te vliegen, dus kunnen wij dat ook.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 21:13   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Je kunt volgens mij beter tot de bodem elkaars ideeen op waarheid onderzoeken, dan steeds maar weer het spelletje spelen: Ben je verlicht? Ik denk het niet, of, Ik denk het wel.
Er wordt heel makkelijk veel energie gestopt in al die verhalen over eigen verlichting, terwijl zoiets helemaal niet valt te onderzoeken, in ieder geval niet op zo'n forum. Daarentegen lenen leringen zich beter voor een discussie en grondig onderzoek.
Mijn waarheid is dan wel vanuit mijn bevindingen en niet zozeer ultiem, maar te menen dat jij mijn waarheid kunt onderzoeken en ik die van jouw is nogal dom, vindt je niet ?

Dus nee, je kunt helemaal niet beter elkaars ideeën op waarheid onderzoeken, je kunt alleen je eigen waarheid onderzoeken. Daarbij stel je, zomaar ins blauwe hinein, dat het enige alternatief is om spelletjes te spelen.

Een vergelijking tussen valse grootheden levert nooit waarheid op.

Ook is regelmatig opnieuw weer gezegd dat Waarheid herkend kan worden, dus nee of iemand verlicht is valt niet te onderzoeken maar het is wel degelijk te herkennen.

Ik zag wel dat jij veel energie stopte in het onderzoeken en je hebt nu ontdekt dat dat niks uithaalt. Dat had ik je al verteld maar dat heeft niks geholpen en nu zeg jij het weer tegen anderen en dat gaat ook niks uithalen want waarheid vinden is een individueel proces.

Op een forum kun je wat richting geven zodat de nutteloze onderzoeken achterwege kunnen blijven. De hint was 'Waarheid is te herkennen' dus dat onderzoek van je had je welvoeglijk over kunnen slaan.

Het zou je duidelijk kunnen worden dat je aan verkeerde waarneming dan ook noodzakelijkerwijs verkeerde conclusies verbind. Op een forum is wel degelijk zoiets mogelijk.

Je tot nu toe geuite leringen slaan al nergens op en daarover discussiëren is al helemaal een misser van de eerste orde. discussiëren doe je voor het bereiken van eenstemmigheid, waarheid heeft echter helemaal niks met de grootst gemene deler te maken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 21:45   #4
Liliane
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 25 May 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Je kunt volgens mij beter tot de bodem elkaars ideeen op waarheid onderzoeken, dan steeds maar weer het spelletje spelen: Ben je verlicht? Ik denk het niet, of, Ik denk het wel.
Er wordt heel makkelijk veel energie gestopt in al die verhalen over eigen verlichting, terwijl zoiets helemaal niet valt te onderzoeken, in ieder geval niet op zo'n forum. Daarentegen lenen leringen zich beter voor een discussie en grondig onderzoek.

I'm a guru, what's your trip?
Vertel me wat je wil?
Wat zijn je verlangens?
Ik zal ze vervullen.
Liliane is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 07:19   #5
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het kan heel behulpzaam zijn om elkaar het mes op de keel te zetten.
Fijn voor je, Rob.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 07:21   #6
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Ook is regelmatig opnieuw weer gezegd dat Waarheid herkend kan worden, dus nee of iemand verlicht is valt niet te onderzoeken maar het is wel degelijk te herkennen.
Heel veel succes daarmee, 'Renoir'.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 08:33   #7
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Je kunt volgens mij beter tot de bodem elkaars ideeen op waarheid onderzoeken, dan steeds maar weer het spelletje spelen: Ben je verlicht? Ik denk het niet, of, Ik denk het wel.
Er wordt heel makkelijk veel energie gestopt in al die verhalen over eigen verlichting, terwijl zoiets helemaal niet valt te onderzoeken, in ieder geval niet op zo'n forum. Daarentegen lenen leringen zich beter voor een discussie en grondig onderzoek.
Misschien kunnen we even kijken wat we nu eigenlijk willen met al onze invalshoeken.
Is het niet: -ik- wil -gelukkig- -worden- ?
Is dat niet onze grootste motivator ?
Het omgekeerde is dan ook meteen waar: -ik- -wil- niet -ongelukkig- worden.
Die twee zijn dan het zoet en het zuur van hetzelfde gerecht.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 08:51   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Heel veel succes daarmee, 'Renoir'.
Mijn succes zit daarin dat de onzinpraat die telkens de wereld wordt ingeholpen een einde neemt. Dus in mijn succes kun je in belangrijke mate bijdragen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 09:18   #9
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Misschien kunnen we even kijken wat we nu eigenlijk willen met al onze invalshoeken.
Is het niet: -ik- wil -gelukkig- -worden- ?
Is dat niet onze grootste motivator ?
Het omgekeerde is dan ook meteen waar: -ik- -wil- niet -ongelukkig- worden.
Die twee zijn dan het zoet en het zuur van hetzelfde gerecht.
ho! ho! dat is eigenbelang!

O, moet Rob nog antwoorden bedenk IK MIJ nu..

Zou 't?
Zou IK MIJ iets be-denken?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 09:41   #10
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
ho! ho! dat is eigenbelang!
Ja, eigenbelang.

Hoezo -ho! ho!- ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De verlichte visie van Sagnaar sagnaar Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden 548 24 June 2017 11:05


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.