|
Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
24 January 2014, 16:03 | #1 | |
Missionaris
|
Osho over luisteren
Citaat:
|
|
25 January 2014, 00:49 | #2 |
Asprirant lid
|
Zou Osho het zelf hebben begrepen?
Waarom liet hij zich aan het einde eigenlijk Osho noemen? Om de Japanse markt te veroveren? Jan Foudraine schijnt ooit gezegd te hebben dat Osho (japans voor meester) een goed marketeer was....... |
25 January 2014, 10:57 | #3 | |
Missionaris
|
Citaat:
Oftewel je hebt Osho belast zijnde met een afkeurenswaardig idee over hem in het geheel niet geproefd maar direct in zijn geheel verworpen. Dat geeft een niet ontvankelijke zoniet reeds volledig vervulde geestesgesteldheid aan. Je bewijst dus precies datgene wat er staat, je hebt commentaar en kunt niet luisteren. |
|
25 January 2014, 17:01 | #4 | ||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Mogelijk was de tekst nog beter door me heen gegaan als ze in het Sanskriet of Chinees waren geschreven, nu had ik mijn denken nog een beetje nodig om te kunnen lezen en begrijpen. Verder heb ik de woorden van Osho niet verworpen, maar slechts een paar vragen gesteld, die hooguit suggestief over de persoon Osho genoemd kunnen worden. Maar Renoir, iemand kan toch nooit een identificatie zijn van door eigen-wijze en/of andermans woorden? Citaat:
Citaat:
Antwoorden mag, maar hoeft niet. |
||||
25 January 2014, 18:39 | #5 | |
Missionaris
|
Citaat:
Maar goed wat jou betreft dan. Kennelijk vond je het nodig negatieve uitlatingen te doen, die afbreuk doen aan een iemand die over het geheel genomen dienstig wordt bevonden voor het broodnodige inzicht in het kleine zelf. Het gaat dus ook niet bepaald om identificatie ergens mee maar om het nut van het algemene. Ik zie mijn commentaar op dezelfde wijze, dus ook als dienstig. |
|
27 January 2014, 01:04 | #6 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
dode letters vormen woorden, beelden, zinnen..... maar de zin, betekenis wordt gegeven door de luisteraar/lezer..... zo volgen vele eeuwen lang al vele volgers letterlijk de dode letters uit de bijbel...... Words, ....... it's only words .... just smile :) http://www.youtube.com/watch?v=JECTUQVrvzE |
||
27 January 2014, 01:09 | #7 |
Missionaris
|
|
27 January 2014, 01:32 | #8 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Zo zijn er veel mensen die ook wat hebben gehad aan Jezus' woorden, aan Mohammed's woorden etc .... Er is ook niets mis met geloven, maar wel iets met geloven en het als waarheid gaan verkondigen.... en een ander willen laten geloven dat iets anders geloven 'slecht' is.... (de enige weg bestaat niet.....) Mensen hebben het blijkbaar nodig om houvast te vinden in woorden van anderen. Dat kan heel mooi zijn, zolang er maar geen angst wordt gekweekt..... |
|
27 January 2014, 10:34 | #9 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik geloof niks ik heb zelf veel aan Osho gehad. Je hebt de crux dat het gaat om iets hebben aan woorden op 'het gebied van bewustwording' kennelijk overlezen. Iedere keer als ik je lees heb ik de indruk dat je al vervuld bent van je eigen woorden, voor andere is geen plaats. Verder heb ik het niet over geloven, als je iets niet moet doen dan is dat wel 'geloven'. Er is dus wel degelijk wat mis met geloven. Zo geloof ik niet in jouw idee over Karma, want mocht je nog iets uit het verleden te verhappen hebben ben je dus als het ware erfelijk belast met wat de kerk een doodzonde noemt en dat is niet zo. Er wordt nergens boek gehouden over je daden. Maar goed dat is hier offtopic, daar gaat elders een draadje over. Ik heb ook nooit gezegd dat advaita de ENIGE weg was, ik heb gezegd dat het de kortste weg was en dat is ook zo. Maar dat zul je nooit ondervinden als je al die andere eerst nog wilt aflopen en van alles wilt geloven in plaats van je aannames ter discussie stellen. Wat Osho hier zegt heeft helemaal niks met ZELF realisatie te maken. Osho priegelt maar wat in de egomarge hij kent de zelfingenomenheid van z'n pappenheimers niet te kunnen luisteren. Waar hij goed in is, is mensen bewust laten worden van hun attitude, in casu door zelfingenomenheid niet luisteren, waarvan je hier een knap staaltje bevestiging laat zien. |
|
27 January 2014, 11:03 | #10 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
In woorden is 'het' nooit te vinden. Tenzij je woorden met je hart kan lezen, dat kan dan weer wel. Maar Osho' s woorden zijn in mijn perceptie geen poezie. Maar eenmaal ziende ontdek je wat er bedoelt wordt in de diverse verhalen. Ontdek je wat anderen voor jou al hebben ontdekt. Dan lees je het lijdensverhaal van Jezus opeens heel anders. En dat kan je dan weer gaan uitleggen ergens, maar dan belandt het al weer in de perceptie. Zo je de behoefte voelt om het ergens uit te leggen, dan doe je het om het in je eigen 'zijn' nog eens te herkauwen. Totdat die behoefte ook ooit verdwijnt en totale verstilling ontstaat?. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Osho over wetenschap. | Nadje | Osho | 1 | 20 January 2014 12:06 |
Probeer te luisteren als bewustzijn. | Rennie | Hans Laurentius | 21 | 27 June 2010 13:14 |