|
Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
20 August 2012, 21:16 | #1 |
Asprirant lid
|
'Het verlichte etalage forum'
Je kunt volgens mij beter tot de bodem elkaars ideeen op waarheid onderzoeken, dan steeds maar weer het spelletje spelen: Ben je verlicht? Ik denk het niet, of, Ik denk het wel.
Er wordt heel makkelijk veel energie gestopt in al die verhalen over eigen verlichting, terwijl zoiets helemaal niet valt te onderzoeken, in ieder geval niet op zo'n forum. Daarentegen lenen leringen zich beter voor een discussie en grondig onderzoek.
20 August 2012, 21:34 | #2 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het is hoogstens een hulpmiddel om waarheid te helpen onthullen. Ik hou er van om een beetje te pulken aan overtuigingen die als waarheid worden gebracht. De reactie is vaak al veelzeggend. Vragen worden niet beantwoord, er worden wedervragen gesteld of ontwijkende antwoorden gegeven of het wordt met een grap afgedaan. Het kan heel behulpzaam zijn om elkaar het mes op de keel te zetten. Laten we gewoon afspreken dat ieder die hier lid wordt op het forum op dat moment per direct verlicht is. Dan hebben we die discussie ook weer gehad en kunnen we over tot de orde van de dag. Verlichten schijnen elkaar ook geregeld in de haren te vliegen, dus kunnen wij dat ook. |
|
20 August 2012, 22:13 | #3 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dus nee, je kunt helemaal niet beter elkaars ideeën op waarheid onderzoeken, je kunt alleen je eigen waarheid onderzoeken. Daarbij stel je, zomaar ins blauwe hinein, dat het enige alternatief is om spelletjes te spelen. Een vergelijking tussen valse grootheden levert nooit waarheid op. Ook is regelmatig opnieuw weer gezegd dat Waarheid herkend kan worden, dus nee of iemand verlicht is valt niet te onderzoeken maar het is wel degelijk te herkennen. Ik zag wel dat jij veel energie stopte in het onderzoeken en je hebt nu ontdekt dat dat niks uithaalt. Dat had ik je al verteld maar dat heeft niks geholpen en nu zeg jij het weer tegen anderen en dat gaat ook niks uithalen want waarheid vinden is een individueel proces. Op een forum kun je wat richting geven zodat de nutteloze onderzoeken achterwege kunnen blijven. De hint was 'Waarheid is te herkennen' dus dat onderzoek van je had je welvoeglijk over kunnen slaan. Het zou je duidelijk kunnen worden dat je aan verkeerde waarneming dan ook noodzakelijkerwijs verkeerde conclusies verbind. Op een forum is wel degelijk zoiets mogelijk. Je tot nu toe geuite leringen slaan al nergens op en daarover discussiëren is al helemaal een misser van de eerste orde. discussiëren doe je voor het bereiken van eenstemmigheid, waarheid heeft echter helemaal niks met de grootst gemene deler te maken. |
|
20 August 2012, 22:45 | #4 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Vertel me wat je wil? Wat zijn je verlangens? Ik zal ze vervullen. |
|
21 August 2012, 08:19 | #5 |
Asprirant lid
|
Fijn voor je, Rob.
21 August 2012, 08:21 | #6 |
Asprirant lid
|
Heel veel succes daarmee, 'Renoir'.
21 August 2012, 09:33 | #7 | |
Sterrestof
|
Citaat:
Is het niet: -ik- wil -gelukkig- -worden- ? Is dat niet onze grootste motivator ? Het omgekeerde is dan ook meteen waar: -ik- -wil- niet -ongelukkig- worden. Die twee zijn dan het zoet en het zuur van hetzelfde gerecht. |
|
21 August 2012, 09:51 | #8 |
Missionaris
|
|
21 August 2012, 10:18 | #9 | |
Jubilaris
|
Citaat:
O, moet Rob nog antwoorden bedenk IK MIJ nu.. Zou 't? Zou IK MIJ iets be-denken? |
|
21 August 2012, 10:41 | #10 |
Sterrestof
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De verlichte visie van Sagnaar | sagnaar | Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden | 548 | 24 June 2017 12:05 |