|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
26 July 2013, 00:40 | #41 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Mooi gedicht ... Thnx voor het plaatsen.... Ik kan het hier als zeer 'vermoeiend' ervaren zo nu en dan hoe een ieder elke keer een ander meent te 'moeten' veranderen onder het mom van de beste bedoelingen.... En ik weet dat dat dan weer alles over mij zegt ..... Daarom spreekt dit gedicht me ook zo aan: luister naar je hart, niemand anders heeft het antwoord. |
|
26 July 2013, 01:58 | #42 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar ik laat je antwoord even zakken, ben laat vanavond. Druk met vakantie vieren, maar morgen heb ik een werkklus en moet nu naar bed. Ik herken overigens wat je beschrijft, dat de lading eraf is. Ik merk alleen soms dat er soms nog kleine dingen zijn die ik wel weet maar nog niet helemaal doordrongen zijn van het echte weten. Alsof restjes er toch nog kunnen knellen ondanks dat de lading eraf is. Dat de lading toch eraf is merk ik dan nog steeds in die zin dat geen reactie meer nodig is. Die vroeger wel heel erg fel kon zijn en nu niet eens meer nodig. Voor mijn gevoel is dat dan nog niet helemaal opgelost in dat weten. |
|
26 July 2013, 12:08 | #43 | |
Missionaris
|
Citaat:
De voorkeur geven het te zien als de ander willen veranderen is die weerstand. Dat het hier, zoals altijd weer, de moeizame praktische kant van zelfonderzoek gaat is vanwege de onwil het langs de aloude beproefde advaita, de technische kant van het verhaal, kant te doen. |
|
27 July 2013, 01:50 | #44 | ||||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
27 July 2013, 09:46 | #45 |
Asprirant lid
|
Het hele stuk heb ik gelezen en het leuke is dat tijdens het lezen het zo enorm helder is. Onveranderlijk bewustzijn en "de rest". En de "rest" heeft eigenlijk alleen met het mens zijn te maken.
En als ik daar helemaal in weg zak komt de vraag Waarom?? in me op. Maar ja, dat is dan vanuit het mens-zijn / ego geredeneerd. Waarom zo'n hele mens-reis om te gaan onderzoeken, als je al met zelfrealisatie in aanraking komt, dat je bent wat je al bent. Gisteren vertelde Alexander Smit in een interview over de vis die op zoek was naar de oceaan. Ik ben (wij zijn) op zoek naar Onveranderlijk bewustzijn maar dat is net zo onvindbaar. Het maakt wel dat er bij mij overgave ontstaat. Niet in de zin van "laat maar zitten", maar het zicht op iets wat zo groot is dat het heerlijk is om daaraan over te geven. In het zelfde interview was een prachtig antwoord op de vraag: "wat is de zin van het leven": Dat je er ZIN in hebt. En dat vond ik zo kort en krachtig samengevat. Zin, geluk, liefde. Het is er allemaal. Voor al het andere moet je je best doen. Dank je wel voor het plaatsen Renoir. Dit keer op keer lezen geeft steeds meer verdieping. |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Het subjectieve verhaal | Guido | Beginnend zelfonderzoek | 19 | 30 August 2021 21:50 |
Technische vraag: plaatjes | Nathan | Forum; regels, vragen, idee | 6 | 6 May 2010 21:21 |