![]() |
Groepsbewustzijn *
Citaat:
Ik voel wel wat voor deze theorie, omdat het in menselijk lichaam vergelijkbaar werkt. Afzonderlijke cellen gaan dood, er worden nieuwe aangemaakt, en door dit proces wordt het gehele lichaam in stand gehouden. Misschien kan Aart er ook iets mee? Het is toch sneu als je om elke dode vlieg zit te huilen. Kun je om elke dode cel wel gaan wenen. Zo is de aarde inderdaad een tranendal. |
Citaat:
Aansprekend voorbeeld trouwens dat van die hand. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Toch? |
Citaat:
|
Hans, Lia stelt dat het menselijk lichaam aldus werkt. Als een geheel, waarin soms celletjes sterven. Het menselijk lichaam is dus hier het 'collectief', het geheel, terwijl door Steiner een gehele diersoort als collectief wordt gezien, als één lichaam. Alle apen behoren tot het 'collectief aap', ze bestaan a.h.w. niet als individu.
Waarom alle mensen bij elkaar opgeteld dan ook niet 'slechts' als een collectief zien, en niet als allemaal losse, 'goddelijke', individuen Een mens is niet meer dan een door geëvolueerde aap, nietwaar? (Of is dit laatste slechts een idee en moet ik mij bescheidener opstellen?! WiNk) |
Citaat:
Dat het enkel het beeld wat we van onszelf hebben en het niet vanuit het NU leven maar vanuit onze belevingswereld de oorzaak is van geen ontspannen en simpel leven te ervaren. Maar SEM zal dat wel weer een smoesje van mij vinden, het onderdrukken van gevoelens, etc, etc, dat ik DENK een simpel en vredig leven te hebben. Het feit is enkel dat het LEVEN mij ook gelooft en me werkelijk totaal geen onvredigheid en onsimpelheid toebedeelt. Okay op wat onnozele forumidioten na dan. |
Citaat:
|
Citaat:
De mens dient zich te onderscheiden van dieren, als een zelfstandig, onafhankelijk en bewust individu. Het middel daartoe zijn o.a het bewustzijn en denkvermogen, waarmee opkomende emoties beteugeld worden, gelijk een ruiter zijn paard een bepaalde richting opstuurt. |
Citaat:
Het lijkt dan wel of ego gelijk word gesteld aan dierlijk, ongecontroleerd, instinctief, zie jij dit zo Lia? |
Citaat:
De onderliggende oorzaak komt m.i wel voort uit ego. Dieren kennen volgens mij geen ego. De leeuw grijpt een hertje om hij instinctief moet eten. Hij wil hertje niet bezitten, is niet op prestatie uit. |
Citaat:
|
Citaat:
"De mens dient zich te onderscheiden van dieren, als een zelfstandig, onafhankelijk en bewust individu. Het middel daartoe zijn o.a het bewustzijn en denkvermogen, waarmee opkomende emoties beteugeld worden, gelijk een ruiter zijn paard een bepaalde richting opstuurt." Mooi gezegd overigens! *) Zie evt. hieronder, over de 'spiegelproef', die maar heel weinig diersoorten doorstaan. Dieren leven meer op de automatische piloot, meer vanuit de driften van hun lichaam. Wikipedia over de spiegelproef: Citaat:
|
Ik weet niet of je kunt zeggen dat dieren zich kunnen "verplaatsen" in soorgenoten. Het stelen/verbergen van voedsel door gaaien kan gemeenschappelijke eigenschap zijn, voortkomend uit gemeenschappelijk bewustzijn, zodat ze gelijk gedrag vertonen.
Weet wel, dat van bijv. apen bekend is dat zij beredenerend oorzaak/gevolg gedrag vertonen. Zij kunnen namelijk samenwerken om aan voedsel te komen, en maken hiervoor ook "gereedschap". Zelfbewustzijn houdt o.a. in, dat er (tot op zekere hoogte) zelfstandig, onafhankelijk geleefd/gedacht kan worden. En ik zie geen enkel dier zelfstandig leven. Of het moet een solitair levende olifant zijn. Maar dat is dan vaak een zieke of oude fant, die uit de groep is gestoten. |
Hee Lia,
Van olifanten is wel bekend dat ze bijzonder zorgzaam kunnen zijn richting zieke soortgenoten. Misschien is er bij sommige diersoorten een rudimentaire vorm van zelfbewustzijn, en een zekere vorm van empathie (bioloog en primaten-onderzoeker Frans de Waal schrijft hier mooie boeken over), maar van zelfreflectie lijkt me geen sprake! Dat kunnen alleen mensen, zo lijkt me. En dan ook nog niet iedereen in dezelfde mate! GlAd (Dieren die de test --spiegelproef-- met succes hebben afgelegd, zijn chimpansees, orang-oetans, bonobo's, dolfijnen (tuimelaars), eksters, en Aziatische olifanten. Bron: Wikipedia.) |
Olifanten zijn uitermate zorgzaam. Niettemin worden oude, zieke olifanten uit groep gestoten. Ze zijn zeer gevaarlijk (o.a. in confrontatie met mensen). Heb er ooit eentje van dichtbij meegemaakt. Verscheen plotseling op de weg uit het niets. Veel getoeter uit slurf en flapperende oren. Bijna hele auto in de puree.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kan iemand proberen om mij uit te leggen waarom het bestuderen van gedrag van dieren een meerwaarde heeft bij het begrijpen van gedrag van mensen? Het gedrag van dieren is ongelofelijk interessant, maar m.i. toch niet om daar vergelijkingen uit te trekken met menselijk gedrag.
