Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 March 2017, 14:48   #1
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard Neem afstand van de geest *

Kijk niet in de geest, ga niet in op de content ervan. Neem er niets uit met het doel het te bestuderen. Laat alles op z'n plaats en neem afstand.

Afstand tussen jou zelf en de geest ontstaat door de beoefening van meditatie.
Meditatie is niets anders dan afstand creëren tussen jezelf en jouw instrumentarium.

Hoe groter de afstand des te groter de vrede, tot aan het moment dat alleen jij overblijft.

Betrokken bij alles, vereenzelvigd met niets.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 15 March 2017, 11:27   #2
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Jazeker apotheker..
Maar daar gaat het niet om. De beeldspraak verwijzingen zijn subjectieve trucjes, om 'aandacht te bewaren/behouden binnen een verondersteld zich-zelf.
Gedegen zelfonderzoek laat juist ont-dekken dat er geen zelf is.. niet binnen noch buiten.
De beeldspraak in deze materie is feitelijk 100% kwakzalverij.

Sterker nog, ik ben er vrijwel zeker van dat die Sadguru in het filmpje zijn know how van dat trucje puur gebruikt voor eigen gewin.. een subjectieve verleider, zo als er zo velen zijn.
Wellicht gebruikt hij het voor eigen gewin, wie zal het zeggen?!
Als hij in dat proces tevens anderen de ogen opent, dan is dat mooi meegenomen.

Ontdekken dat er geen zelf is, is aan de onderzoeker, maar niet aan jou om voor te zeggen.
Daarmee ben je een even zo grote manipulator als de man met de baard.

Alle onderzoek is een trucje, een maniertje, een gereedschap.
Ook jouw zgn. zelfonderzoek valt daaronder.
Zonder methodiek is geen onderzoek mogelijk.

Conclusie: zeg eens iets waar we wat aan hebben!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 15 March 2017, 11:56   #3
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Wellicht gebruikt hij het voor eigen gewin, wie zal het zeggen?!
Als hij in dat proces tevens anderen de ogen opent, dan is dat mooi meegenomen.
Indien je geroepen bent Waarheid te onderwijzen ben je het in eerste instantie zelf. Een dubbele agenda of dubbele bodem is dan simpelweg niet voorhanden. Gedegen zelfonderzoek is het onderzoek om waarheid te leren kennen en daarmee onderscheiden. Waarheid is dan je leidraad en de noodzaak van afhankelijkheid van een dubieuze persoon is daarmee volledig van de baan.
 
Oud 15 March 2017, 12:04   #4
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Indien je geroepen bent Waarheid te onderwijzen ben je het in eerste instantie zelf. Een dubbele agenda of dubbele bodem is dan simpelweg niet voorhanden. Gedegen zelfonderzoek is het onderzoek om waarheid te leren kennen en daarmee onderscheiden. Waarheid is dan je leidraad en de noodzaak van afhankelijkheid van een dubieuze persoon is volledig van de baan.
Oh ja.....je bedoelt zoals bij BK....?!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 15 March 2017, 12:09   #5
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Oh ja.....je bedoelt zoals bij BK....?!
Byron Katie heeft een uitermate goede en bruikbare methode om je aannames, oftewel dat wat je voor waarheid houdt, te onderzoeken. Een volgend stap om vervolgens alle gedachten op waarheid te onderzoeken ligt dan voor de hand. Het komt mij voor dat Byron Katie cursisten heeft, geen volgelingen. Ze vraagt immmers onderzoek te doen en niet om haar gedachtegoed over te nemen.
 
Oud 15 March 2017, 19:32   #6
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Kijk niet in de geest, ga niet in op de content ervan. Neem er niets uit met het doel het te bestuderen. Laat alles op z'n plaats en neem afstand.

Afstand tussen jou zelf en de geest ontstaat door de beoefening van meditatie.
Meditatie is niets anders dan afstand creëren tussen jezelf en jouw instrumentarium.

Hoe groter de afstand des te groter de vrede, tot aan het moment dat alleen jij overblijft.

Betrokken bij alles, vereenzelvigd met niets.
Bij Geurtz gaat het in het boek 'Verslaafd aan denken' hoofdstuk 10 juist over leren kijken naar de geest. Ik heb dat hoofdstuk vanmiddag bestudeerd (als zijnde een allesbehalve meditatief iemand daalt het niet zonder slag of stoot in) en wat ik lees spreekt mij veel meer aan dan wat jij hierboven aanbeveelt te doen. Geurtz laat je oefeningen doen om hetgeen hij ontdekt heeft jou zelf te laten ondervinden in plaats van, zoals jij doet, zonder motivatie verordonneren iets na te laten te doen.

