|
Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
9 December 2014, 04:54 | #1 | ||||
Voormalig lid
|
vrij zijn van ikbesef
Zat net te lezen op http://www.jiddu-krishnamurti.net/nl...i-wat-is-waar/
en wou er wat citaten over kwijt die me zeer aanspreken! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
9 December 2014, 06:00 | #2 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het 'ikbesef' noem ik meestal 'het geloof in de persoon als zelfstandige grootheid'. Er is helemaal niet zoiets als 'een persoon als zelfstandige grootheid' maar kom daar maar eens om bij Ikken die leven van dat geloof ? En dan is angst het volgende (of voorliggende) relevante thema. Volgens mij gaat het veelal om de angst voor de angst. Daar gaat (in het vermijden van angst) enorm veel energie zitten. En daarmee maakt het 'ik' zichzelf enorm (opgeblazen) groot en houdt zich zelf (althans het geloof er in) in stand. |
|
9 December 2014, 06:09 | #3 | |
Voormalig lid
|
Citaat:
Is inderdaad de essentie van dit forum. Misschien een handig topic om naar te verwijzen als de essentie 'een keer' vergeten lijkt te zijn in discussies. |
|
9 December 2014, 10:37 | #4 | |
Actuaris
|
Citaat:
Een waarlijk slim mens zou in zo' n situatie denken: ik ga nog even 6 maanden niet-doen (zijn) met mijn familie en geliefden. Maar nee, de ik-mens gaat allerlei rare stofjes in zijn lichaam aan maken die we ook wel stress hormoontjes noemen. Het immuunsysteem welke gericht is op liefde moet in de strijd modus komen. Kortom, de situatie was al goed klote en de ik-mens gaat er nog een schepje bovenop doen alleen door het doen. |
|
9 December 2014, 11:01 | #5 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
9 December 2014, 11:23 | #6 | |
Actuaris
|
Citaat:
De facto heb je natuurlijk gelijk met je uitspraak dat het leven niks anders is dan onze ervaring er van. Maar zolang zich dat als een geloof in jou voordoet, dan werkt het niet meer zodra de dokter daadwerkelijk tegen jou zegt dat je nog maar 6 maanden te leven hebt. Ik kan niet in Nadje kijken. Maar als dit slechts een geloof is wat je verstandelijk hebt aangenomen omdat Jan of Piet jou dat heeft aangepraat. dan zal dit geloof jou verlaten zodra je het echt nodig hebt. Als je bij de dokter zit dus. Je kan je leven lang roepen dat alles 1 is, maar dat zal je niet helpen op het moment supreme. Dan zal je zijn als het kind wat per ongeluk de baard van sinterklaas er af trekt en de buurman herkent. Je geloof in die eenheid valt weg. |
|
9 December 2014, 11:56 | #7 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
9 December 2014, 13:16 | #8 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Gedegen zelfonderzoek komt nog steeds op de eerste plaats bewustwording op de tweede, ook niet slecht bij gebrek aan belangstelling voor de eerste maar geen substituut. Citaat:
Precies, bij het lezen hiervan denken ze in termen van 'het anders gaan doen'. |
||
9 December 2014, 13:28 | #9 |
Jubilaris
|
|
9 December 2014, 13:35 | #10 |
Missionaris
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De frustratie van verlicht zijn | Natan | Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden | 69 | 29 January 2017 19:15 |