|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
2 December 2024, 10:22 | #41 |
Jubilaris
|
Vrienden,
Als we het idee van 'probleem' onderzoeken, wordt het vaak duidelijk dat het pas ontstaat in de geest, door interpretaties, verlangens en identificaties. In essentie is alles wat we ervaren denkbeeldig—een mentale constructie die voortkomt uit gedachten en overtuigingen. Wat we als een probleem ervaren, is vaak niet iets wat vaststaat of objectief bestaat, maar een interpretatie van een situatie, beïnvloed door onze verlangens, angsten of overtuigingen. Wanneer we kijken naar wat er werkelijk is, zonder de mentale lading van "goed" of "slecht," "probleem" of "oplossing," kunnen we zien dat alles gewoon is, zonder een vaststaand conflict. Het is het denken dat van alles een probleem maakt, maar in de kern is er misschien niets dat werkelijk een probleem is, tenzij we er een van maken. In die zin kun je zeggen dat er geen werkelijk probleem is, en dat alles denkbeeldig is in de zin dat het een tijdelijke, veranderlijke ervaring is, voortgebracht door de geest. Ook volgens Nāgārjuna zijn er geen lijden en problemen. Nāgārjuna’s filosofie, zoals uiteengezet in de Mūlamadhyamakakārikā, benadrukt de leegte (śūnyatā) van alle dingen, inclusief concepten zoals lijden en problemen. Hij stelt dat niets een inherent, zelfstandig bestaan heeft; alles ontstaat in afhankelijkheid van andere dingen (pratītyasamutpāda). Wanneer je dit ten diepste begrijpt, zie je dat lijden en problemen geen vaste, objectieve realiteit hebben. Ze bestaan slechts relatief, afhankelijk van concepten, overtuigingen en onze gehechtheid aan ideeën over een "zelf" dat zou lijden. Zonder die gehechtheid vallen de begrippen lijden en problemen weg, zoals golven die verdwijnen als je ophoudt ze water te noemen. Volgens Nāgārjuna is het idee van een probleem daarom een projectie van een verkeerd begrepen realiteit. Het inzicht in leegte leidt tot bevrijding van deze projecties, en daarmee ook tot het doorzien van lijden als een illusie. Het lijden is er slechts zolang we vasthouden aan een idee van dualiteit—zoals goed en kwaad, mij en de ander, probleem en oplossing. In de ultieme zin is er geen scheiding, geen vaststaand zelf, en daarmee ook geen lijden.
2 December 2024, 10:27 | #42 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Je geraakt steeds verder van huis. Citaat:
Dat is ook het grote struikelblok bij gedegen zelfonderzoek. Het aanwezige zelf moet dat onderzoek (of zoals hier de verandering) waar maken. Als het zelf graag verandering wil vanwege het lijden werkt het mee, maar zodra het dreigt aan zichzelf te verliezen gaat het dwars liggen. Je kunt, zoals voorgesteld, proberen het zelf weg te redeneren maar het gaat onherroepelijk weer opspelen.
3 December 2024, 10:36 | #43 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
De omstandigheid dat je de oceaan bent wil niet zeggen dat er geen golven zijn. Het is zo dat het woord lijden een beladen woord is en dan gaat de lading er van pijn veroorzaken. Vervang je dat door een woord met een minder beladen connotatie zoals 'liefde' dat is het minder zwaar te ondergaan of beter gezegd wordt het gretig ontvangen. Wordt het geen 'liefde' of 'lijden' genoemd dan is er slechts een gewaarwording die een al dan niet plezierige omstandigheid aangeeft waarmee de gedachten niet onmiddellijk op de loop zijn gegaan.
5 December 2024, 10:12 | #44 |
Jubilaris
|
Niemand denkt.
Denken gebeurt. Gedachten verschijnen spontaan, als golven in de oceaan. Je bent niet de eigenaar van die golven, maar je bent de oceaan waarin ze opkomen en weer verdwijnen. Dit betekent dat het denken onderdeel is van het grotere geheel van bewustzijn, zonder dat er een "denker" als afzonderlijke entiteit nodig is. In Nāgārjuna’s leer van de Mādhyamaka maakt hij duidelijk dat alle verschijnselen, inclusief lijden en problemen, leeg (śūnya) zijn van inherente bestaan. Dit betekent niet dat ze niet verschijnen, maar dat ze geen onafhankelijke, vaste kern hebben. Alles ontstaat en verdwijnt door afhankelijk ontstaan (pratītyasamutpāda), zonder een "zelf" dat ergens aan ten grondslag ligt. In dit perspectief wordt lijden niet ontkend als ervaring, maar doorzien als relatief, afhankelijk van onze gehechtheid aan het idee van een vast "ik" dat lijdt. Wanneer dat idee wegvalt, valt ook de substantie van lijden weg. Zoals Nāgārjuna zei: "Waar geen essentie is, daar is geen geboorte, geen sterven, geen lijden, geen einde van lijden."
