13 March 2014, 14:57 | #1 | |||||||
Missionaris
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
|
Rob Ek
Het blog van Rob Ek gaat deze week op zwart.
(Hetgeen niet het geval blijkt te zijn, vandaag 7 oktober 2014) Ik heb wat stukjes geknipt en geplakt om op te reageren voordat het blog sluit. Ze doen hier zeker ook opgeld al heb ik hier en daar een kanttekening. Citaat:
Je gaat kennis dragen maar 'weet' per saldo nog niks. Citaat:
Rob kwam er toen niet uit en is er ook daarna niet uitgekomen want hij was vergeten dat hij er zelf in zit en nu geeft hij het, moe geworden van zijn eigen woorden, op. Zijn encyclopedie Chakraplein is al enige tijd verdwenen. Er is nou eenmaal een iemand en die iemand moet nou eenmaal eerst worden herleid tot een niemand, oftewel de inhoud van alles moet eerst blijken het niets te zijn. En met alleen het zeggen 'er valt niets te doen' doet dat zich niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
13 March 2014, 19:12 | #2 | ||
Jubilaris
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
|
Citaat:
En hoe kan je elimineren wat je niet bent wanneer je niet weet wat je wel bent? |
||
13 March 2014, 22:07 | #3 | |
Missionaris
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
|
Citaat:
Ad 2. Loop na want je meent te zijn, een huisvader, een hardwerkende medevenoot, een scribent op een forum en ga ten diepste van alles wat je tegenkomt na of dat juist is. Met andere woorden onderzoek (maar ervaar dat ook ten diepste) dat je dat alles niet bent, dat het maar ideeën waren die je er over hebt gevormd, die je bent gaan geloven. Juist om redenen dat je geloof ten principale datgene wat je niet bent behelst kun je dat 'wat' je wél bent niet ten volle ervaren. Je ziet dat er een bron is van het licht maar kunt als het ware door de bewolking de rechtstreekse ervaring van de zon niet doen. *) Het moet niet weer opnieuw een redeneren daarover worden het moet gedaan. |
|
14 March 2014, 01:23 | #4 | ||
Jubilaris
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
|
Citaat:
Zelfrealisatie is bijgevolg niet vanzelfsprekend omdat wat ik waarneem, ervaar en bedenk een gebeuren in verandering is, in ontwikkeling uit aanleg. In aanvang is 'het ik' die het veranderlijke waarneemt, ervaart en bedenkt een gewoon ik die zijn of haar persoon als een identiteit beleeft. Het zelf van de persoon is dan zijn persoonlijkheid, de essentie (ziel) van zijn leven en bestaan. Zelfonderzoek gaat vragen stellen bij 'dat ik' door de identiteit en de betekenis van de persoon zelf ten diepste te bevragen. Citaat:
Is dit vragen wel de juiste benadering? Mag ik die twee toestanden samen passen: van wat ik kan ervaren en de onmogelijkheid om de essentie echt te ervaren. Mag ik dat wel doen die twee toestanden in dezelfde vraag betrekken? In al die rollen die je in de quote opnoemt heeft het ik een herkenbaarheid en betekenis voor de omstandigheden van het ervaren. Dat ervaren is een eigen taal met een eigen taalgebruik. In de toenadering tot het essentiële is er een andere herkenbaarheid en een meer universele taal waarin betekenis gevonden wordt voor de diepste vragen van het leven en het bestaan. Door die twee talen in dezelfde vraag te betrekken en samen te passen komen we tot 'eigenaardige besluiten'. Met de universele taal zeggen we dat het ik en de wereld illusie zijn omdat alles bestaat in de onveranderlijkheid van het onpersoonlijke zelf. Maar is dat juist, of in welke context is dat juist. Is de illusie niet reeds een feit door die twee toestanden met elkaar in verband te brengen ? |
||
14 March 2014, 08:54 | #5 | |
Vicaris
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
|
Citaat:
