|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
14 August 2010, 08:45 | #1 |
Asprirant lid
|
sat-chit-ananda (tot hier gecorrigeerd)
'Sat-chit-ananda', voor de een een duidelijk begrip voor de ander niet, binnen de advaita.
Vertaald met: waarheid-zijn-gelukzaligheid. Ervaringen komen en gaan maar dat wat je wezenlijk bent niet. Ervaren is zonder tijd. Onze ware natuur wordt vaak binnen de advaita omschreven met sat-chit-ananda. We zijn op zoek naar geluk omdat we geluk zijn. (Of dat je de bril zoekt die op je neus zit. Of de vis die water zoekt...) |
11 March 2011, 13:16 | #2 |
Missionaris
|
In Advaita is Waarheid niet synoniem aan werkelijkheid. Werkelijkheid ligt wel dicht bij Waarheid omdat je er advaitechnisch niet om heen kunt. Je bent overgeleverd aan werkelijkheid en omdat er dus niet mee te marchanderen valt heeft het iets dat ook waarheid lijkt te kenmerken. Waarheid blijft echter onveranderlijkheid.
De omvorming van Brahman, als zijnde Waarheid naar Supreme Reality, als zijnde Allesoverstijgende Werkelijkheid wekt de indruk als zou werkelijkheid ook Waarheid zijn. Werkelijkheid echter behoort toe aan het (veranderlijke) bestaan, dus is het ook het bestaan dat werkelijkheid kenmerkt met subsequentiele verschillen als Sat, Chit en Ananda, de kleine menselijke afspiegeling er van. Wij mensen zijn afgescheiden van Waarheid, door een persoonlijke vorm van waarheid, bewustzijn en (een kleinmenselijke vorm van) liefde (ook wel vertaald met gelukzaligheid) te verafgoden. De opdracht lijkt afgescheidenheid, subjectieve waarheid, bewustzijn en persoonlijk leven te overstijgen in een zoektocht naar Waarheid, het allesomvattende onveranderlijke dat gekend kan worden als Liefde. Zelfkennis is de kennis naar het ZELF of Waarheid, of Allesoverstijgende Werkelijkheid door middel van de subjectieve instrumenten. Het vinden van Waarheid door waarheidvinding, Bewustzijn door bewustwording en Liefde door de ont- dekking, het inzien van het niet persoonlijk zijn van het leven. Daarentegen is alles wat we feitelijk aan zelfkennis doen, een hoogstaande vorm van egotripperij die steeds verder verwijdert raakt van ZELFkennis. zat-shit-ananta |
14 March 2011, 02:43 | #3 | |
Passed by
|
Misschien wordt het onderhand eens tijd om deze diepgewortelde overtuiging een keer los te laten. Wat een bullshit. Wij zijn helemaal niet afgescheiden van Waarheid. Sterker nog, wij zijn de levende Waarheid.
Citaat:
|
|
14 March 2011, 03:25 | #4 | |
Missionaris
|
Citaat:
Je bent alleen maar de levende Waarheid wanneer je weet wat je bent, je bent in Waarheid onmogelijk tot de dingen in staat zoals jij laat zien Waarheid te beleven, zien, doen of ervaren. Zoiets is mij niet toegestaan te zeggen zonder voor arrogant en superieur te worden versleten, maar iemand die Waarheid is weet dat het niet een 'ik' is die hier spreekt. Dat is vervat in die laatste zin die niet naar jouw hart is. Zodra je weet zul je zien dat er geen persoonlijk leven is. Tot zolang zul je blijven argumenteren en je mening dat je een eigen leven hebt verdedigen om datgene wat je niet bent gestand te kunnen blijven doen. Tot het denken is doorzien werk het niet mee aan z'n eigen ondergang. Waarmee de mensheid gebaat is valt vanuit een al verkrampte mensheid niet te beoordelen. Dat het denken een afwijking is valt vanuit het denken niet te beoordelen. Daarvoor moet je buiten de mensheid, buiten het denken staan. Wanneer het je indruk is daarvan afhankelijk te zijn zul je niet bereid zijn in de pap van je broodheer te spugen. Je hebt je ervan afhankelijk gemaakt. |
|
14 March 2011, 03:51 | #5 | ||||
Passed by
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daar heb je gelijk in. Wie ben ik om daar iets van te zeggen. |
||||
14 March 2011, 03:59 | #6 | |
Missionaris
|
Citaat:
Welterusten KiSs. |
|
14 March 2011, 04:20 | #7 |
Passed by
|
Je hebt je kranig geweerd. Maar ja, je hebt nu eenmaal baas boven baas. Het is niet erg om soms je meerdere in de ander te erkennen. Slaap zacht.
|
14 March 2011, 14:03 | #8 | |||||
Missionaris
|
Citaat:
Een antwoord als 'Zoals je ziet ben ik prima in staat..' geeft aan je aangetast te voelen in je idee. Dat is hetgeen waar ik het steeds over heb, daar waar het raakt daar moet je zijn. Wat is er waar van het idee omtrent jouzelf ? Dat wat geraakt kan worden, datgene wat verdediging behoeft. Als mens hebben we het een en ander afgesproken waaronder het 'in je waarde laten' en ik voldoe niet aan deze gedragscode want ik wil jou er graag iets mee aantonen. We hoeven niets te ontzien zelfs de liefde niet, alles is immers Liefde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
15 June 2011, 11:57 | #9 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
'We zijn geluk' is een sprookje. Het kan zijn dat eraf en toe zonder aanleiding een stroom van liefde door dit organisme gaat, maar doordat het tijdelijk is, voorbijgaand, kan dat niet zijn wat ik echt ben. |
|
15 June 2011, 20:13 | #10 | |
|
Citaat:
De zon gaat nooit onder, dat ondergaan is een illusie die je op aarde kan beleven, wanneer je op een bepaalde plek blijft. Eigenlijk kan je altijd het licht van de zon ervaren. Geluk is onze natuur maar we zitten gewoon vast, in ons menszijn. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Voorstel tot zomerreces. | Aart | Forum; regels, vragen, idee | 19 | 21 June 2013 15:32 |