Ik ga er later in het draadje Geurtz nader op in en met name vanwege je laatste zin "Hoe groter de afstand des te groter de vrede, tot aan het moment dat alleen jij overblijft." waarbij er een groot verschil blijkt te zitten in wat er bij jou overblijft en wat er bij hem overblijft.
 
Oud 19 March 2017, 01:22   #7
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Bij Geurtz gaat het in het boek 'Verslaafd aan denken' hoofdstuk 10 juist over leren kijken naar de geest. Ik heb dat hoofdstuk vanmiddag bestudeerd (als zijnde een allesbehalve meditatief iemand daalt het niet zonder slag of stoot in) en wat ik lees spreekt mij veel meer aan dan wat jij hierboven aanbeveelt te doen. Geurtz laat je oefeningen doen om hetgeen hij ontdekt heeft jou zelf te laten ondervinden in plaats van, zoals jij doet, zonder motivatie verordonneren iets na te laten te doen.

Ik ga er later in het draadje Geurtz nader op in en met name vanwege je laatste zin "Hoe groter de afstand des te groter de vrede, tot aan het moment dat alleen jij overblijft." waarbij er een groot verschil blijkt te zitten in wat er bij jou overblijft en wat er bij hem overblijft.
Kijken naar de geest, zoals Geurtz zegt, is toch hetzelfde als wat Hab zegt met afstand nemen van de geest?
Nadje is offline  
Oud 19 March 2017, 01:38   #8
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Byron Katie heeft een uitermate goede en bruikbare methode om je aannames, oftewel dat wat je voor waarheid houdt, te onderzoeken. Een volgend stap om vervolgens alle gedachten op waarheid te onderzoeken ligt dan voor de hand. Het komt mij voor dat Byron Katie cursisten heeft, geen volgelingen. Ze vraagt immers onderzoek te doen en niet om haar gedachtegoed over te nemen.
Byron Katie heeft absoluut een goede en bruikbare methode om je gedachten op waarheid te onderzoeken. Zij legt de nadruk, de aandacht op gedachten. Je kunt de aandacht ook op het lichaam richten. Op fysieke gewaarwordingen. Het lichaam is ouder en wijzer. En derhalve ook betrouwbaarder. Het lichaam liegt niet. Het is jammer dat dat een onderbelicht aspect is.
Nadje is offline  
Oud 19 March 2017, 09:52   #9
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje
Kijken naar de geest, zoals Geurtz zegt, is toch hetzelfde als wat Hab zegt met afstand nemen van de geest?
Ja, het is grotendeels hetzelfde, al moet ik bekennen dat ik dat boek niet gelezen heb en dus niet precies weet wat hij daar zegt.

Je kunt echter ruwweg op twee manieren naar de geest kijken.
Je kunt enerzijds de geest als machine beschouwen maar daarnaast kun je de producten ervan beschouwen. In het laatste geval heb je wellicht het gevoel naar de geest te kijken maar is dat in feite niet zo.

Het is hetzelfde als het kijken naar een hoe een boek tot stand komt.
Je hebt het boek en daarnaast het onderwerp van het boek.
Stel dat je werkelijk wilt weten hoe een boek tot stand komt, denk je dan dat je veel zult opschieten met je totaal te verdiepen in een boek over sinaasappelteelt in Andalusi??!

Het is beter en effectiever om de beschouwing over de sinaasappels en Andalusi? helemaal los te laten en je alleen bezig te houden met alle facetten die ten grondslag liggen aan het tot stand komen van een boek.
Het heeft werkelijk niets met sinaasappels te maken!

Als je snapt hoe schrijven in elkaar zit en hoe een schrijver te werk gaat, als je weet hoe een uitgeverij functioneert en welke principes daar een rol spelen, dan krijg je toch een veel beter idee over hoe een boek tot stand komt dan met een studie over sinaasappels in Andalusi?.

Zo is het met de geest ook.
Het beschouwen van de inhoud ervan leidt tot verwarring en chaos, zoals omstandig op dit forum telkens opnieuw gedemonstreerd wordt.
In termen van zelfkennis is het een enorme verspilling van tijd en energie.

Nogmaals, ik heb het boek van Geurtz niet gelezen en ik ga dat ook niet doen. (tenzij ik ervoor betaald word)
Als er iets in staat wat ik al wist is het verspilde tijd en als er iets in staat wat ik nog niet wist heeft het niets met Advaita te maken.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 19 March 2017, 10:38   #10
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot
Je kunt echter ruwweg op twee manieren naar de geest kijken.
Je kunt enerzijds de geest als machine beschouwen maar daarnaast kun je de producten ervan beschouwen. In het laatste geval heb je wellicht het gevoel naar de geest te kijken maar is dat in feite niet zo.
De spijker op zijn kop geslagen!
Rob is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.