Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Robert Adams
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Robert Adams Introduceerde de Advaita Avanta in Amerika en onderwees, zei het kleinschalig, deze traditioneel.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 January 2021, 23:42   #1
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard Awakening versus liberation

Ed Muzika:

http://www.wearesentience.com/awaken...iberation.html

Citaat:
Awakening is not just experiencing special states, or having a revelation of the nature of consciousness. These states and revelations really just show us the path to become empty of our personal selves, empty of all expectation, no longer reactive to external events, slights, personal injuries, hatreds, jealousies or hurts of thousand of sorts. That is, most Advaita people who through self inquiry attain an awakening such as did I, or the Nirvakalpa experiences of Zen, still had a very long way to go to become liberated. This distinction is between awakening and liberation.
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 22 January 2021, 10:41   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
We leven in een wondere wereld/interessante tijden. Volgens Robert Adams is verlichting een zeldzaamheid maar hier op dit forum zijn de Heavy Users allemaal Verlicht. Of Robert zit fout of verlichting is na zijn dood in een versnelde evolutionaire ontwikkeling tot wasdom gekomen.
Wat ik me er nog van herinner was dat Robert van de elementaire advaita leerschool was en in die stroming was realisatie uiterst zeldzaam. Hij is bij Ramana Maharshi in de leer geweest nadat hij op zeer jeugdige leeftijd een verschijning van hem heeft gehad.
Ik herinner mij nog via Ed Muzika dat hij in de groep vertelde uitgetreden uit zijn lichaam regelmatig met enkele aartsvaders van de advaita in een grot zat te converseren. Maar het gaat natuurlijk helemaal niet om verschijnselen (sensatie trekt volk) daar werd je geacht doorheen te kijken.
Ook herinner ik mij dat Robert een lijst had van kenmerken waaraan je moest voldoen om vast te stellen of je/iemand gerealiseerd was. Daar zaten onderdelen bij die nauwelijks haalbaar waren, dus ja in dat kader klopt het wel dat realisatie vrijwel een onmogelijkheid was.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ed Muzika
The point of all this '• beware of teachers who proclaim some special talent, enlightenment or successorship. Beware of those who do a lot of advertising or give expensive workshops. Robert never charged a dime for someone to come to Satsang and never gave any workshops.

As Robert said many times, the best teachers are unknown. They avoid having a large following and are looking for quality not quantity.

However, as he thought very highly of Rajneesh, one of the highest profile teachers of our time, it appears there may be exceptions to this rule.

bron
Een aanbeveling niet zomaar overal achteraan te lopen. Of zoals ik altijd zeg kijk wiens belang er gediend wordt, dat van jou of die van de satsanggever/schrijver die er beter van dreigt te worden.
  Met citaat reageren
Oud 23 January 2021, 01:16   #3
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat ik me er nog van herinner was dat Robert van de elementaire advaita leerschool was en in die stroming was realisatie uiterst zeldzaam. Hij is bij Ramana Maharshi in de leer geweest nadat hij op zeer jeugdige leeftijd een verschijning van hem heeft gehad.
Ik herinner mij nog via Ed Muzika dat hij in de groep vertelde uitgetreden uit zijn lichaam regelmatig met enkele aartsvaders van de advaita in een grot zat te converseren. Maar het gaat natuurlijk helemaal niet om verschijnselen (sensatie trekt volk) daar werd je geacht doorheen te kijken.
Ook herinner ik mij dat Robert een lijst had van kenmerken waaraan je moest voldoen om vast te stellen of je/iemand gerealiseerd was. Daar zaten onderdelen bij die nauwelijks haalbaar waren, dus ja in dat kader klopt het wel dat realisatie vrijwel een onmogelijkheid was.



Een aanbeveling niet zomaar overal achteraan te lopen. Of zoals ik altijd zeg kijk wiens belang er gediend wordt, dat van jou of die van de satsanggever/schrijver die er beter van dreigt te worden.
Ehm.... gaat het hier nog over zelfkennis? Als we het over persoonlijk belang hebben, gaat het dan sowieso niet gewoon over ego-belang?

Zomaar een spontane vraag.... JaKnIk
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 23 January 2021, 10:27   #4
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Ehm.... gaat het hier nog over zelfkennis? Als we het over persoonlijk belang hebben, gaat het dan sowieso niet gewoon over ego-belang?

Zomaar een spontane vraag.... JaKnIk
Naar de bekende weg ?
  Met citaat reageren
Oud 24 January 2021, 02:42   #5
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Naar de bekende weg ?
😉

Het is helder, als het gezien is....
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Eckhart Tolle - Awakening in the Now. Aart Eckhart Tolle 0 9 March 2013 19:31
Liberation from the LIE. Aart Overige religie 1 31 October 2012 18:55
Simple truth, awakening, power of now. Aart Eckhart Tolle 0 26 August 2011 23:47
Never Too Late for Awakening Aart Eckhart Tolle 0 26 August 2011 23:25
The Simple Path To Inner Liberation Aart Eckhart Tolle 0 26 August 2011 23:15


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:51.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.