|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
28 June 2010, 13:42 | #61 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
28 June 2010, 14:38 | #62 |
Missionaris
|
Ow zo, ja ok dan ligt het ter andere zijde. Ik vind het systeem dat ze (voorheen of nog) in india kennen, dat de spiritueel gezaghebbende (zeg maar) wordt onderhouden door de volgelingen door hem van onderdak en voedsel te voorzien. Meer krijgt ie niet, het moet per slot van rekening geen lucratief baantje worden (dat heeft Osho vast verkeerd begrepen).
|
28 June 2010, 14:52 | #63 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Osho was ook een showman... Jiddu Krishnamurti werd ook onderhouden. Hij zei dat ie de rijkste man op aarde had kunnen zijn, alles werd hem - vanwege zijn mooie ogen - aangeboden, kastelen, dure auto,'s, enzovoort. Hij wees dus veel van de hand en wat geaccepteerd werd verdween in de stichting. |
|
28 June 2010, 15:33 | #64 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het worden van wat je al bent vraagt alleen een afleggen van ideeën daarover, hetgeen je zelf moet verrichten. Mijn idee is dat het werk door jezelf wordt gedaan en waarvoor je dus niet gestraft hoeft te worden door in je buidel te moeten tasten. Tevens is het voor mensen die niks te besteden hebben dan ook niet weggelegd. Iemand die er geld mee verdiend heeft een belang (namelijk geld verdienen) en is niet onbevooroordeeld. Het gaat om dienstbaarheid en dat kan niet eens in geld worden uitgedrukt. Ik heb veel meer redenen maar volsta hiermee. |
|
28 June 2010, 15:51 | #65 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Maar een goeie leraar verdient het beste. |
|
29 June 2010, 01:00 | #66 | |
In memoriam
|
Citaat:
Inzichten zijn onbetaalbaar. Maar daarom is er niks mis met het betalen van geleverde diensten. Of ze al of niet naar tevredenheid zijn geleverd, is slechts een kwestie van het (stand)punt, van waaruit het bezien wordt. En ieder perspectief kent nu eenmaal zijn beperkingen. Gelukkig kan dat morgen anders zijn. |
|
29 June 2010, 02:12 | #67 | |
Missionaris
|
Citaat:
Vooral wanneer we al een broodwinning hebben kan er toch wel iets zomaar grateloos ten algemene nutte gedaan worden. De wereld komt mij helaas veel te vaak nogal erg inhalig over. Mijn standpunt is "Wat de een teveel heeft komt iemand anders (ergens in de wereld) tekort", en dat kan ik geen progresieve ontwikkeling noemen voor het welzijn van allen. Dit ter aanvullling, het staat zelfs los van de eerder gegeven argumenten. |
|
29 June 2010, 09:27 | #68 |
Asprirant lid
|
Charlatan 4
Een charlatan zoekt in werkelijkheid zichzelf boven de ander, voert eigenbelang. Natuurlijk is dat niet altijd zichtbaar.
Geen geld vragen of wel geld vragen, het kunnen allemaal trucjes zijn. Een charlatan kan in armoede leven en in rijkdom... Ik kijk liever naar het 'eind resultaat': de leerlingen. Aan de leerlingen herken je de meester? |