|
Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
26 October 2024, 17:50 | #1 | |||
Jubilaris
|
Osho en sexuele vrijheid.
Citaat:
26 October 2024, 18:42 | #2 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Eigenlijk zegt het mij iets anders, namelijk datgene wat ik hier altijd verkondig dat je niet van het heil van een persoon afhankelijk bent wanneer je leert werken met datgene wat we hier doen, te weten waarheidvinding (altijd zonder inmenging van anderen mogelijk). Ook geraliseerden, en als Osho dat is, 'heten' in Waarheid te zijn en weten intrinsiek hoe ze zich tot de wereld te verhouden hebben.
27 October 2024, 10:31 | #3 | ||||||||
Jubilaris
|
Citaat:
Het eeuwige waarschuwende vingertje van Dorje, denk niet dat je er al bent. De (sexuele) neigingen van Osho staan ter discussie. De man moet ontwaakt zijn en niet verlicht met zulke neigingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
28 October 2024, 09:46 | #4 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Realisatie of verlichting is afwezigheid van een 'ik' of 'ego' in de configuratie mens geheten. Het 'hechten' behoort toe aan het arsenaal van een 'ik'. De constatering ergens aan te hechten is dus afkomstig van een 'ik' en komt niet voor in een hoedanigheid van een niet-ik, oftewel een wat we gerealiseerde noemen. Het chargeren door het een mentale ziekte te noemen wil, naar mijn mening, aangeven dat dit gebeuren van vereenzelviging met realisatie op grote schaal plaats vindt. Daarbij dat dat feitelijk net zo'n misinterpretatie is als te menen een 'ik' of 'zelf' te zijn. Overigens een verlichtingservaring is een, het woord zegt het al, ervaring. Dus een veranderlijke toestand en daarom nogmaals alles wat veranderlijk is ben je niet, oftewel het is geen uiteindelijke bevrijding.
28 October 2024, 10:00 | #5 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
28 October 2024, 10:17 | #6 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Daarnaast moet er nog even een misverstand worden opgeruimd. Ieder mens heeft namelijk een aard van zijn, zoiets als instincten waarover het 'ik' geen zeggenschap heeft. Dus het kan verwarrend en moeilijk te bepalen zijn of de getoonde aard van een mens een 'ik' of 'ego' kwestie is.
28 October 2024, 10:51 | #7 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
30 October 2024, 23:31 | #8 |
Jubilaris
|
Wel grappig dat de (vermeende) gebeurtenissen in de commune van Osho 34 jaar later nog voor beroering zorgen. Ik heb net even een chat met ChatGTP gehad over de gewone en seksuele schandalen in de Osho commune en vroeg:
'Volgens advaita is er in essentie alleen het onpersoonlijke bewustzijn waarin alles verschijnt en verdwijnt. Hoe de gebeurtenissen in de osho commune te zien vanuit deze invalshoek?' Het Antwoord was: Vanuit het perspectief van advaita – waarin wordt gesteld dat er in wezen alleen onpersoonlijk bewustzijn is waarin alle fenomenen verschijnen en verdwijnen – zouden de gebeurtenissen in de Osho-commune kunnen worden gezien als tijdelijke manifestaties binnen het onpersoonlijke bewustzijn zelf. Dit impliceert dat de handelingen, schandalen, drama’s en ervaringen uiteindelijk geen blijvende realiteit hebben en enkel voorbijgaande verschijningen zijn in het ene bewustzijn.
31 October 2024, 10:10 | #9 | |||||
Jubilaris
|
Citaat:
Kortom we spelen het goddelijke spel. We kunnen ook al bestaat onze wereld niet de droom leven dat het bestaat en daarin ons ding doen en ondertussen 'weten' (in absolute zin) wat er werkelijk aan de hand is. Maar dit alles zijn en doen is dus allemaal werkelijkheid geworden vanwege ons geloof in het bestaan van deze droom. Het zichzelf lerende AI zal deze tekst ook wel weer integreren zodat het straks overal te lezen is. Maar onthoud: het is allemaal alleen maar kennis als het niet gevolgd wordt door een gedegen zelfonderzoek. Het is zaak door te doen ten diepste te integreren wat deze woorden betekenen.