Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 May 2013, 11:38   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Zou jij jezelf willen verliezen.

If i lose myself

Wat versta jij onder dat 'jezelf'?

Wat zou er gebeuren als je dat 'jezelf' zou verliezen.

Je morgenochtend wakker wordt, de ogen opent, uit bed stapt en plots merkt dat het 'jezelf' er niet meer is.

Hoe zou je dat vinden?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 12:23   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
If i lose myself

Wat versta jij onder dat 'jezelf'?

Wat zou er gebeuren als je dat 'jezelf' zou verliezen.

Je morgenochtend wakker wordt, de ogen opent, uit bed stapt en plots merkt dat het 'jezelf' er niet meer is.

Hoe zou je dat vinden?
Het is leuk om mijn eigen zelf te zien stoethaspelen, het zou me niet uitmaken wanneer ik s'morgens wakker zou worden en het vertrouwde me zelf niet zou zien, ik zou immers van dat zelf geen weet meer hebben, ik heb het verloren.

Als het zoals bij Alzheimer wat langzamer gaat zou het me ook storen, zoals ik dat bij degenen die het hebben kan waarnemen, dat ik de betekenis van dingen rondom mij kwijtraak.

Maar niets van dat alles is het geval, dus waarom zou ik me er mee bezighouden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 14:18   #3
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
If i lose myself

Wat versta jij onder dat 'jezelf'?

Wat zou er gebeuren als je dat 'jezelf' zou verliezen.

Je morgenochtend wakker wordt, de ogen opent, uit bed stapt en plots merkt dat het 'jezelf' er niet meer is.

Hoe zou je dat vinden?
Je kan jezelf verliezen in een relatie en dan wordt je verdere leven door de wil van een ander die controle over je zal nemen helemaal verder gestuurd. Je zal het instrument van een ander worden.
Wat ik daar nu van vind is afhankelijk van degene die dan de controle heeft.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 14:51   #4
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

(Lily, wat jij hierboven beschrijft lijkt me hoe dan ook niet goed. Hoe kan een mens zich ontwikkelen als een ander zijn/haar leven stuurt?)

Aart, jouw voorbeeld vind ik nogal theoretisch. Neurologisch gezien ben je in dat geval een zombie? Ik kan me er niets bij voorstellen. Het is een extreem gedachtenexperiment, zo neem ik aan. Zie jij het als een 'rigoreus kwijtraken van het ego'? Wil je ons laten nadenken over wat dat 'jezelf' nou precies is? Ik denk bijv. dat je dan o.a.(!) je geheugen zult kwijt zijn. Hoeveel is er niet gebouwd op het geheugen? En dat is dan nog vaak ernstig vervormd geraakt ??k, in de loop der tijd (we schijnen het bij te stellen naar believen!).

Wat heb je voor ogen met je vraag? Misschien aantonen hoe weinig waard dat 'zelf' eigenlijk is?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 14:57   #5
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
If i lose myself

Wat versta jij onder dat 'jezelf'?

Wat zou er gebeuren als je dat 'jezelf' zou verliezen.

Je morgenochtend wakker wordt, de ogen opent, uit bed stapt en plots merkt dat het 'jezelf' er niet meer is.

Hoe zou je dat vinden?
Antw. Geen idee.

Vraag: Weet jij het?
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 14:57   #6
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Lily, wat jij hierboven beschrijft lijkt me hoe dan ook niet goed. Hoe kan een mens zich ontwikkelen als een ander zijn/haar leven stuurt?)

Aart, jouw voorbeeld vind ik nogal theoretisch. Neurologisch gezien ben je in dat geval een zombie? Ik kan me er niets bij voorstellen. Het is een extreem gedachtenexperiment, zo neem ik aan. Zie jij het als een 'rigoreus kwijtraken van het ego'? Wil je ons laten nadenken over wat dat 'jezelf' nou precies is? Ik denk bijv. dat je dan o.a.(!) je geheugen zult kwijt zijn. Hoeveel is er niet gebouwd op het geheugen? En dat is dan nog vaak ernstig vervormd geraakt ??k, in de loop der tijd (we schijnen het bij te stellen naar believen!).

Wat heb je voor ogen met je vraag? Misschien aantonen hoe weinig waard dat 'zelf' eigenlijk is?
Oh ja ik had dat woordje zombie ook wel even in gedachten, maar zag meteen heel de reutemeteut van beelden die iemand bij een zombie heeft verschijnen en dat negatief beeld wilde ik daarom opzettelijk niet meedelen, nu verschijnt het dus wel.

Ja wel daar zie ik een ontwikkeling (een dimensie, een andere kijk, een grote verandering) die zal ontstaan. Er schuilt natuurlijk ook een groot gevaar in en daarom ook heel belangrijk wie de controle heeft. Dat is een heel moeilijke taak.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 14:59   #7
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
(Lily, wat jij hierboven beschrijft lijkt me hoe dan ook niet goed. Hoe kan een mens zich ontwikkelen als een ander zijn/haar leven stuurt?)

Aart, jouw voorbeeld vind ik nogal theoretisch. Neurologisch gezien ben je in dat geval een zombie? Ik kan me er niets bij voorstellen. Het is een extreem gedachtenexperiment, zo neem ik aan. Zie jij het als een 'rigoreus kwijtraken van het ego'? Wil je ons laten nadenken over wat dat 'jezelf' nou precies is? Ik denk bijv. dat je dan o.a.(!) je geheugen zult kwijt zijn. Hoeveel is er niet gebouwd op het geheugen? En dat is dan nog vaak ernstig vervormd geraakt ??k, in de loop der tijd (we schijnen het bij te stellen naar believen!).

Wat heb je voor ogen met je vraag? Misschien aantonen hoe weinig waard dat 'zelf' eigenlijk is?
Pionne, wat versta jij onder dat 'jezelf'?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 15:09   #8
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Antw. Geen idee.

Vraag: Weet jij het?
Ja.

Moi, wat versta jij onder dat 'jezelf'?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 16:54   #9
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ja.

Moi, wat versta jij onder dat 'jezelf'?
Dat ik het ook weet.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 23 May 2013, 18:36   #10
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lily Bekijk bericht
Je kan jezelf verliezen in een relatie en dan wordt je verdere leven door de wil van een ander die controle over je zal nemen helemaal verder gestuurd. Je zal het instrument van een ander worden.
Wat ik daar nu van vind is afhankelijk van degene die dan de controle heeft.

Ah,....dus als je die iemand leuk vind mag die jou controleren?
Of hoe bedoel je je laatste zin?
Hans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.