|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
11 August 2013, 23:19 | #1 |
Asprirant lid
|
Waarnemen van de wereld
Ik vroeg me af:
Als je steeds verder gaat met zelfonderzoek en weet ..... neem je dan nog wel een wereld waar? Dus wanneer je je niet meer (veel) identificeert, wanneer je bijna al je gedachten waarneemt, in dat stadium. En hoe ziet die wereld er dan uit? Zo'n vraag is lastig te formulieren met "ik" en "stadium" en "verder in zelfonderzoek", maar de beste verstaander heeft een half woord nodig.
|
12 August 2013, 00:43 | #2 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
12 August 2013, 01:37 | #3 | |
Actuaris
|
Citaat:
Wat is dat wat je bent? Waarnemendheid, ook wel Kennendheid of Bewustzijn. Valt daar mee je vraag al weg? Er is geen 'ik die waarneemt'. De ik die we denken te zijn, is onderdeel van dat wat wordt waargenomen. |
|
12 August 2013, 10:08 | #4 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Waar ik je volg: de wereld is wat wordt waargenomen. En wat je/IK ben = kennendheid. Wat is er dan nog, misschien is dat een betere vraag. En niet zo van : wat is er over - in termen van angst of tekort. De vraag komt voort uit de momenten dat ik helderheid/kennendheid Ben (nou ja, de fase ervoor dan omdat het niet te benoemen valt). Maar je snapt me volgens mij). Dan is er eigenlijk "niets" en toch alles, maar het boeit niet, het is er maar ik ben er niet van. Dat is eigenlijk niet niet meer identificeren met de wereld. De wereld is er nog wel, maar ik kijk er naar. Is het dan zoiets Rob? |
|
12 August 2013, 10:09 | #5 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
De wereld waar ik iets zou willen of moeten of juist niet, de verkrampte wereld, die is er dan op de meeste momenten niet meer lijkt me. Hoe en Waarom vallen dan weg. Klinkt heerlijk. Dus.... haha |
|
12 August 2013, 11:02 | #6 | |
Actuaris
|
Citaat:
Je zou de (identificatie met de) persoon de vertekening van de wereld / waarneming kunnen noemen. Het is alsof er door een andere bril gekeken wordt. Eerst is er de bril van het persoonlijke waardoor de wereld op een verkleurde, ingekleurde, vertekende manier wordt gezien. En bij realisatie (van dat wat je bent en altijd bent geweest) komt de helderheid van de ongekleurde bril waardoor de werkelijkheid wordt gezien zoals die IS. De wereld verandert niet (het blijft een verzameling van verschijnselen die komen en gaan. Dat wat je bent verandert niet, want dat ben je altijd al (geweest) Het enige dat verandert is dat de ik (persoon) die we denken te zijn er tussen uit valt, oplost. |
|
12 August 2013, 11:15 | #7 |
Asprirant lid
|
Helemaal helder!! dank je wel!
|
24 August 2013, 21:36 | #8 |
In memoriam
|
Hey Mazhiri, op vakantie, of gewoon even geen zin om te posten?
|
24 August 2013, 22:09 | #9 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
25 August 2013, 13:01 | #10 |
Asprirant lid
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. | Aart | Overige religie | 0 | 5 December 2012 16:37 |