|
We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
16 August 2014, 10:49 | #1 | |
Jubilaris
|
Hemel en aarde verbinden
Citaat:
Niet de engelen of de mens zijn de schakel maar de mens met de engelen. De engelen missen de schakel want zij missen de voeten, de hielen om de aarde te raken. Zij hebben wel de vleugels die de hemel raken en dat missen wij dan weer. De Waarheid van wat ik ben is een zoveelste poging van het ik om die verbinding niet te maken, want wat ik ben is maar een categorie van het ik-zijn. Om gehele mens te zijn en om mij te verbinden met hemel en aarde moet ik niet het ik ontmantelen. Het losmaken van de hielen is al voldoende om tussen hemel en aarde de eenheid te vinden met het goddelijke. Looro |
|
16 August 2014, 11:38 | #2 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik geloof dat we hier totaal op dezelfde golflengte zitten; ik had het niet beter kunnen zeggen, behalve de laatste zin, want als ik mijn hielen zou losmaken van de aarde zou ik de aarde laten vallen en zou de éénmaking binnen mij terug uitgesteld worden. Ik herhaal, voor mij zit alles in het 'zijn', het 'weten' geldt enkel om meer inzicht te krijgen om zo bewuster en bewuster, intenser en intenser dat 'ZIJN' te kunnen benaderen en te kunnen worden. Groetjes Marie |
|
16 August 2014, 11:43 | #3 |
Jubilaris
|
Toch merkwaardig dat de parcha van deze week 'Ekev' is, wat vertaald wordt als 'hiel' en handelt over het 'onderweg zijn naar de beloning'. Net het onderwerp waarover wij het hadden.
Zo zie je maar dat er geen toeval is maar alles wat nodig is reeds voorzien is! Een fijn weekend, Looro |
16 August 2014, 12:12 | #4 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik ga en blijf er mee akkoord gaan dat er heel veel banden zijn, ons door onze opvoeding, door Eigen geloof of instelling, door ons zogezegde grote verstand, opgelegd die beter doorgeknipt worden en dat doen is dikwijls meer dan een levenswerk; maar ze doorknippen (in feiten moeten ze niet doorgeknipt worden maar getransformeerd naar een hoger niveau) voor het inzicht dat ze dwalend zijn er gekomen is is jezelf nodeloos verminken zonder ook maar één stap dichter bij de waarheid te komen. Bij mij draait dus alles om INZICHT. Indien men aangekomen is weet men, zeg je. Hewel dat weten, niet dwaas geloven maar weten, houdt voor mij in dat de engelen gelijk hebben: in mij moeten hemel (de scheppende wereld) en aarde (de schepping zelf) herenigd worden. Dit is niet zo maar een aanname van het woord van derden, in dit geval de engelen, hun woorden zijn een duidelijke verklaring van vroegere, oudere teksten en van de evolutie op aarde tot op dag van vandaag; hun woorden hebben een weerklank diep binnen mijzelf gevonden en de waarheid van hun woorden kan ik elke dag toetsen en werd tot nu toe niet tegengesproken. Onze geest, bevrijd van zijn aardse tekortkomingen is tot veel meer in staat dan waar de mensheid op dit ogenblik nog maar van kan dromen en heel onze huidige wetenschap en kennis gaat in het niets vallen, eens dat de mens zich boven zijn kleinmenselijk (dierlijk) bestaan heeft verheven (niet losgerukt). Alles zit in transformatie en sublimatie, niet in afbreken of vernietigen, en spijtig genoeg is juist op de weg van dit laatste de mens de expert zonder voorgaande geworden. Inderdaad de mens moet zijn kleingeestig egoïsme afleggen, moet inzien dat hij veel meer is dan dat zielig wezen dat hij van zichzelf gemaakt heeft en daar treed ik de werking van waarheidsvinding bij; maar zo ver gaan om de ziel samen met de lede pop mee te doden dat is voor mij vele stappen te ver. |
|
16 August 2014, 12:13 | #5 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Geen mens die zich van de aarde, het lichamelijke, het materiële en zintuigelijke kan losmaken. Dat is ook niet de bedoeling. Mijn opvatting gaat over de knoop. De knoop is te strak gespannen wanneer alleen het ik en de wereld gezien wordt. De knoop is te los wanneer alleen het goddelijke wordt gezien en het aardse wordt verwaarloosd. De knoop zich precies goed wanneer er een verbinding is tussen het goddelijke en het menselijke en er een herwaardering is voor al het levende of voor het 'ZIJN'. Zo voel ik in jouw woorden aan dat je het 'Zijn' als bron van leven wilt benaderen. Om dat te kunnen, kan ik proberen om ook met mijn hielen naar het goddelijke te luisteren en daarnaar te handelen. Looro |
|
16 August 2014, 12:14 | #6 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Waarom denk je dat je de aarde zou 'laten vallen'? De aarde zal er blijven en je verwelkomen als je hielen terug nood hebben aan aarde. |
|
16 August 2014, 12:25 | #7 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het gaat om het aardse deel van mijzelf; de aarde binnen in mij en inderdaad moet daar alles wat niet zuiver is (zoals waar je mij hierboven terecht op gewezen hebt) getransformeerd worden, maar niet uitgeroeid, noch weggeworpen worden. De aarde is het gewicht (in mij) dat mijn persoon beneden houdt, laat dat los of schud dat van je af en als een ballon vlieg je onherroepelijk de hemel in; zoals misschien al vele mensen voor mij gedaan hebben. Zij waren waarschijnlijk verlicht en zijn in gods heerlijkheid opgestegen (symbolisch). Kunnen we al een hele heldendaad noemen, maar niet mijn doel; ik denk dat de aarde op dit ogenblik meer nood heeft aan mensen die hun voeten vastgebonden op de aarden houden en proberen het geheel naar boven te trekken. |
|
16 August 2014, 12:32 | #8 | |
Actuaris
|
Citaat:
Onderkant de geschapen wereld, bovenkant de scheppingskrachten en de Christus is, volgens de engelen, het eerste menselijk wezen dat door het samenvallend punt van de X is gestegen. Dat is de weg die we allen zouden moeten volgen en Christus zegt niet 'ik toon de weg', maar Christus zegt 'ik BEN de weg, de waarheid en het leven'. Marie |
|
16 August 2014, 12:34 | #9 | |
Jubilaris
|
Citaat:
De focus is op de hielen gelegd om de nadruk te leggen op de menselijke ontwikkeling als 'boeiend' proces dat wij door het verstandelijk benaderen (het hoofd reeds in het goddelijke) doormaken. Het boeiend is hier letterlijk te nemen als de boeien waarmee het verstand en de redelijkheid ervan het menselijke scheidt van het goddelijke. Door de hielen te lossen ontstaat er een 'ander' verband tussen het menselijke en het goddelijke waardoor ook een andere zingeving er is; namelijk een herwaardering van de eenheid. Als je, zoals in je quote, de focus verlegd naar de aarde, kom je zoals je vermoedt, in een vacu?m terecht 'van weggeduwd zijn'. Waarin je dan geduwd wordt is onvruchtbaarheid omdat er niets meer is dat tot vrucht kan komen (jouw mens zijn). Het is precies goed om de hielen te lossen en met de tenen nog steeds de aarde te raken. Looro |
|
16 August 2014, 12:49 | #10 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Gezaaid in goede aarde. | Rennie | Osho | 22 | 27 September 2012 12:05 |