Als je niet weet wat suiker is en er niemand is om het je te vertellen, dan kun je slechts te werk gaan volgens de methode van reductie. Dat lijkt wellicht op het eerste gezicht heel flauw maar het is een beproefde en betrouwbare methode die in de traditie welbekend is. Reductie als methode is echter niet een zelfstandig tovermiddel dat tot het einddoel leidt. Het is slechts een hulpmiddel voor de de kandidaat onderzoeker dat hem van de eerste, grofste identificaties kan verlossen. De vuistregel in deze methode luidt: Dat wat ik kan zien ben ik bijgevolg niet IK BEN DE EEUWIGE GETUIGE Hab |
|
14 March 2014, 10:46 | #6 | |
Missionaris
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
|
Citaat:
Het blijft alsmaar de vraag 'wie' wil dat weten en het is zaak aan dat willen van het 'wie' zo weinig mogelijk aandacht te geven. Wie heeft altijd een belang nodig en voorkomt daarmee het doen van dat onderzoek. In dat kader bezie ik je vragen over het leven en het bestaan. Sinds wanneer zou het ten koste van alles willen weten 'wat' je bent een betekenis nodig hebben ? Onderzoek ook je motivatie, je belang. |
|
14 March 2014, 11:21 | #7 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
|
Citaat:
Ik kan het ook zo zeggen: het ik is niet zijn ervaring maar de beleving ervan en door in die beleving het onechte, de identificatie te elimineren moet tenslotte het onechte wegvallen en het ware verschijnen. Ik ben ook niet dat wat elimineert maar de getuige. Het feit dat je de eeuwige getuige aanhaalt wil zeggen dat het zich telkens in dit ogenblik voordoet. Mijn probleem is niet tegen die methode en traditie gericht maar tegen het onderscheidingsvermogen dat het tot gevolg heeft: dat er illusie is en het ware naast het onechte voorkomt. Hoe kan er sprake zijn van een vermeende wereld wanneer jij en ik verschillende opvattingen kunnen hebben over hetzelfde? Neem het voorbeeld van de suiker. De eigenschap van suiker is een zoete smaak. Het feit dat wij beiden verschillende individuen zijn en een verschillende opvatting kunnen bezigen om wat zoet is aan te duiden, wijst er toch op dat het bewustzijn altijd iets anders heeft dan waartoe het herleid kan worden. Dat andere vergezellend aspect kan er evengoed op wijzen dat ik niet mijn ervaring ben maar de beleving ervan. Dan kom ik op geheel andere wijze tot de achtergrond van wat ik ben. In dit geval maak ik geen onderscheid tussen het onechte en het ware. Beide verschijnen in het bewustzijn als aspecten die elkaar vergezellen in de veelheid van beleving. Dan ben ik geen getuige maar diegene die uiting geeft aan die veelheid. |
|
14 March 2014, 11:22 | #8 | |
Missionaris
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
|
Citaat:
Daarbij komt dat niemand je de smaak van suiker effectief kan leren proeven door deze te duiden, het is zaak zelf te leren proeven. |
|
14 March 2014, 11:44 | #9 | ||
Missionaris
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
|
Citaat:
Vandaar.. Citaat:
Uiteraard is het zo dat beiden verschijnen maar voor de goede orde moet het toch even ten tijde van dat onderzoek van elkaar afgescheiden worden ander wordt het te complex. Merk op dat we nog steeds verkeren in de 'redeneren daarover en uitstellen het feitelijk te gaan doen' modus, hetgeen hier de tot nu toe enige voorkomende modus is. Kortom maak een aanvang met het proeven in plaats van het beredeneren van de smaak van suiker. |
||
14 March 2014, 14:52 | #10 | |
Jubilaris
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
|
Citaat:
Dat alles komt samen in de persoon die een identiteit heeft maar ook een individualiteit die de achtergrond is van ik ben, de laatste grond van het ik-zijn. De individualiteit wordt algemeen herkend als het eigen zelf. |
|