|
Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
22 November 2013, 19:54 | #1 | |
In memoriam
|
Subjectief Gewaarzijn *
Citaat:
|
|
22 November 2013, 21:22 | #2 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Nou schijnt het onmiddelijk zien, c.q. doorzien van onwaarheid nauwelijks voor te komen of erg moeilijk te zijn dus is (dan maar) een proces van onderzoeken en elimineren van hetgeen niet waar is aan te bevelen om vervolgens vertrouwd te geraken met onwaarheid van gedachten. De methode van The Work van Byron Katie over ongefundeerde overtuigingen kan daartoe de eerste aanzet geven. Er kan voor de finale ontdekking niets aan veranderlijke waarheid overeind blijven alles dient onderzocht, ook de stelling 'Voor mij is waar wat er nu is.' Heb je wel eens van zinsbegoocheling gehoord. Onder welk kopje ligt nou eigenlijk het balletje van de gekende waarheid. Dan zijn we nog niet eens toegekomen aan moeilijkste hoofdstuk, het onderzoek naar het waarheidsgehalte van het bestaan van een persoonlijk ik. Misschien zegt het je meer als het door Alexander Smit wordt verwoord ? Citaat:
|
||
22 November 2013, 22:55 | #3 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
22 November 2013, 23:02 | #4 |
In memoriam
|
Ik heb wel eens van zinsbegoocheling gehoord. Dat laat onverlet dat ik tot de ontdekking ben gekomen dat voor mij waar is wat er nu is. Dat impliceert al dat dat alleen voor mij geldt. Het is voor mij waar. De waarheid openbaart zich aan jou anders dan aan mij. Maar het is dezelfde waarheid. Zo zie ik dat.
|
22 November 2013, 23:24 | #5 |
Missionaris
|
Ik was opgehouden hier nog te schrijven en nu weet ik ook weer waarom. Ik ben niet uit op consensus, niet doende gedachten aan een houdbaarheidstest te onderwerpen. Voor mij is er Waarheid en de humbug van het veranderlijke dat daarin verschijnt waarin ik omwille van het persoonlijk ondervonden leed maar al te vaak mee moet. Dus doorzie het veranderlijke als onwaar en koester niet de aangename gedachte van wel.
|
22 November 2013, 23:26 | #6 |
In memoriam
|
Volgens mij is het juist de kunst om al dat geklets in je hoofd af te zetten en uiteindelijk daaruit de "ware" stem te filteren. Die hoor je vaak niet meer omdat die zo versluierd wordt door allerlei ander onzin gezwets. Maar die is er wel degelijk. Ik noem dat intuïtie. Maar die stem spreekt vaak een andere taal. Die spreekt in symbolen. Bijvoorbeeld. Ook gevoelens zijn veranderlijk als het weer. Maar op dat constante onderbuikgevoel moet je kunnen/leren vertrouwen. Het lichaam heeft zo zijn eigen wijsheid. Alle gedachtes en gevoelens als onwaar neer zetten, vind ik dus way far, te kort door de bocht. Daar staat tegenover, dat als het voor jou werkt, ik schat jou in als een hoofdmens, dat dan prima is. Maar ik ben een ander mens. De Waarheid toont zich in vele gedaantes.
|
22 November 2013, 23:38 | #7 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
|
||
22 November 2013, 23:41 | #8 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
22 November 2013, 23:43 | #9 | |
Missionaris
|
Citaat:
Hoe vaak hebben we deze onvolkomenheden in het zelfonderzoek al niet besproken ? |
|
22 November 2013, 23:50 | #10 |
In memoriam
|
Wanneer men kan zien dat men wezenlijk niet gespleten is, kan het geloof in de dictatuur van het denken en daardoor het voelen niet langer standhouden. Dan weet je dat je getuige bent van lichaam, denken en voelen. (Alexander Smit).
Dat weet ik. Maar ik ben niet enkel die getuige. Ik ben ook dat lichaam, denken en voelen. Het wordt hier niet voor niets ter beschikking gesteld. Waarom daar niet een optimaal gebruik van maken? Ik ben hier, niet om aan de zijlijn te zitten, en het leven aan mij voorbij zien trekken. Ik zie alles als een uitnodiging, om juist voluit aan het leven deel te nemen. Het leven te leven. Om te zien dat het veranderlijke overgaat in het onveranderlijke. |
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Gewaarzijn. | Aart | Beginnend zelfonderzoek | 22 | 20 January 2012 13:34 |
Gewaarzijn van gelijkheid. | Aart | Boeddhisme | 2 | 8 November 2011 19:58 |