|
Eckhart Tolle Eckhart Tolle, geboren als Ulrich Tolle (1948) is een Duitse leraar en auteur op het gebied van de spiritualiteit. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
21 October 2012, 21:28 | #1 |
Jubilaris
|
Eckhart Tolle - short interview *
Eckhart Tolle - short but important interview
Hoe doet tie dat; in zijn auto rijdende en afgesneden worden en niet kwaad worden. Bij de gedachte alleen al word ik al kwaad. |
21 October 2012, 21:35 | #2 | |
Missionaris
|
Citaat:
Hij heeft het allemaal mooi voor elkaar, dat wil ik ook. |
|
21 October 2012, 21:38 | #3 |
Jubilaris
|
|
21 October 2012, 21:48 | #4 | |
Missionaris
|
Citaat:
Misschien dat zijn flegmatische karakter, let op de ingezakte houding, niet langer meer emoties oplevert, dat kan maar het afwezig zijn van emoties is niet maatgevend voor spirituele verfijning. Nisargadatta die ik meer acht dan poenschepper Tolle, had vele emoties. Wat ik wil zeggen is dat er niks mis is met het hebben van emoties. |
|
21 October 2012, 22:07 | #5 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het gaat niet om ergens vanaf te geraken maar om te zien hoe iets ontstaat. Als jij weet wat je bent en het wordt geleefd in je praktijk dan zul je geen dreiging ervaren als iemand je zoals in dit voorbeeld snijdt en daardoor ontstaan er geen emoties. Die emotie in het voorbeeld ontstaat door het ego wat zich aangevallen/bedreigd voelt. Geen ego - geen emotie (ik hou het even bij het auto voorbeeld). Het gaat er niet om dat er iets mis is maar om te kijken waarom er is wat er is. Onderzoek. Waarom gaat een mens niet lachen als hij/zij afgesneden wordt of verrot gescholden wordt of als er en rij van 56 mensen voor de kassa staat. Er is een reden voor alles. Alleen dat herkennen/zien vergt bewustheid/onderzoek. Water naar de zee, ik weet het. |
|
21 October 2012, 23:30 | #6 |
In memoriam
|
Het zal je misschien verbazen, maar ik kan dat op zijn tijd, bijzonder lachwekkend vinden. Wat ik zeg, op zijn tijd. Er is voor alles een tijd en een plaats. Tolle heeft zijn halve leven lopen te jeremiëren, dus dan is het in zijn geval, wel een keer mooi geweest. Logisch, toch?
|
22 October 2012, 00:53 | #7 | |
Vicaris
|
Citaat:
Hij projecteert mentaal een windvlaag op die auto. Over in de werkelijkheid staan gesproken....... Modificaties van de geest. Daar bedient hij zich van naar eigen zeggen. Nep guru. Goedkope goochelaar. En inderdaad: hij verkoopt ik heb nergens meer last van?. In de middeleeuwen gingen ze rond met toverdrankjes..... Hab. |
|
22 October 2012, 01:08 | #8 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik zou daarbij allesbehalve het idee hebben aangevallen of bedreigd te worden. Dus als het emotieloos zijn een voorwaarde is voor weten 'wat' ik ben, dan weet ik niet 'wat' ik ben. |
|
22 October 2012, 02:48 | #9 |
Kasuaris
|
Ergens voor uitwijken heeft wel degelijk diep down te maken met het idee van aangevallen worden te maken cq zich met de dood bedreigd voelen. Er zou geen schrik en/of vloeken zijn wanneer bovenstaande niet mee zou spelen.
Het enige wat je hoeft te doen is je zo'n situatie voor te stellen om dat te kunnen vaststellen. |
22 October 2012, 03:05 | #10 | |
Kasuaris
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Eckhart Tolle - Why Do We Suffer. | Aart | Eckhart Tolle | 1 | 25 April 2023 13:06 |
Eckhart Tolle on Being Yourself. | Aart | Eckhart Tolle | 0 | 1 October 2012 12:05 |
Eckhart Tolle: All thought is ... | Aart | Eckhart Tolle | 11 | 3 November 2011 15:16 |