|
Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
21 October 2024, 22:28 | #1 | |||
Jubilaris
|
Osho achterhaald?
Citaat:
Daarnaast was Osho ook veelvuldig verwikkeld in aardse zaken in zijn hoedanigheid van 'ik' in de wereld. Hij ageerde niet zelden, op persoonlijke titel, tegen absurde uitspraken van kerk of staat. Maar zeker ook stak hij de draak met absurde verwachtingen van volgelingen. Daarboven was hij geboorteland gebonden al spiritueel en daarbij zeer belezen. Hij herkende uit de vele stromingen en religies, zeer verdienstelijk, wat er wel of niet in het licht van Waarheid door werd uitgedragen. Citaat:
Citaat:
24 October 2024, 12:01 | #2 |
Jubilaris
|
Emoties zijn energieën die zich een weg naar buiten zoeken. Die energie kan ook worden opgeroepen door niet uit een in zichzelf voorkomende ervaring. De ontstane gedachten over ervaringen van anderen nopen eveneens tot uitleven. Er is dan van zoiets als 'plaatsvervangende' schaamte, ongenoegen of verontwaardiging sprake. Zo heeft iemand, bijvoorbeeld, gelezen of gehoord over sex met minderjarige kinderen in de commune van Osho. Dan komt het door beeldvorming en gedachten tot een ontlading van energie terwijl het voorval niets uitstaande heeft met een eigen ervaring. Als gevolg daarvan gaat iemand afstand nemen van alles wat er onder de noemer van een bepaalde persoon heeft plaatsgevonden, ook het goede dat het heeft voortgebracht. Maar er zijn ook andere ervaringen. Toch als er iemand op een door jou zelf gehesen schild van een voetstuk valt is dat alleen maar goed. Het gaat nooit over een specifiek persoon maar om de vertolking van Waarheid.
Persoonlijk wilde ik niet naar de commune van Baghwan in Puna vanwege het lezen van het boek van Lin Stevens 'Een schijn van heiligheid' dat beschreef hoe arme hongerige Indiers voor de poort van de Ashram waren gezeten waar het binnen in schrille tegenstelling daarmee een vertoon was van decadente luxe. Oftewel er werd een groep afgescheiden van de mogelijkheid tot zoiets als verlichting. Als het voor een arme sloeber niet was weggelegd hoefde het voor mij ook niet. Toch school hierin een wijze les, die ik toendertijd niet bij machte was te zien. Het gaat niet om uiterlijk vertoon en inmiddels is ook wel duidelijk dat de aanwezigheid in een commune helemaal geen vereiste is. In tegendeel, een gemeenschap, zo blijkt, wordt al snel onbeheersbaar, een ongeleid projectiel zonder maatregelen als wetten en plichten tot zelfs een gewapende macht.
26 October 2024, 17:38 | #3 |
Jubilaris
|