|
Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
30 September 2012, 12:05 | #41 | |
Missionaris
|
Citaat:
Als waarheidlievendheid je leidraad is zijn er nog andere uitkomsten mogelijk dan dat je autonomie de winnaar wordt, het schept dan de ruimte voor totaal andere inzichten. Zo bedoel je het ook gezien het laatste stuk, maar ik wil dat graag nog even benadrukken. |
|
30 September 2012, 12:23 | #42 |
Vicaris
|
Rob...eerst nog een paar vraagjes, voor ik misschien verder reageer op de inhoud...of zelf nog iets erover wil vertellen.
Bedoel je een soort van op eigen benen gaan staan? Lukte dit bij jou gelijk de eerste keer? Was de breuk misschien een katalysator in dit proces? Heb je alleen broers of ook zussen? Renoir...de dagelijkse praktijk is misschien gewoon een oefenterrein...kweet niet...lijkt het daarom op een conflict tussen uiterlijk en innerlijke autoriteit zoals je schrijft. Het stukje wat je schrijft brengt me in de war... Maar het is dan ook niet direct voor mij bedoelt, maar een reactie op wat Rob schrijft... |
30 September 2012, 13:06 | #43 | |
Missionaris
|
Citaat:
Wanneer je het dagelijks oefenterrein met een grote mate van speelsheid kunt bezien is het prima toch ? Het uiterlijk geziene is altijd een reflectie van het innerlijk maar dat was het issue niet, het issue was dat je de beweging van het uitzoeken beter onder de noemer van waarheidvinding kunt doen en niet onder die van autonomie. |
|
30 September 2012, 13:07 | #44 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
30 September 2012, 13:20 | #45 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het zou die indruk kunnen wekken dat het te maken zou hebben met autonomie, op eigen benen gaan staan. Renoir bracht die correctie al in, mocht dat niet helemaal duidelijk zijn uit mijn verhaal. Het heeft m.i. meer te maken met loskomen van autoriteit, zowel extern als intern. Want beide hebben de overeenkomst dat het gaat om aangenomen overtuigingen die in de weg kunnen zitten. Autonomie zal er ook wel mee te maken hebben, omdat dat vaak de weg is die iemand die opgroeit gaat, als je je los maakt van dat wat je meegekregen hebt en wat niet langer van nut blijkt te zijn. Maar in essentie gaat het om (het verlangen naar) waarheidsvinding. Ik vertel hoe het bij mij ging, maar dat zegt helemaal niks. Het kan vele malen sneller of misschien ook wel langzamer verlopen. Ik heb er nogal wat tijd voor nodig gehad. Het begon zo rond mijn 15de, belangrijk was de tijd rond mijn 30ste en eigenlijk rond mijn 40ste, zo'n dikke 10 jaar geleden heeft het zich pas uitgekristalliseerd. Ik ben niet zo'n snelle leerling, blijkbaar. Een Officiële breuk is altijd wel een soort van katalysator. Misschien heeft het ook wel een functie als ritueel. Je laat iets achter en dat is vaak op dat moment nogal dubbel. Het is bevrijdend (vanwege dat waar je los van komt) en beangstigend (vanwege de afwezigheid van het bekende, het vacu?m) tegelijkertijd. |
|
30 September 2012, 15:02 | #46 | |||
Vicaris
|
Citaat:
Ik was ook blij met je aanvulling...warrige effecten vertellen me soms ook juist iets. Als het te warrig wordt, of als ik te warrig word...dan doe ik wel een paar (of heel veel) passen terug. Citaat:
Voor mij zelf kan dit (deze manier) ook een vluchtroute zijn. Om harde werkelijkheid te verzachten. Citaat:
Gevoelsmatig maakt het voor mij nu even niet uit. (Omtrekkende) bewegingen aan de oppervlakte beroeren diepere lagen op zijn/haar tijd. En soms weet ik echt niet waar ik mee bezig ben. Een soort van puzzelstukjes verzamelen, die een hele tijd later pas een plekje krijgen. @ Rob...je zegt/vertelt veel. Het maakt me nu even wat stil. Tot gauw! |
|||
1 October 2012, 10:27 | #47 | |||||
Vicaris
|
Citaat:
Ga jij dan zelf niet twijfelen? Ze zeggen niet alleen maar onware dingen lijkt me... Of zou je kunnen zeggen dat bij twijfel een innerlijke autoriteit aan het woord is? Citaat:
Citaat:
Citaat:
het is mooi om te lezen hoe het voor jou oprecht werkt, waarvoor dank. Citaat:
wel een heel mooie. een breuk zelf: is ook pijn. na het zure volgt soms het zoete... |
|||||