Overigens doet men dierproeven (medicatie en cosmetica) bij voorkeur op ratten, omdat die qua constitutie het meest dicht bij de menselijke constitutie komt. Dus als men een vergelijking wil maken tussen dier en mens, dan is een studie van de rat aan te raden. http://www.bol.com/nl/p/hoe-word-ik-...1004001575374/ |
Citaat:
|
Wie beweert hier dat het gedrag van dieren meerwaarde heeft? Door het gedrag van dieren te bestuderen, zal nu juist blijken of er al dan niet vergelijkingen te treffen zijn met menselijk gedrag en op welk gebied.
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens Steiner heeft de mens meerdere lichamen. Fysiek lichaam heeft hij gemeen met mineralen, etherisch lichaam met planten, astraal lichaam met dieren, en onderscheidt hij zich van die drie door o.a. zelfbewustzijn. Het gaat mij niet om Steiner, maar vind deze theorie interessant, en kan er wel in meegaan. Het zou betekenen dat er op astraal vlak overeenkomst bestaat tussen dieren, en "dierlijk" gedrag (instinctief, lager groepsbewustzijn) van mensen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En stel dat er vergelijkingen te treffen zijn, zou het dan niet handiger zijn om direct het menselijk gedrag te onderzoeken? Wat zou je, via dierlijk gedrag, te weten willen komen? En nog dichter bij huis, waarom niet meteen het eigen gedrag aan een onderzoek onderwerpen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat mij erom, dat wetenschappers beweren dat alles bij de mens uit het brein voortkomt, dus een lichamelijk oorzaak heeft. Tegenwoordig veronderstellen meer wetenschappers dat dit onjuist is. Alles zou uit bewustzijn voortkomen als soort spontane intuïtieve ingeving, waarvan de impulsen VIA brein op lager niveau verwerkt worden tot gedachten. Ik weet niet of je dit ondersteuning aanname kunt noemen. Je constateert iets, namelijk onverklaarbaar gedrag bij dieren. Je krijgt een idee inzake oplossing en je gaat bekijken of dit al dan niet klopt. |
Citaat:
Hoe zie jij dat dan, Rob? Oprechte vraag, ben benieuwd naar jouw visie hieromtrent. |
Citaat:
Maar dit is een forum bedoelt voor zelfonderzoek. De eerste stap is m.i. om die eindeloze blik naar buiten en ver weg nu eens naar binnen en dichtbij te richten. In hoeverre ben je bereid om je eigen gedrag, handelen, denken, voelen aan een onderzoek te onderwerpen? En in hoeverre kom je toe aan het stellen van wezenlijke vragen die dicht bij huis liggen of die gaan over de wezenlijke aard der dingen (i.c. de vraag wie / wat ben ik)? Wat is dat trouwens, in jouw kijk, dat zelfbewustzijn? |
Citaat:
(Voor nu wil ik je slechts laten weten dat ik over je reactie ga nadenken. Ik kom er nog op terug, op de vragen die je me stelt (waarvoor dank). Ik heb barstende koppijn op dit moment?) |
Citaat:
Wat maakt dat ineens de vraag hier omhoog komt of dieren ook wel eens last van hoofdpijn hebben. Of is dat aan mensen voorbehouden? GlAd Mijn reactie begon doordat ik zag dat er vergelijkingen tussen mens en dier gemaakt werden hier en ik vroeg me af wat daar de bedoeling van is. Als je goed zoekt zullen er overeenkomsten en verschillen te vinden zijn. En wat zegt dat dan? Klopt, in het kader van zelfonderzoek is het m.i. niet relevant. Verder denk ik (maar dat is een veronderstelling) dat er vooral gezocht wordt naar een bevestiging van aannames. |
Citaat:
|
Citaat:
Niemand is zich ooit bewust geworden te Zijn in lawaai en veel bombarie. Punt is dat lawaai, bombarie, kortom oplaaiende emoties als hoge golven het stille Zijn versluieren. Vandaar dus die beteugeling. |
Citaat:
Nee,....geef mij maar een stil en rustig kind! Heerlijk! Beteugelen die hele handel,..... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wagen + wielen symboliseren vormleven en levensrad. Paard staat voor emoties/gedachten. Arjuna heeft als ruiter/wagenmenner de leiding op weg naar het doel: zelfrealisatie. Arjuna is waarnemer van zijn emoties en gedachten, en geeft er sturing/leiding aan. De pointe is, dat wij ons niet moeten laten besturen/leiden door onze emoties en gedachten, en daar willoos slachtoffer van worden. |
Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:23. |
Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.