|
Overige religie Gnosis, geschriften |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
17 December 2012, 16:32 | #591 |
Jubilaris
|
Eindelijk!
|
17 December 2012, 16:35 | #592 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
In de evangeliën staat niet dat de Vader in de hemel is maar in het verborgene is. Er is één plaats in de brief van Paulus aan de Korinthi?rs waar hij de derde hemel noemt als de woonplaats (het paradijs) van de Vader en die plaats is buiten alles wat gekend is in of buiten het lichaam. Citaat:
Maar hoe weet jij dat er daar boven nog iets is? En als er daar boven nog iets is, dan kan dat toch geen bewustzijn zijn (want dan zouden wij weten wat daar is)? Maar misschien begrijp ik niet goed wat 'kleinmenselijk afgeleid bewustzijn' is. |
||
17 December 2012, 17:02 | #593 | |
Missionaris
|
Citaat:
Als het mij niet bekend is, en dat is het niet, waarom zou ik mij daar dan mee bezig houden ? Ik beperk me tot wat ik hier en nu in mijn aardse bestaan kan doen of nalaten. Ik heb als antwoord op de vraag wat kleinmenselijk afgeleid bewustzijn is eigenlijk in alles het idee dat wij een kleine afspiegeling zijn van het grote. Zo bezitten wij scheppingskracht in het klein, wij dragen bij aan de schepping van de wereld zoals die wordt ervaren, zo is er een klein menselijk bewustzijn als afspiegeling van het grote Bewustzijn enzovoort. |
|
17 December 2012, 18:16 | #594 | |
Vicaris
|
Citaat:
"Bron van alle zijn, die ik ontmoet in wat mij roert" Bron van alle zijn, ipv onze vader Die ik ontmoet in wat mij roert, ipv die in de hemel zijt Van "daarbuiten" naar "hierbinnen", ik vind het heel mooi. |
|
19 December 2012, 11:52 | #595 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
zonder ophouden prijzen = gedurige meditatie = bron zijn kracht = het goede gedrag en juiste begrip beleven dromen van opgaan = verheffen = ontstijgen Wij proberen elk met eigen woorden hetzelfde te zeggen ... maar ervaren wij ook hetzelfde geluk dat ons zegent met lenteregens? |
|||
19 December 2012, 12:14 | #596 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Dat van dat kleiner en groter begrijp ik niet, er is voor mij geen klein bewustzijn en een groot bewustzijn. Er is alleen bewustzijn en dat is bij elke gelegenheid hetzelfde. Wanneer de gelegenheid verandert verandert ook het besef van zichzelf en de omgeving. Dan kan er sprake zijn van niet bewust en van onbewust. Niet bewust is wanneer ik geen besef heb van de vereiste handelingen onder deze gelegenheid. Onbewust is dat ik helemaal geen ervaring heb met wat zich daar voordoet. Tenslotte kan ik nog bewusteloos zijn waarbij alle besef van zichzelf en de omgeving afwezig is. De afspiegeling zoals je zegt dat het grote Bewustzijn een 'doorsnede' maakt van het kleine menselijk bewustzijn, is voor mij wel te begrijpen. Dan is het kleine een in de tijd zijn en daarin het tijdloze te ervaren of in het noembare verhaal het woordeloze ervaren. |
|
19 December 2012, 13:25 | #597 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Wat bedoel je nu zelfonderzoen met de aard van dat zelf? Het kleine zelf bedoel je neem ik aan? De onderstreepte zin begrijp ik ook niet helemaal. Wil je dat uitleggen? En als het je lukt in een niet al lang verhaal? Alvast bedankt. Wijziging aangebracht door Ulla op 19 December 2012 om 14:01. |
|
25 September 2013, 14:44 | #598 |
Vicaris
|
voor liefhebbers van (gnostische) verhalen :)
vandaag ontving ik deze in mijn mailbox. lied van de parel ~ vertaling van Bram Moerland (Het Lied van de Parel is een onderdeel van de apocriefe tekst ?Handelingen van Thomas.? Deze Thomas wordt geacht dezelfde te zijn als die van het Evangelie van Thomas.) |
25 September 2013, 21:36 | #599 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas evangelie: de twee één maken | Anna | Advaita | 51 | 11 February 2021 00:51 |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |
Mijn visie op het Evangelie | Nathan | Overige religie | 148 | 6 September 2011 12:27 |
Evangelie naar Maria Magdalena | Rennie | Overige religie | 43 | 2 September 2011 18:49 |