5 December 2024, 10:20 | #45 |
Jubilaris
|
Ik kan dat wel onderschrijven.
Maar, in die setting van niet zijn, daar is niemand. In de letterlijke betekenis, maar niet in de persoonlijke ervaring. Dus dit, het kennis dragen hoe het in elkaar steekt, is helemaal niet de kwestie. De kwestie hier is duidelijk hoe kom ik 'los' van de persoonlijke ervaring, of feitelijk hoe word ik die 'niemand'. De vraag 'wie ben ik' of eigenlijk 'wat ben ik' nou feitelijk komt op en die vraag, zowel als de omstandigheid, vraagt om oplossing. Gaan we nu de weg van psychedelica of gedegen zelfonderzoek? In jouw optiek is het de weg die al voor je was uitgeschreven en maken in jouw optiek anderen met hun reeds uitgestippelde weg geen schijn van kans als dat niet in de sterren is geschreven. Wat is dan de betekenis van jouw aanwezigheid want je kunt dus op geen enkele wijze dienstig zijn. Mijn versie is, als we menen te zijn, hebben we in die omstandigheid namelijk ook de keus. Zelf had ik na verloop van tijd wel genoeg van al dat beschrijven zonder ook maar het geringste effect op de omstandigheid en ben de weg van Waarheidvinding gegaan.
5 December 2024, 10:52 | #46 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Oftewel zo'n eigendomsrecht kan onmogelijk dat wat 'Waarheid' is vertegenwoordigen. Copyright © at all times by no one else but Waarheid and without the possesion of any titel.
5 December 2024, 16:53 | #47 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Je kan jezelf in je eigen besloten gebeuren bevragen. Citaat:
Waarom dan toch iemand weren? Wel wanneer je contraproductief bent aan een forumdoelstelling. Dat is hier wanneer je iets anders propageert dan het doen van gedegen zelfonderzoek. Op een Boeddha forum een oneigenlijke teneur tracht in te voeren dan het forum wenst voor te dragen. Je kunt je ook in schaapskleren voordoen door je als geïnteresseerd in Boedhisme te gedragen om als een wolf de heersende cultuur te ondermijnen. In zulke gevallen wordt je voortdurend in de gaten gehouden.
6 December 2024, 14:16 | #48 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Dat doet zich, zoals is gebleken, ook op het Boeddhaforum gevoelen. Je dient elkaar daar met alle egards te behandelen en bovenal niet te kwetsen. In het kader van het gedegen zelfonderzoek kan zoiets uiteraard niet bestaan. Het gaat hier om dat 'ik' dat het zicht op datgene 'wat' je bent belemmerd en dus aangetoond moet worden als zijnde de veroorzaker. Het Boeddhisme is wat betreft de bescherming van 'ik' geen uitzondering. Nagenoeg de hele traditie van spirituele leraren schonk geen specifieke aandacht aan de kapitein op het schip. Wellicht dat dat in de oosterse wijsheid ook niet echt een rol speelde, maar in onze westerse cultuur neemt de rol van het 'ik' een prominente plaats in en staat het respect ervoor hoog op de ranglijst.
6 December 2024, 15:07 | #49 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mij serieus nemen wanneer ik me gedraag alsof ik gerealiseerd bent is naïef. Het kan mijn ego zijn die je bewerkt om met mijn gedachten mee te gaan. Juist om redenen dat geen externe invloeden vat op je krijgen doe je gedegen zelfonderzoek in je eigen besloten kring zonder invloed van buitenaf.
7 December 2024, 09:27 | #50 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Spreken we over neigingen dan hebben we het namelijk over de honger van het 'ik' naar een comforttabel leven, aanzien en vervolgens macht. Doen we gedegen zelfonderzoek dan zijn deze neigingen, gezien de aard van dat onderzoek, al 'doorzien'. Er is daarvan geen na-ijlen of iets dat nog weer een grondige beoefening behoeft. Je moet dat onderzoek nog wel eerst doen. Om kennelijk reden van twijfel over zichzelf was Dorje op dit forum gebrand op het wijzen van de valkuil tot ego neigingen zonder deze ooit aan te tonen want dat kon hij niet. Dit forum heeft als speerpunt het onderzoeken van egoneigingen (omdat deze het doen van zelfonderzoek ondermijnen) en deze werden dan ook herhaaldelijk voor het voetlicht gebracht. En dit dan zonder interesse voor het aantonen daarvan door Dorje want dat zou hem dan z'n stokpaardje kunnen ontnemen. Al dit geschrijf is noodzakelijk vanwege het niet in Waarheid zijn. Waarom is het verlangen daar dan niet op gericht in plaats van op het alsmaar meer kennis daarover opdoen om er eindeloos op een forum over te kunnen blijven oreren?