|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
25 May 2013, 11:42 | #1 | |
Asprirant lid
|
Groepsbewustzijn *
Citaat:
Ik voel wel wat voor deze theorie, omdat het in menselijk lichaam vergelijkbaar werkt. Afzonderlijke cellen gaan dood, er worden nieuwe aangemaakt, en door dit proces wordt het gehele lichaam in stand gehouden. Misschien kan Aart er ook iets mee? Het is toch sneu als je om elke dode vlieg zit te huilen. Kun je om elke dode cel wel gaan wenen. Zo is de aarde inderdaad een tranendal. |
|
25 May 2013, 12:22 | #2 | |
Forumbaas
|
Citaat:
Aansprekend voorbeeld trouwens dat van die hand. |
|
25 May 2013, 13:09 | #3 |
Asprirant lid
|
Een soort gemeenschappelijk bewustzijn als achterliggend groepswezen zou veel kunnen verklaren. Signalen zien we o.a. bij insecten (zwerm vliegen, mieren die ieder gelijk cellen een speciale taak hebben), maar in het bijzonder ook bij vogeltrek, dolfijnen en orka's.
|
25 May 2013, 14:20 | #4 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
25 May 2013, 14:38 | #5 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Toch? |
||
25 May 2013, 14:39 | #6 |
Asprirant lid
|
|
25 May 2013, 14:59 | #7 |
Asprirant lid
|
Hans, Lia stelt dat het menselijk lichaam aldus werkt. Als een geheel, waarin soms celletjes sterven. Het menselijk lichaam is dus hier het 'collectief', het geheel, terwijl door Steiner een gehele diersoort als collectief wordt gezien, als één lichaam. Alle apen behoren tot het 'collectief aap', ze bestaan a.h.w. niet als individu.
Waarom alle mensen bij elkaar opgeteld dan ook niet 'slechts' als een collectief zien, en niet als allemaal losse, 'goddelijke', individuen Een mens is niet meer dan een door geëvolueerde aap, nietwaar? (Of is dit laatste slechts een idee en moet ik mij bescheidener opstellen?! WiNk) |
25 May 2013, 15:19 | #8 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Dat het enkel het beeld wat we van onszelf hebben en het niet vanuit het NU leven maar vanuit onze belevingswereld de oorzaak is van geen ontspannen en simpel leven te ervaren. Maar SEM zal dat wel weer een smoesje van mij vinden, het onderdrukken van gevoelens, etc, etc, dat ik DENK een simpel en vredig leven te hebben. Het feit is enkel dat het LEVEN mij ook gelooft en me werkelijk totaal geen onvredigheid en onsimpelheid toebedeelt. Okay op wat onnozele forumidioten na dan. |
|
25 May 2013, 15:22 | #9 |
Missionaris
|
|
25 May 2013, 15:43 | #10 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
De mens dient zich te onderscheiden van dieren, als een zelfstandig, onafhankelijk en bewust individu. Het middel daartoe zijn o.a het bewustzijn en denkvermogen, waarmee opkomende emoties beteugeld worden, gelijk een ruiter zijn paard een bepaalde richting opstuurt. |
|