|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
15 June 2011, 22:25 | #11 | |
Passed by
|
Citaat:
|
|
15 June 2011, 22:30 | #12 |
Passed by
|
Mooie zin en ook heel waar. Maar in het verlengde van mijn vorige posting, zou ik mbt zorgvuldige woordkeuze, willen opteren voor : vrede is onze natuur, ipv : geluk is onze natuur. Vrede dekt voor mij toch net iets meer de lading.
|
15 June 2011, 23:38 | #13 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
15 June 2011, 23:59 | #14 | |
Passed by
|
Citaat:
Ondanks dat een dergelijke reactie (ogenschijnlijk) is ontdaan van een, laat ik het direct persoonlijk belang, noemen, kan het m.i. niet anders dan toch juist dat zijn. Ik ben geneigd te zeggen dat Bewustzijn/Waarheid namelijk geen enkel belang kent, zelfs niet om te spreken. "Spreken is zilver, zwijgen is goud". Maar wellicht mis ik ergens iets. Enlighten me please..... Dan nog even over de eerste zin. Zoals ik het zie/ervaar ben je altijd de levende Waarheid (om even bij jouw terminologie te blijven), sterker nog....kun je zelfs niet(s) anders zijn. Mogelijk ben je je daar niet van bewust, dat zou kunnen, maar dan nog. |
|
16 June 2011, 00:37 | #15 | |
Missionaris
|
Citaat:
De 'ik' loopt natuurlijk altijd mee anders is er geen respons, je zou kunnen zeggen dat de 'ik' de persoon is achter de kruiwagen Bewustzijn, waarbij het om de kruiwagen blijft gaan en niet om dat wat het ding voortduwd. Op het laatste gequote kan ik eigenlijk alleen maar weer verwijzen naar het herhaaldelijk eerder uitgesprokene dat je `bewustzijn' bent maar dat je daar bovenop de 'persoon' geplaatst hebt die nu het directe zicht op wat je bent (Bewustzijn - Waarheid) wegneemt. Wanneer nu de belangen van de persoon er afgepeld zijn komt Waarheid weer boven. Ik heb niet zozeer de neiging om het ' levende' Waarheid te noemen (dit is dus niet mijn terminologie) om het veranderlijke aspect van het levende er uit te filteren. Waarheid is onveranderlijk. |
|
16 June 2011, 01:21 | #16 | |
Passed by
|
Citaat:
In tweede instantie gaat het dus wel degelijk om dat (of degeen) wat de kruiwagen voortduwd. Zonder duwer verliest de kruiwagen namelijk iedere betekenis. Dus is de persoon(lijkheid) , het mens zijn, wel degelijk van belang, des temeer nadat de essentie duidelijk is geworden. Het is m.i. een en/en verhaal, niet een of/ofverhaal. De persoon van ondergeschikt belang maken, die zo kenmerkend is door de zogenaamde "niemandverhalen", waarvan de hele advaitatraditie bol staat, slaan wat mij betreft de plank volledig mis, daar wij als mens(elijke vorm), niet voor niets geschapen zijn, namelijk (om even met Toon te spreken) met de bedoeling om te getuigen van dat wat is. Het mens(elijk) zijn afdoen als een illusie en derhalve niet ter zake doende, vind ik een gemiste kans en getuigen van een gebrek aan (over)zicht omtrent de totaliteit van het bestaan. |
|
16 June 2011, 02:00 | #17 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
16 June 2011, 02:07 | #18 |
Asprirant lid
|
Vrede, gelukzaligheid, welbevinden, God, verrukking, you name it.Tja wanneer mensen niet meer het verschil tussen geluk en vrede kunnen zien ...
|
16 June 2011, 02:21 | #19 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het verhaal is al lang klaar, de geschiedenis is al geschreven. Op het alternatieve vlak van de persoon wordt gedacht dat het een rol speelt en zo is dat ook bedoeld, maar het is klaar er valt helemaal niets te doen. Ook hier trekt bewustzijn zich niets van aan, het doet wat het kennelijk moet doen. Dus de duwer van de kruiwagen heeft geen enkele betekenis tenzij je de illusie wilt leven dat dat wel het geval is. Maar zo ver als dit hoef je niet te gaan, je kunt je rol op het vlak zoals het je toebedeeld is gewoon blijven spelen zoals je gewend was te doen. Maar het verhaal dat het niet af zou zijn, dat er een begin is, kan je beter meteen maar loslaten want de energie die je er insteekt is zo loos al geloven. Alles is 'ongedeeld' Bewustzijn en mind is a mythe. |
|
16 June 2011, 09:10 | #20 | |
|
Citaat:
Innerlijk vallen zij allen samen. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Voorstel tot zomerreces. | Aart | Forum; regels, vragen, idee | 19 | 21 June 2013 15:32 |